Νέα μελέτη αναζωπυρώνει τη διαμάχη για την ασφάλεια των κινητών

Πηγή: NewScientist, 21 Δεκεμβρίου 2004

Μια εργαστηριακή μελέτη που χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση ισχυρίζεται ότι αποδείχθηκε χωρίς αμφισβήτηση ότι η ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία που εκπέμπεται από τα κινητά τηλέφωνα και τα ηλεκτροφόρα καλώδια μπορεί να έχει επιπτώσεις πάνω στα ανθρώπινα κύτταρα, και σε τέτοια επίπεδα ενέργειας που θεωρούνται γενικά αβλαβείς. Αλλά παρά το γεγονός ότι η μελέτη εκπονήθηκε για να δώσει τελειωτικές απαντήσεις πάνω σε αυτό το θέμα, οι περισσότεροι ειδικοί δεν είναι ακόμα πεπεισμένοι για το βαθμό της επικυνδυνότητας των κινητών.

Το τετραετές ερευνητικό πρόγραμμα REFLEX περιλάμβανε 12 επιστημονικές ομάδες από επτά ευρωπαϊκές χώρες, οι οποίες πραγματοποίησαν τα ίδια πειράματα. Το πείραμα συντονίστηκε από την γερμανική εταιρεία έρευνας Verum και επικεντρώθηκε στην επίδραση της ακτινοβολίας σε ανθρώπινα και ζωικά κύτταρα σε εργαστηριακές συνθήκες. Έπειτα  δε συγκρίθηκαν τα αποτελέσματα τους για να διαπιστωθεί αν προέκυψαν κάποια συνεπή συμπεράσματα.

Η ακτινοβολία που χρησιμοποιήθηκε στη μελέτη είχε δείκτη SAR (Ειδικός Ρυθμός Απορρόφησης, αντιστοιχεί στην πυκνότητα ισχύος) μεταξύ 0,3 και 2 W/kg. Τα περισσότερα κινητά τηλέφωνα εκπέμπουν σήματα σε επίπεδα από 0,5 έως 1,0 W/kg. Σύμφωνα με την Διεθνή Επιτροπή για την Προστασία από τη Μη-Ιονίζουσα Ακτινοβολία, το ανώτατο όριο του SARείναι 2 W/kg.

Το συμπέρασμα;

"Η ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία χαμηλών και υψηλών συχνοτήτων είναι σε θέση να επιδράσει βλαβερά στα γονίδια αλλά όχι σε όλους τους τύπους των κυττάρων και είναι επίσης ικανή να αλλάξει τη λειτουργία ορισμένων γονιδίων, ενεργοποιώντας τα ή απενεργοποιώντας", λέει ο υπεύθυνος του προγράμματος Franz Adlkofer του Ιδρύματος Verum στο Μόναχο.

Είναι γνωστό ότι παλαιότερες μελέτες έχουν δείξει ότι τα κινητά τηλέφωνα έχουν κάποιες επιδράσεις στον ανθρώπινο οργανισμό, όπως η αύξηση της θερμοκρασίας των ιστών του σώματος, οι κεφαλαλγίες και η ναυτία, αλλά καμιά μελέτη δεν μπόρεσε να αποδείξει ότι η ακτινοβολία έχει μη αναστρέψιμα αρνητικά αποτελέσματα.

Αλλά το πρόγραμμα βεβαίως δεν έχει επιτύχει το στόχο του να τελειώσει η διαμάχη. Ο Michael Repacholi της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας στη Γενεύη ερωτά  με ποιο τρόπο τυποποιήθηκαν τα πειράματα και λέει ότι τα αποτελέσματα είναι μακριά από το να είναι τελειωτικά.

Σε ένα πείραμα, επισημαίνει, δύο ομάδες ανέφεραν ότι η ακτινοβολία με πολύ χαμηλή συχνότητα  (που εκπέμπεται από τα ηλεκτροφόρα καλώδια) θα μπορούσε να κάνει ρωγμές στη διπλή έλικα του DNA - κάτι που οι περισσότεροι επιστήμονες θεωρούν αδύνατο - ενώ μια άλλη ομάδα έδωσε τα αντίθετα αποτελέσματα. "Κάποιος πρέπει να ερωτήσει τι πήγε στραβά, ή τι ήταν αυτό που διέφερε, για να πάρουν τα αποτελέσματα που ισχυρίζονται", ανέφερε.

Τα πειράματα που πραγματοποιήθηκαν από διαφορετικές ομάδες δεν ήταν εντελώς τυποποιημένα, παραδέχεται ένας από τους ερευνητές του προγράμματος, ο Φιλανδός Dariusz Leszczynski ειδικός για την ακτινοβολία και την πυρηνική ασφάλεια. Και τονίζει ότι, παρά τα εκατομμύρια που ξοδεύτηκαν, οι οικονομικοί περιορισμοί που υπήρχαν σήμανε ότι οι διαφορετικές ομάδες έπρεπε να χρησιμοποιήσουν διαφορετικούς τύπους εξοπλισμών.

Ο Adlkofer συνιστά την αποφυγή της χρήσης κινητού τηλεφώνου όταν είναι δυνατή η χρήση συσκευής σταθερής τηλεφωνίας και όταν αυτό δεν είναι εφικτό, να προτιμάται η χρήση hand-free. "Δεν θέλουμε να δημιουργήσουμε πανικό, αλλά είναι καλό να παίρνουμε προφυλάξεις μέχρι να καταλήξουμε σε ασφαλή συμπεράσματα", αναφέρει.

Στη διαμάχη έλαβε μέρος και η βιομηχανία των κινητών τηλεφώνων αντιτείνοντας ότι δεν υπάρχουν συμπερασματικά στοιχεία για τις αρνητικές επιδράσεις των συσκευών ως αποτέλεσμα της ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας.  Περίπου 650 εκατομμύρια συσκευές κινητών τηλεφώνων αναμένεται ότι θα πουληθούν μέχρι το τέλος του χρόνου, ενώ περισσότερο από 1,5 δισ. άτομα παγκοσμίως είναι κάτοχοι κινητού τηλεφώνου.

Η μελέτη Reflex τελικά κατέληξε στο συμπέρασμα ότι χρειάζεται περισσότερη μελέτη για να διαπιστωθούν αν οι επιδράσεις ισχύουν και σε συνθήκες εκτός εργαστηρίου.

Το κινητό τηλέφωνο αυξάνει την πιθανότητα για όγκο στα αυτιά
Ο κίνδυνος για καρκίνο από τα κινητά τηλέφωνα δεν είναι ξεκάθαρος
Η μη ιονίζουσα ακτινοβολία από τις κεραίες της κινητής τηλεφωνίας πόσο βλαβερή είναι; (Σε 3 συνέχειες)
Η ακτινοβολία από τα κινητά τηλέφωνα ενισχύεται στα ανθρώπινα κύτταρα.