Οι επιστήμονες φοβούνται νέο σεισμό και τσουνάμι στην Ινδονησία

Πηγή: BBC, 17 Μαρτίου 2005

Επιστήμονες του βρετανικού Πανεπιστημίου Ulster εξέφρασαν την ανησυχία τους για τις επιπτώσεις που είχε ο μεγάλος σεισμός, που προκάλεσε το καταστρεπτικό τσουνάμι στη Νοτιοανατολική Ασία τον περασμένο Δεκέμβριο.

Ο σεισμός της 26ης Δεκεμβρίου προκλήθηκε από την ολίσθηση της ινδικής πλάκας κάτω από την πλάκα της Mιανμάρ (Bιρμανία).

Ο σεισμός της Σουμάτρας προκάλεσε το καταστρεπτικό τσουνάμι.

Συγκεκριμένα μετά από ανάλυση της σεισμικής δραστηριότητας στην περιοχή του Ινδικού Ωκεανού, τονίζουν ότι ο σεισμός που προκάλεσε το τσουνάμι συσσώρευσε πίεση σε γειτονικά ρήγματα στην περιοχή της Σουμάτρας και το προσεχές διάστημα είναι πιθανό να προκαλέσει νέα δόνηση, μεγέθους 7-7,5 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ στην επιφάνεια της γης ή μια υποθαλάσσια δόνηση 8,0 έως 8,5 Ρίχτερ, η οποία θα προκαλούσε τσουνάμι που θα έφτανε μέχρι τις αφρικανικές ακτές.

Υποστηρίζουν δε ότι υπάρχει πλέον έντονη κινητικότητα στις τεκτονικές πλάκες και μεγάλη μετακίνηση μετά τη δόνηση των 9,4 Pίχτερ.

Ο σεισμός της 26ης Δεκεμβρίου προκλήθηκε από την ολίσθηση της ινδικής πλάκας μήκους 1200 χιλιομέτρων κάτω από την πλάκα της Βιρμανίας, κατά 20 μέτρα.

Οι ερευνητές υπολόγισαν ότι ο σεισμός αύξησε την πίεση στο ρήγμα που διέρχεται κάτω από τη Σουμάτρα και περνά κοντά από την κατεστραμμένη Banda Aceh. Σε μήκος 300 χιλιομέτρων, το ρήγμα φαίνεται έτοιμο να ολισθήσει.

"Ανακαλύψαμε ότι και τα δύο σημεία έχουν δεχτεί σημαντική πίεση μετά τον σεισμό. Οι αλλαγές αυτές αυξάνουν σημαντικά τον κίνδυνο πρόκλησης ενός άλλου μεγάλου σεισμού", δήλωσε ο υπεύθυνος καθηγητής John McCloskey, του πανεπιστημίου Ulster, που η έρευνα του δημοσιεύτηκε στο Nature.

Η τάση είναι επίσης αυξημένη στην τάφρo της Sunda, νοτιοανατολικά της εστίας του σεισμού της 26ης Δεκεμβρίου. Αν ο σεισμός χτυπήσει εκεί, η έντασή του θα είναι μεγάλη και θα προκληθεί τσουνάμι που θα καταστρέψει τη Σουμάτρα και θα σαρώσει ξανά τον Ινδικό, προειδοποίησαν.

Μερικοί ερευνητές θεωρούν ότι οι μεγάλοι σεισμοί εκδηλώνονται στην τάφρo της Sunda κάθε 200 χρόνια, αλλά θεωρούν ότι ο τελευταίος μεγάλος σεισμός μπορεί να επιταχύνει αυτή την περίοδο.

Κάποιοι άλλοι ερευνητές, που κλήθηκαν να σχολιάσουν τα αποτελέσματα της έρευνας των επιστημόνων του Πανεπιστημίου του Ulster, τόνισαν ότι δεν είναι γνωστά τα όρια των ρηγμάτων, ώστε να είναι δυνατή με οποιοδήποτε βαθμό βεβαιότητας σαφής πρόβλεψη για τον επόμενο σεισμό.

Όπως και να έχει, η δημιουργία του συστήματος προειδοποίησης που συμφωνήθηκε από την Ινδονησία και τη Γερμανία θεωρείται επείγουσα.

Περίπου, 300,000 κόσμος πέθανε στο περασμένο τσουνάμι μετά τη σεισμική δόνηση των 9 Ρίχτερ. Ήταν ένας από τους μεγαλύτερους σεισμούς από το 1900.

Η περιοχή έχει δώσει και στο παρελθόν μεγάλους σεισμούς εκτός από τον πρόσφατο, καθώς και δύο θανατηφόρα τσουνάμι στη Sunda, το 1833 και το 1861.

Οι σεισμοί μπορεί να οδηγήσουν σε έκρηξη ηφαιστείου

Ένας αυστραλός επιστήμονας προειδοποίησε για την απειλή ενδεχόμενης έκρηξης ενός μεγάλου ηφαιστείου στην Ινδονησία η οποία θα μπορούσε να προκαλέσει εκατομμύρια θύματα στη χώρα. O καθηγητής Pέι Kας του τμήματος Γεωλογίας του πανεπιστημίου Μόνας, δήλωσε ότι το πιο μεγάλο ηφαίστειο στον κόσμο, αυτό της λίμνης Τόμπα, στη Σουμάτρα της Ινδονησίας βρίσκεται σε ένα ρήγμα στο κέντρο της Σουμάτρας, στην ίδια περιοχή στην οποία σεισμολόγοι περιμένουν και τρίτο σεισμό ύστερα από τους δύο σεισμούς των 9,3 και των 8,7 βαθμών της κλίμακας Pίχτερ.

Οι σεισμοί αυτοί σημειώθηκαν κατά μήκος του ρήγματος ως τη δυτική ακτή της Σουμάτρας και προκάλεσαν σεισμική διέγερση η οποία είναι πιθανό να οδηγήσει σε έκρηξη του ηφαιστείου της Tόμπα. Η τελευταία έκρηξη του ηφαιστείου αυτού πριν από 73.000 χρόνια ήταν τόσο ισχυρή που προκάλεσε αναστάτωση στο κλίμα ολόκληρου του πλανήτη.

Μετατόπιση του άξονα της Γης από τον καταστρεπτικό σεισμό