Έντονη η ακτινοβολία στον Άρη

Από σελίδα της NASA, 13 Μαρτίου 2003

Το διαστημικό σκάφος Mars Odyssey της NASA έχει επιβεβαιώσει τις υποψίες ότι η ακτινοβολία στον Άρη είναι τόσο έντονη που θα έθετε σε μεγάλο κίνδυνο οποιονδήποτε αστροναύτη που θα σταλεί για να εξερευνήσει τον κόκκινο πλανήτη, όπως λένε οι επιστήμονες.

Τα υψηλά επίπεδα ακτινοβολίας που μετρήθηκαν από το τηλεκατευθυνόμενο όχημα  δείχνουν επίσης ότι οποιαδήποτε εξωγήινη ζωή στον πλανήτη θα είχε μικρή πιθανότητα να βρεθεί εκτός κι αν προστατεύθηκε κάτω από τη σκονισμένη, κρύα επιφάνεια του πλανήτη, αναφέρει ο Cary Zeitlin του Εθνικού Διαστημικού Βιοϊατρικού Ερευνητικού Ιδρύματος στο Χιούστον.

"Θα πρέπει να είναι αρκετά ανθεκτικό εναντίον όλων των ειδών τρομακτικών περιβαλλόντων", είπε ο Zeitlin, ένας από τους επιστήμονες που εργάζονται στο πρόγραμμα.

Τα συμπεράσματα προήλθαν από τα νέα στοιχεία που εκδόθηκαν από τους επιστήμονες στο Εργαστήριο Jet Propulsion της NASA από τα επιστημονικά αποτελέσματα του πρώτου έτους της αποστολής των 300 εκατομμυρίων δολαρίων.

Οι επιστήμονες παρουσίασαν επίσης πληροφορίες για τα μεταλλεύματα και τα στοιχεία που βρίσκονται πάνω στην επιφάνεια του πλανήτη, συμπεριλαμβανομένων και των μετρήσεων που εμφανίζουν το βόρειο ημισφαίριό του να είναι πλουσιότερα σε νερό από όσο το νότιο μισό του. Κοντά στο βόρειο πόλο του πλανήτη, το παγωμένο νερό είναι περισσότερο από 75 τοις εκατό, σε όγκο, από το πάνω 1 μέτρο του χώματος, είπε ο William Boynton, ένας από τους επιστήμονες της αποστολής.

"Μιλάμε για πάγο μαζί με λίγο ρύπο και όχι με άλλο τρόπο τριγύρω", εξηγεί ο Boynton.

Η NASA συζητεί αόριστα για να επανδρώσει αποστολές προς τον Άρη στο μέλλον, όπου οι αστροναύτες θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν αυτόν τον πάγο για να πιουν νερό και σαν καύσιμο και σαν οξυγόνο για να αναπνεύσουν. Τα νέα συμπεράσματα για την ακτινοβολία δείχνουν ότι μια τέτοια αποστολή θα ήταν επικίνδυνη.

Ο Άρης βομβαρδίζεται συνεχώς από την ακτινοβολία από το γαλαξία και σε μεγάλες δόσεις, καθώς επίσης και από τις περιοδικές εκρήξεις από τον ήλιο. Η ακτινοβολία που θα έπαιρναν οι αστροναύτες, που θα βρίσκονταν σε τροχιά, θα ήταν 2.5 φορές μεγαλύτερη από αυτή που παίρνουν οι άνθρωποι στη χαμηλή γήινη τροχιά στο Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, λέει ο Zeitlin.

Και πρόσθεσε, "Σε μια τρίχρονη αποστολή οι αστροναύτες θα έπαιρναν μια δόση στο όριο της ακτινοβολίας, που θεωρείται ασφαλής από τη NASA για όλη τη σταδιοδρομία ενός αστροναύτη".

Το ραδιενεργό περιβάλλον στην επιφάνεια του Άρη είναι άγνωστο αλλά πιθανώς παρουσιάζει έναν παρόμοιο κίνδυνο, ακόμα κι αν η ασθενής ατμόσφαιρα του πλανήτη θα παρείχε ένα μερικό προστατευτικό κάλυμμα.

"Θα δούμε στο μέλλον ποιοι είναι οι κίνδυνοι στην επιφάνεια," είπε ο επιστήμονας Jeffrey Plaut του προγράμματος
Mars Odyssey.

Η βασική ανησυχία για τους αστροναύτες στον Άρη θα ήταν οι περιοδικές εκρήξεις των φορτισμένων σωματιδίων που ρέουν προς τα έξω από τον ήλιο. Στη Γη, το γήινο μαγνητικό πεδίο και μια βασική ατμόσφαιρα μας προστατεύουν πολύ καλά από εκείνη την ακτινοβολία.

Οι παρατηρήσεις που έγιναν πέρυσι εμφανίζουν ότι οι βομβαρδισμοί της ηλιακής ακτινοβολίας μπορούν να διαρκέσουν περισσότερο από μια εβδομάδα. Πιθανώς, οι αστροναύτες στον Άρη θα πρέπει να παραμείνουν περιορισμένοι σε κάποιο είδος καταφυγίου κατά τη διάρκεια τέτοιων εκπομπών της ακτινοβολίας, λέει ο Zeitlin.

"Αυτό θα μπορεί να γίνει εύκολα, εφ' όσον το διαστημικό σκάφος έχει τέτοιες περιοχές καταφυγίου", συνεχίζει ο Zeitlin.

Η επιστημονική αποστολή
Odyssey του Άρη αναμένεται να διαρκέσει τουλάχιστον 1½ χρόνο, αλλά πιθανώς θα επεκταθεί. Το διαστημικό σκάφος είναι αρκετά οικονομικό στα καύσιμα του και θα είναι ικανό να μείνει στην τροχιά του για 20 ή και περισσότερα χρόνια, τελειώνει ο Plaut.

Η NASA αρχίζει την αντίστροφη μέτρηση στις νέες αποστολές του Άρη