Οι αστροναύτες των διαστημικών λεωφορείων μπορούν καλύτερα να επιδιορθώσουν τον Hubble από τα ρομπότ

Πηγή: Reuters, 8 Δεκεμβρίου 2004

Οι αστροναύτες των διαστημικών λεωφορείων θα έκαναν καλύτερη δουλειά για τη συντήρηση του διαστημικού τηλεσκοπίου Hubble, από το να στείλουμε ρομπότ στο διάστημα -- με λιγότερο κίνδυνο, αναφέρουν ειδικοί στην αστροναυτική.

"Ένα λεωφορείο που θα ανανεώσει τον Hubble είναι η καλύτερη επιλογή για τη ζωή του τηλεσκοπίου Hubble και τελικά θα μπορεί να επιστρέψει πίσω στη Γη ακίνδυνα", λέει ο Louis Lanzerotti, προϊστάμενος μιας ειδικής επιτροπής για την εύρεση του καλύτερου τρόπου να ανανεωθεί το διαστημικό παρατηρητήριο, που θα βρίσκεται εκεί πάνω 14 χρόνια.

Η σύσταση αυτή είναι αντίθετη προς τις προσπάθειες της NASA, όπου ο διοικητής της Sean O'Keefe τον περασμένο Ιανουάριο ακύρωσε μια προγραμματισμένη πτήση λεωφορείου με σκοπό τη συντήρηση του τηλεσκόπιου. Κι αυτό έγινε γιατί μετά την καταστροφή του Κολούμπια ο O'Keefe ήταν απρόθυμος να στείλει αστροναύτες οπουδήποτε αλλού εκτός από το ασφαλές λιμάνι του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού.

Μετά από την ακύρωση της πτήσης πολλοί επιστήμονες διαμαρτυρήθηκαν και ο O'Keefe ζήτησε προτάσεις για να σταλεί ένα ρομπότ που θα μπορούσε να αντικαταστήσει τις μπαταρίες που εξασθενίζουν καθώς και τα γυροσκόπια του σκάφους ενώ συγχρόνως θα εγκαταστήσει νέα όργανα.

Αλλά ο Lanzerotti και άλλα μέλη επιτροπής είπαν ότι το σχέδιο για μια ρομποτική αποστολή ήταν τεχνολογικά πιο επικίνδυνο και πολύ δύσκολο να φτιαχτεί πραγματικά το τηλεσκόπιο.

Και σε μια διάσκεψη ανέφεραν ότι ο κίνδυνος για τους αστροναύτες σε μια αποστολή του διαστημικού λεωφορείου θα ήταν σχεδόν όμοιος με αυτόν που υπάρχει αν πηγαίνουν στο διαστημικό σταθμό.

Ένας ανώτερος υπάλληλος της NASA είπε ότι θα μελετήσουν την αναφορά τους, αλλά δεν είχε κανένα άμεσο σχόλιο στις συστάσεις της επιτροπής.

Κανένα λεωφορείο δεν έχει πετάξει μετά από το ατύχημα του Κολούμπια την 1η Φεβρουαρίου 2003, στο οποίο σκοτώθηκαν επτά αστροναύτες και οι πτήσεις δεν αναμένονται να επαναληφθούν πριν από τον επόμενο Μάιο.

Εντούτοις, ο στόλος των τριών λεωφορείων χρειάζεται για τα δρομολόγια προς τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό με σκοπό την ολοκλήρωση του. Απώτερος και ουσιαστικός λόγος είναι το κεντρικό όραμα των ΗΠΑ να στείλουν ανθρώπους πίσω στο φεγγάρι και τελικά στον Άρη.

Οποιαδήποτε αποστολή στον Hubble θα έπρεπε να παρεμβληθεί ανάμεσα στις αποστολές που ήδη προγραμματίζονται για το διαστημικό σταθμό, λέει το μέλος της επιτροπής Richard Truly, πρώην αστροναύτης και πρώην επικεφαλής της επιτροπής της NASA που είχε ερευνήσει το ατύχημα του λεωφορείου Challenger το 1986.

Τόνισε δε ότι οι αστροναύτες των λεωφορείων έχουν κάνει ήδη τέσσερα ταξίδια επισκευής στον Hubble και αυτό σημαίνει ότι η NASA έχει την εμπειρία να κάνει μια ακόμα αποστολή συντήρησης.

Ο Truly ανέφερε ότι η αποστολή για τον Hubble θα μπορούσε να είναι το έβδομο ή το όγδοο ταξίδι των λεωφορείων, μετά από δύο αποστολές που θα δοκιμάσουν τα νέα συστήματα ασφάλειας.

Ο O'Keefe όμως έχει διαβεβαιώσει ότι η ασφάλεια και όχι οι πιέσεις του προγράμματος θα υπαγορεύσουν πότε θα πετάξουν τα διαστημικά λεωφορεία. Έτσι ο  Truly αναγνώρισε ότι η βελτίωση του Hubble θα μπορούσε να πάει χρόνια πίσω. 

Δείτε και τα σχετικά άρθρα
Η NASA λαμβάνει υπ' όψιν της μια ρομποτική αποστολή για τη σωτηρία του Hubble
Η NASA σκέφτεται και τη λύση του ρομπότ για το Hubble
Home