Γαλαξίες γίνονται τερατώδεις από τις επαναλαμβανόμενες συγχωνεύσεις

Πηγή: NewScientist, 6 Δεκεμβρίου 2005

Οι μισοί από τους μεγαλύτερους γαλαξίες κοντά στο Γαλαξία μας έχουν υποβληθεί σε σχετικά πρόσφατες συγχωνεύσεις. Αυτό προτείνει μια νέα μελέτη.

Η έρευνα αυτή προσφέρει τις πρώτες αναμφισβήτητες αποδείξεις ότι οι πιο μεγάλοι γαλαξίες στο σύμπαν αυξήθηκαν βαθμιαία - κι όχι αμέσως μετά από τη Μεγάλη Έκρηξη.

συγχώνευση γαλαξιώνΠαρατηρήσεις διαφορετικών ζευγών γαλαξιών παρουσιάζουν διάφορα στάδια της διαδικασίας της συγχώνευσης τους, λόγω της προσέγγιση των γαλαξιών (αριστερά) έως την ένωσή τους (δεξιά)

"Τα καλύτερα μοντέλα στους υπολογιστές πρόβλεπαν για πολύ καιρό ότι οι γαλαξίες ενισχύουν τη μάζα τους αργά", λέει ο Pieter van Dokkum, ένας αστρονόμος στο πανεπιστήμιο Yale στο Κοννέκτικατ. Στα μιντέλα, οι γαλαξίες συνεχώς μεγαλώνουν με επανειλημμένες συγχωνεύσεις με άλλους γαλαξίες, σε όλη την ιστορία των 13, 4 δισεκατομμυρίων ετών του σύμπαντος.

Αλλά οι προηγούμενες μελέτες απέτυχαν να εμφανίσουν αποδείξεις αυτής της σταθερής αύξησης, δείχνοντας ότι μόνο το 2% περίπου των μεγαλύτερων γαλαξιών έχουν συγχωνευτεί μέσα στα προηγούμενα 2 δισεκατομμύρια χρόνια. "Οι άνθρωποι υποστήριζαν ότι οι γαλαξίες σχημάτισαν τη μάζα τους ενωρίς και ότι τίποτα περισσότερο δεν έχει συμβεί από τότε", λέει ο Dokkum.

Ασυμμετρικοί γαλαξίες

Τώρα, ο Dokkum και οι συνάδελφοι του μελέτησαν το πιο περιεκτικό δείγμα συγχωνευμένων γαλαξιών που έγινε ποτέ χρησιμοποιώντας τα στοιχεία από τα τηλεσκόπια των 4 μέτρων στο Εθνικό Παρατηρητήριο Kitt Peak στην Αριζόνα, και το Cerro Tololo Διαμερικανικό Παρατηρητήριο στη Χιλή.

Έτσι, διαπίστωσαν ότι το 53% των 126 μεγαλύτερων γαλαξιών εντός 1 δισεκατομμυρίων ετών φωτός από το Γαλαξία εμφανίζονται ασυμμετρικά, υποδεικνύοντας με αυτό τον τρόπο ότι έχουν υποβληθεί σε πρόσφατες συγχωνεύσεις.

"Εάν εξετάσετε τις προσομοιώσεις στους υπολογιστές για το πώς γίνεται η πρόοδος των συγχωνεύσεων, οι βαρυτικές δυνάμεις δημιουργούν μεγάλες δέσμες αστεριών στις ουρές, που είναι 'γδυμένες' από άστρα από τους αλληλεπιδρώντας γαλαξίες τριγύρω", αναφέρει. "Αν τα αντικείμενα δεν είναι κανονικά, αυτό σημαίνει ότι έχουν ενοχληθεί λόγω βαρυτικών δυνάμεων".

Η νέα έρευνα δημοσιεύεται στο Astronomical Journal.

Το αρχικό Σύμπαν δεν ήταν και τόσο βίαιο
Ο πλησιέστερος μας γαλαξίας είναι και ο πιό επικίνδυνος;
Ο Γαλαξίας μας καταπίνει τον γειτονικό γαλαξία του Τοξότη