Η αγάπη διαρκεί όταν τα μαθηματικά είναι σωστά

Από την ιστοσελίδα ABC News, 14 Φεβρουαρίου 2004

ΒαλεντίνοςΔεξιά: Η αγάπη μπορεί να μην είναι και τόσο συγκλονιστική αφότου αναλύσετε τα μαθηματικά.

Ξεχάστε για το αν εσείς και το ταίρι σας έχετε την κατάλληλη χημεία. Τα μαθηματικά είναι αυτά που πρέπει να σας ανησυχούν, σύμφωνα με Αμερικανούς ερευνητές. Ένας μαθηματικός και ένας ψυχολόγος λένε ότι μπορούν να προβλέψουν εάν ένας γάμος θα κρατήσει για καιρό μόλις ακούσουν μια 15-λεπτη συνομιλία του ζευγαριού.

Οι ερευνητές συζήτησαν την εργασία τους χθές στο άνοιγμα της ετήσιας συνεδρίασης του επιστημονικού συμποσίου της Αμερικανικής Ένωσης για την Πρόοδο της Επιστήμης (AAAS), που διεξάγεται το χρονικό διάστημα 12-16 Φεβρουαρίου στο Σιάτλ.

Ο James Murray είναι ομότιμος καθηγητής των μαθηματικών στα Πανεπιστήμια της Οξφόρδης και της Ουάσιγκτον. Εδώ και 25 χρόνια, έχει εφαρμόσει τα μαθηματικά στη βιοϊατρική επιστήμη, κάνοντας μαθηματικά μοντέλα που περιγράφουν με ποιο τρόπο οι πληγές θεραπεύονται, πως αυξάνονται οι όγκοι και πως διαδίδεται η λύσσα.

Κατά τη διάρκεια της ίδιας περιόδου, ο δεύτερος επιστήμονας ομότιμος καθηγητής της ψυχολογίας, John Gottman, έχει καταγράψει τις αλληλεπιδράσεις των ανθρώπων στο "εργαστήριο της αγάπης του", το Ερευνητικό Ινστιτούτο Σχέσεων στο Πανεπιστήμιο της Ουάσιγκτον στο Σιάτλ.

Και πριν μια, περίπου, δεκαετία, άρχισαν να συνεργάζονται μαζί πάνω στα ψυχομαθηματικά του γάμου.

Τα πρόσφατα παντρεμένα ζευγάρια, ή οι άνθρωποι που πρόκειται να παντρευτούν, έρχονται στο εργαστήριο του και οι ερευνητές του Gottman τους βιντεοσκοπούν για 15 λεπτά, ενώ συζητούν μεταξύ τους για θέματα όπως το σεξ, την ανατροφή των παιδιών, για τα συγγενικά πρόσωπα από το γάμο τους, την κατοικία ή τα χρήματα.

Οι ερευνητές βαθμολόγησαν τις συνομιλίες τους μεταξύ -4 και +4, σύμφωνα με ένα αποδεκτό ψυχολογικό σύστημα. Με θυμωμένες ή με σαρκασμό ή περιφρονητικές ενέργειες (όπως το κλείσιμο του ματιού),  το ζευγάρι έχανε πόντους, ενώ με τα χαμόγελα, την ευτυχία, τις τρυφερές χειρονομίες και το χιούμορ κέρδιζε πόντους. Οι ερευνητές λαμβάνουν σοβαρά υπόψη ακόμα και τους κτύπους της καρδιάς.

"Η περιφρόνηση του ενός από τον άλλο είναι για την αγάπη σαν το θειικό οξύ", είπε ο Gottman.

Φτιάχτηκε δε μία γραφική παράσταση, που στον ένα άξονα περιλάμβανε το αλγεβρικό άθροισμα των πόντων τους συναρτήσει του χρόνου της συνομιλίας του ζεύγους. Δηλαδή μια καμπύλη που μοιάζει με τη μεταβολή του δείκτη του χρηματιστηρίου με το χρόνο.

Ο Murray  τόνισε, ότι είναι κρίσιμος για τη σχέση ο λόγος των θετικών προς τις αρνητικές αλληλεπιδράσεις.

"Εάν ο γάμος είναι σταθερός και καλός, τότε ο λόγος των θετικών με τις αρνητικές αλληλεπιδράσεις είναι πέντε προς ένα ή και ισχυρότερη. Αυτός σημαίνει, ότι για κάθε αρνητική κατάσταση, υπάρχουν πέντε φορές περισσότερες θετικές καταστάσεις και πράξεις. Αν ο λόγος είναι μικρότερος του πέντε, τότε ο γάμος δεν είναι σταθερός αλλά επισφαλής. Αν είναι η αναλογία ένα προς ένα, τότε ο γάμος τους έχει πραγματικά προβλήματα."

Ένας άλλος τρόπος για να χρησιμοποιηθούν τα στοιχεία είναι να σχεδιαστούν οι πόντοι του συζύγου έναντι της συζύγου, ως έκφραση της επίδρασης του ενός στον άλλο.

"Πάντως, δεν είναι περίπλοκα μαθηματικά", δηλώνει ο Murray. "Μέσα σε μισή ώρα θα μπορούσα να το διδάξω σε 15-ετείς".

Ο υπολογισμός παρέχει τις απαντήσεις

Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν υπολογισμούς, που βασίστηκαν σε μερικές απλές υποθέσεις για να αναπτύξουν ένα μη γραμμικό δυναμικό μοντέλο. Αυτές οι τεχνικές χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν σύνθετα φαινόμενα με λίγες μόνο παραμέτρους, όπως είναι η πρόβλεψη του καιρού.

Η ικανότητα ενός προσώπου να επηρεάζει τη διάθεση του άλλου περιλαμβάνει λειτουργίες που "διορθώνουν" ή "αποσβένουν" τα θετικά ή τα αρνητικά στοιχεία της σχέσης. Αυτές αντιπροσωπεύουν συνειδητές προσπάθειες για να οδηγηθούν οι συνομιλίες του ζευγαριού προς θετικές ή αρνητικές κατευθύνσεις. Ο Murray εξήγησε ότι το μοντέλο θα μπορούσε να μιμηθεί την αλληλεπίδραση ενός ζευγαριού με τρία μόνο στοιχεία στην εξίσωση.

"Έμεινα έκπληκτος," είπε. "Όταν συγκρίναμε τις στατιστικές, βρήκαμε ότι προβλέπει ποια ζευγάρια θα χωρίσουν με ακρίβεια περισσότερο από 90%."

Οι ερευνητές παρακολούθησαν την εξέλιξη της σχέσης για πάνω από 10 χρόνια σε περισσότερα από 700 συμμετέχοντα - στην έρευνα - ζευγάρια, με συνηθισμένα ερωτηματολόγια· με σκοπό να ελέγξουν τις προβλέψεις του μοντέλου σε σχέση με την πραγματική κατάσταση του γάμου τους. Σύμφωνα με το μαθηματικό μοντέλο, μπορούσαν να προβλεφτούν τα διαζύγια ακόμα και 6 με 14 χρόνια πριν την εμφάνισή τους.

"Αμφιβάλω αν το μοντέλο θα κάλυπτε τους γάμους από συμφέρον", λέει ο Murray, "ή εκεί που οι άνθρωποι δεν μπορούν να πάρουν διαζύγιο και δυστυχώς είναι υποχρεωμένοι να ζουν μαζί".

Το μοντέλο μπορεί, επίσης, να προτείνει συγκεκριμένη θεραπεία για τα ζευγάρια που επιδιώκουν την παροχή γαμήλιων συμβουλών.

"Μπορείτε να παίξετε παιχνίδια που να ερευνούν διαφορετικά σενάρια", λέει ο Murray. "Έτσι μπορείτε να δείξετε στο ταίρι σας τι θα συνέβαινε εάν τρέξετε τη συνομιλία πάλι, χωρίς αυτός να είναι τόσο άκαμπτος για μερικά πράγματα."

Ο Gottman εντυπωσιάστηκε από την ισχύ του μαθηματικού μοντέλου. "Τα μαθηματικά αποκάλυψαν κάτι που δεν ξέραμε από πριν: ότι ο κόσμος δεν ταιριάζει λόγω διαφορών στο πως ο ένας επηρεάζει τον άλλον".

"Όταν ο Νεύτωνας εφηύρε τον μαθηματικό λογισμό, η επιστήμη απέκτησε μαθηματικά θεμέλια και η φυσική απογειώθηκε. Η ψυχολογία όμως είναι ένας τομέας που είχε μείνει πίσω ως προς τη χρησιμοποίηση των μαθηματικών", αναφέρει ο Gottman.

Το Love Detector

Αν σας αγαπάει αληθινά και ενδιαφέρεται για σάς το ταίρι σας, μπορείτε να το μάθετε ρωτώντας ένα πρόγραμμα, το Love Detector, στον υπολογιστή μιας αμερικανικής εταιρείας V Entertainment. Μ' ένα τηλεφώνημα μπορεί να εκτιμήσει πόσο θερμή είναι η σχέση σας. Το πρόγραμμα αναλύει τις φωνές κατά τη διάρκεια μιας τηλεφωνικής συνομιλίας για να υπολογίσει τη συναισθηματικότητα τους.

Το Love Detector, σύμφωνα με τους κατασκευαστές του, έχει σχεδιαστεί κυρίως για ψυχαγωγικούς λόγους και όχι για να επηρεάσει τις προσωπικές σχέσεις. Βασίζεται στο πρόγραμμα αναγνώρισης ψέματος της ισραηλιτικής εταιρείας Nemesysco, το οποίο αναπτύχθηκε στα πλαίσια καταπολέμησης της τρομοκρατίας.

Το Love Detector υπολογίζει 16 συναισθηματικούς παραμέτρους χρησιμοποιώντας 8.000 μαθηματικούς τύπους. Η εκτίμηση του προγράμματος απεικονίζεται στη μορφή μιας μαργαρίτας και σε μια κλίμακα που κυμαίνεται από το +5 (Ρωμαίος και Ιουλιέτα) έως το -1 (παγωμένη σχέση).

Φυσική και Μετοχές