Η βαριά χρήση του κινητού επηρεάζει την ποιότητα του σπέρματος

Πηγή: Reuters, 16 Φεβρουαρίου 2008

Η βαριά χρήση του κινητού τηλεφώνου κάθε μέρα μπορεί να επηρεάσει την ποιότητα του αντρικού σπέρματος, σύμφωνα με προκαταρκτικά στοιχεία που δημοσιεύονται στο επιστημονικό έντυπο Fertility and Sterility.

Στην έρευνα, που διεξήγαγαν ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Κλήβελαντ με επικεφαλής τον Ashok Agarwal, έθεσαν υπό ιατρική παρακολούθηση 361 άνδρες και διαπίστωσαν ότι υπήρχε συσχετισμός μεταξύ της χρήσης του κινητού τηλεφώνου και της ποιότητας σπέρματος.

Κατά μέσο όρο, όσο περισσότερες ώρες μιλούσε κανείς στο τηλέφωνο του καθημερινά, τόσο χαμηλότερος ήταν ο αριθμός των σπερματοζωαρίων και τόσο υψηλότερο το ποσοστό του μη φυσιολογικού σπέρματος.

Τα ευρήματα έρχονται να προστεθούν σε παλαιότερες έρευνες για τις πιθανές επιπτώσεις που έχει στην υγεία η χρήση των κινητών τηλεφώνων και άλλων ασύρματων συσκευών. Ορισμένες μελέτες έχουν συσχετίσει τη μακροχρόνια χρήση συσκευής κινητής τηλεφωνίας με υψηλότερο κίνδυνο εγκεφαλικών όγκων, αν και άλλες έρευνες δεν έχουν επιβεβαιώσει τον συγκεκριμένο συσχετισμό.

Η ανησυχία που διατυπώνεται είναι ότι, με την πάροδο του χρόνου, η ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία που εκπέμπουν τα κινητά τηλέφωνα θεωρητικά μπορούν να προκαλέσουν ιστολογικές βλάβες, καταστρέφοντας για παράδειγμα το DNA.

Πάντως, τα επιστημονικά στοιχεία δεν αποδεικνύουν ότι τα κινητά τηλέφωνα κατά κάποιο τρόπο καταστρέφουν το σπέρμα σύμφωνα με τους ερευνητές.

"Τα στοιχεία μας δείχνουν ότι υπάρχει ισχυρή σχέση μεταξύ χρήσης κινητού τηλεφώνου με τη μειωμένη ποιότητα σπέρματος. Αν και δεν αποδεικνύουν σχέση αιτίου-αποτελέσματος", δήλωσε ο Ashok Agarwal.

Ο ίδιος μαζί με τους συναδέλφους του βάσισαν τα ευρήματα τους σε δείγματα σπέρματος από 361 άνδρες, που είχαν επισκεφθεί την Κλινική Γονιμότητας του Πανεπιστημίου του Κλήβελαντ σε διάστημα ενός έτους, τα οποία εξετάστηκαν ενώ οι άνδρες αυτοί ερωτήθηκαν για τη συνήθεια της χρήσης του κινητού τηλεφώνου.

Γενικά, ο αριθμός των σπερματοζωαρίων και της ποιότητας έτειναν να φθίνουν καθώς η καθημερινή χρήση του κινητού τηλεφώνου αυξανόταν. Οι άνδρες που δήλωσαν ότι χρησιμοποιούσαν το κινητό τους περισσότερες από τέσσερις ώρες την ημέρα είχαν τον χαμηλότερο μέσο αριθμό σπερματοζωαρίων και το λιγότερο φυσιολογικό, βιώσιμο σπέρμα.

Έτσι, η μεγάλη χρήση του κινητού τηλεφώνου σχετίζεται με την χαμηλότερη ποιότητα σπέρματος, αλλά κατά πόσο τα κινητά τηλέφωνα επηρεάζουν άμεσα την ανδρική γονιμότητα παραμένει αδιευκρίνιστο.

Ο Agarwal λέει ότι έχει εν εξελίξει δύο μελέτες για να ρίξουν φως στο ζήτημα αυτό. Στη μία, εκθέτουν τα δείγματα σπέρματος στην ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία των κινητών για να δουν ποιά, ενδεχομένως, αποτελέσματα εμφανίζονται.

Η δεύτερη είναι μια συνέχιση στην τρέχουσα μελέτη που αξιολογεί μια μεγαλύτερη ομάδα ατόμων. Ο Agarwal τόνισε ότι αυτή η μελέτη σχεδιάζεται πιο αυστηρά και θα υπολογίσει κι άλλους παράγοντες, όπως τις συνήθειες του τρόπου ζωής και τις επαγγελματικές εκθέσεις που μπορεί να έχουν επιπτώσεις στην ποιότητα του σπέρματος.

Διαταραχές και στον ύπνο

Μια άλλη μελέτη, από ερευνητές του Ινστιτούτου Καρολίνσκα της Σουηδίας και του Πολιτειακού Πανεπιστημίου Wayne των ΗΠΑ,  έδειξε ότι η χρήση του κινητού τηλεφώνου λίγο πριν τον βραδινό ύπνο μπορεί να διαταράξει την ποιότητα του ύπνου.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η ακτινοβολία από τη συσκευή μπορεί να προκαλέσει αϋπνία, πονοκεφάλους και σύγχυση. Επίσης μπορεί να μειώσει τη διάρκεια της φάσης του βαθέως ύπνου, παρεμβαίνοντας στην ικανότητα του σώματος να αυτό-ανανεωθεί.

Οι ερευνητές επικεντρώθηκαν σε 35 άνδρες και 36 γυναίκες ηλικίας 18-45 ετών. Ορισμένοι είχαν εκτεθεί σε ακτινοβολία ίση με αυτή που λαμβάνουμε όταν χρησιμοποιούμε κινητό τηλέφωνο, ενώ άλλοι τοποθετήθηκαν σε όμοιες συνθήκες, αλλά με ψευδή έκθεση.

Αυτοί που εκτέθηκαν σε πραγματική ακτινοβολία χρειάστηκαν περισσότερο χρόνο να μπουν στο πρώτο από τα βαθύτερα στάδια του ύπνου και όταν αυτό συνέβη τελικά έμεινα λιγότερο χρόνο στο βαθύτερο στάδιο ύπνωσης.

Η μελέτη δείχνει ότι κατά τη διάρκεια των εργαστηριακών πειραμάτων έκθεσης σε ασύρματα σήματα 884 MHz επηρεάστηκαν σημαντικά συστατικά του ύπνου που παίζουν ρόλο στην ανάκαμψη του οργανισμού μας από την κούραση της ημέρας.

Η ακτινοβολία δηλαδή διαταράσσει την παραγωγή της μελατονίνης, ορμόνη που ελέγχει του εσωτερικούς ρυθμούς του οργανισμού.

Περίπου οι μισοί συμμετέχοντες πίστευαν ότι ήταν ευαίσθητοι στα ηλεκτρονικά σήματα αναφέροντας περισσότερα συμπτώματα όπως κεφαλαλγίες και εξασθενημένη γνωστική εξασθένηση από τη χρήση του κινητού τηλεφώνου. Αλλά δεν ήταν σε θέση να πουν αν είχαν εκτεθεί σε ακτινοβολία κατά τη διάρκεια της έρευνας.

Πηγή: heallth.in.gr