Σε 25 χρόνια θα έρθουμε σε επαφή με εξωγήινους

Από το NewScientist, Ιούλιος 2004

Εάν υπάρχει ευφυής ζωή στο Γαλαξία μας, οι πρόοδοι στην ισχύ των υπολογιστών καθώς και η τεχνολογία των ραδιοτηλεσκοπίων θα μας εξασφαλίσουν πως θα ανιχνεύουμε τις μεταδόσεις τους μέσα σε δύο δεκαετίες. Αυτή είναι η τολμηρή πρόβλεψη από ένα αστρονόμο του Ινστιτούτου προς Αναζήτηση της Εξωγήινης Νοημοσύνης στο Mountain View της Καλιφόρνιας.

Ο Seth Shostak, ανώτερος αστρονόμος του Ιδρύματος SETI, βάσισε την πρόβλεψή του στις αποδεκτές υποθέσεις για την πιθανότητα να υπάρχουν εξωγήινοι πολιτισμοί, συνδυασμένες με τις σχεδιαζόμενες προόδους στην ισχύ των υπολογιστών.

Ο Shostak, οι υπολογισμοί του οποίου θα δημοσιευθούν σε μια προσεχή έκδοση του επιστημονικού περιοδικού Acta Astronautica, υπολόγισε αρχικά τον αριθμό των εξωγήινων πολιτισμών στον Γαλαξία μας τους οποίους μπορούμε αυτήν την περίοδο να συλλάβουμε τα ραδιοσήματα.

Προς τούτο χρησιμοποίησε έναν τύπο που δημιουργήθηκε το 1961 από τον αστρονόμο Frank Drake που έχει παράγοντες που εξαρτώνται από τον αριθμό των άστρων με πλανήτες, πόσοι από αυτούς τους πλανήτες αναμένονται να μπορούν να φιλοξενήσουν ζωή, και άλλους πολλούς παράγονες. Ο Shostak εκτίμησε ότι υπάρχουν μεταξύ 10.000 και 1.000.000 ραδιομεταδότες που αποστέλλουν σήματα στο Γαλαξία.

Για να τους βρούμε θα πρέπει να παρατηρήσουμε ραδιοεκπομπές σε πάνω από 100 δισεκατομμύρια αστέρια του Γαλαξία. Ο απαραίτητος χρόνος για αυτόν τον τρομερό στόχο μπορεί να υπολογιστεί από τις ικανότητες των μελλοντικών προγραμματισμένων ραδιοτηλεσκοπίων, όπως είναι η Διάταξη Τηλεσκοπίων Allen του SETI, μια διεθνή προσπάθεια με το όνομα Διάταξη Τετραγωνικού Χιλιομέτρου (SKA) καθώς και οι αναμενόμενες αυξήσεις στην ισχύ των μικροτσίπ, που θα 'διαβάζουν' τα ραδιοσήματα από το διάστημα.

Εξωγήινος πολιτισμός

Ο Shostak υπέθεσε ότι η ισχύς της επεξεργασίας των υπολογιστών θα συνεχίσει να διπλασιάζεται κάθε 18 μήνες έως το 2015 ¬ όπως έχει γίνει τα προηγούμενα 40 χρόνια (νόμος του Moore). Από τότε και πέρα, υποθέτει μια πιο συντηρητική αύξηση, να διπλασιάζεται κάθε 36 μήνες, καθώς τα τρανζίστορ δεν θα είναι τόσο εύκολο να μειώνονται το μέλλον όσο γίνεται μέχρι τώρα,  επειδή ήδη θα είναι πολύ μικρά.

Μέσα σε μια γενιά, οι ραδιοεκπομπές που εκπέμπονται από αρκετά αστέρια θα παρατηρηθούν και θα αναλυθούν για να μπορέσουμε να βρούμε τον πρώτο εξωγήινο πολιτισμό, εκτιμάει ο Shostak. Αλλά επειδή θα είναι πιθανώς μεταξύ 200 και 1000 ετών φωτός μακριά μας, η η αποστολή ενός ραδιομηνύματος θα διαρκέσει αιώνες.

Ο Paul Shuch, εκτελεστικός διευθυντής της Ένωσης SETI, μια χωριστή οργάνωση στο Νιου Τζέρσεϋ, λέει ότι η πρόβλεψη του Shostak αγνοεί έναν σημαντικό παράγοντα. "Είναι λογικό να υποτεθεί ότι η ανάπτυξη της ανθρώπινης τεχνολογίας θα βασίζεται στις προηγούμενες τάσεις και τις προγραμματισμένες επενδύσεις", λέει.

"Αλλά η πρόβλεψη της ημερομηνίας, της δεκαετίας ή ακόμα και του αιώνα της επαφής με τους εξωγήινους πολιτισμούς είναι ένα άλλο θέμα επειδή το "άλλο άκρο" της επικοινωνιακής σύνδεσης είναι εντελώς έξω από τα χέρια μας. Θα ήταν ωραίο να σκεφτούμε ότι ξέρουμε κάτι για την ύπαρξη, την κατανομή, την τεχνολογία και το κίνητρο των άλλων που στέλνουν τα σήματα στο διάστημα, αλλά στην πραγματικότητα, δεν θα γίνει".

Ο Shostak αναγνωρίζει ότι υπάρχουν μυριάδας αβεβαιότητες που περιβάλλουν την πρόβλεψή του, αλλά υπερασπίζει τη βάση στην οποία το έκανε. "Έχω κάνει αυτήν την πρόβλεψη χρησιμοποιώντας τις υποθέσεις που υιοθετούνται από την ίδια την ερευνητική κοινότητα του SETI".

Η φυσική των εξωγήινων πολιτισμών
Η ιστορία της έρευνας για την εξωγήινη ζωή στο Σύμπαν (SETI), σε 13 συνέχειες
Η Γη στέλνει σήματα στους εξωγήινους πολιτισμούς
Η γέννηση της εξίσωσης Drake
Πως ψάχνουμε για να βρούμε αν υπάρχει ζωή στο Σύμπαν;
Μηνύματα στο διάστημα