Η κύρια κάμερα του Hubble τέθηκε εκτός λειτουργίας

Πηγή: Reuters, 29 Ιανουαρίου 2007

Η νεώτερη και η καλύτερη τεχνολογικά φωτογραφική κάμερα στο διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble σταμάτησε να λειτουργεί και δύο από τις κύριες δυνατότητές του είναι απίθανο να ανακτηθούν, δήλωσαν ανώτεροι υπάλληλοι της NASA.

Η Προηγμένη Κάμερα του τηλεσκοπίου για Έρευνες (ACS), που προοριζόταν να παίρνει εικόνες από τεράστια τμήματα του ουρανού, σταμάτησε μετά από ένα βραχυκύκλωμα στην τροφοδοσία. Ολόκληρο το παρατηρητήριο αναγκάστηκε να βρεθεί για λίγο σε μια προστατευτική "ασφαλή θέση" το προηγούμενο Σάββατο, ενώ οι επιστημονικές παρατηρήσεις αναμένονται να επαναληφθούν αυτήν την εβδομάδα, χρησιμοποιώντας όλα τα όργανα εκτός από τη Κάμερα Ερευνών.

"Προφανώς είμαστε πολύ απογοητευμένοι από αυτό το γεγονός λόγω της δημοτικότητας που έχει η ACS στους αστρονόμους", λέει ο Preston Burch της ΝΑΣΑ. "Το τηλεσκόπιο, εντούτοις, έχει ακόμα πολλές δυνατότητες για επιστημονικά πειράματα και θα συνεχίσουμε να παίρνουμε το καλύτερο των ικανοτήτων του."

Δύο από τα στοιχεία της μεγάλης κάμερας, έχουν κλείσει και δεν υπάρχει κανένας τρόπος για να επισκευαστούν σύντομα με μια αποστολή ενός διαστημικού λεωφορείου από τους αστροναύτες του.

Μια τέτοια αποστολή έχει τεθεί σαν στόχος να γίνει τον Σεπτέμβριο του 2008, αλλά ακόμα και τότε, τα δύο αυτά στοιχεία ή κανάλια είναι απίθανο να επιδιορθωθούν , επειδή οι πηγές ενέργειάς κάνουν δύσκολη και χρονοβόρα την επισκευή τους, ενώ ήδη υπάρχει ένας μακρύς κατάλογος για συντηρήσεις και επισκευές οργάνων όταν θα γίνει η πτήση του λεωφορείου, τονίζει ο Burch.

Νέα Κάμερα το 2008

Αντίθετα, θα εγκατασταθεί κατά τη διάρκεια της αποστολής συντήρησης και επισκευής μια άλλη κάμερα που φτιάχτηκε ακριβώς για να αντικαταστήσει την κάμερα που χάλασε, λέει ο David Leckrone, ένας ανώτερος επιστήμονας στο πρόγραμμα του Hubble.

To όργανο που σταμάτησε αποτελείται από τρεις επιμέρους κάμερες και φίλτρα που ανιχνεύουν φως από το υπεριώδες μέχρι το υπέρυθρο τμήμα του φάσματος. Το ένα στοιχείο είναι το Κανάλι Ευρέως Πεδίου και το άλλο το Υψηλής Ευκρίνειας Κανάλι, εξηγεί ο Burch. Ένα τρίτο στοιχείο, γνωστό ως ηλιακό τυφλό κανάλι, μπορεί να είναι σε θέση να ανοιχτεί μέχρι τα μέσα του Φεβρουαρίου, είπε ο ίδιος.

Το ηλιακό τυφλό κανάλι επιτρέπει στους επιστήμονες να παρατηρήσουν τα πολύ αμυδρά κοσμικά αντικείμενα εμποδίζοντας το φως από τα φωτεινότερα αντικείμενα, άρα λειτουργεί σαν ένα πέτασμα.

Οι αστρονόμοι που πρότειναν τα ερευνητικά προγράμματα χρησιμοποιώντας τα δύο σκοτεινά κανάλια της κάμερας ερευνών θα κληθούν να καθορίσουν εάν μπορούν να κάνουν την ίδια έρευνα με μερικά άλλα όργανα του Hubble.

Είναι το δεύτερο ηλεκτρικό πρόβλημα στην Προηγμένη Κάμερα για Έρευνες σε έναν χρόνο. Μια δυσλειτουργία συνέβη τον περασμένο Ιούνιο που προέτρεψε τους μηχανικούς της NASA να ενεργοποιήσουν τη κάμερα ερευνών με εφεδρικά κυκλώματα αφού έπαθε βλάβη η κύρια τροφοδοσία του ρεύματος. Νέα διακοπή σημειώθηκε επίσης και το Σεπτέμβριο του 2006.

Η πτήση της επισκευής κατά το 2008 θα είναι η πέμπτη από τότε που μπήκε σε τροχιά το τηλεσκόπιο το 1990. Εκτός από την εγκατάσταση δύο νέων επιστημονικών οργάνων, οι αστροναύτες στην αποστολή του 2008 αναμένονται να τοποθετήσουν νέα γυροσκόπια για να βελτιώσουν τον προσανατολισμό, νέες μπαταρίες και θερμικά καλύμματα για να μονώσουν τα ευαίσθητα συστατικά.

Το μέλλον του Hubble υπό συζήτηση στη NASA