Μελέτη της NASA εμφανίζει πως το νερό μπορεί να έρεε κάποτε στον Αρχαίο Άρη

Από σελίδα της NASA Ames, 14 Φεβρουαρίου 2003

Οι επιστήμονες της NASA έχουν ανακαλύψει πώς μπορεί ένα περίπλοκο Αρειανό δίκτυο ρευμάτων, ποταμών και λιμνών  να μετέφερε το νερό σε όλο τον Άρη.

Με τη χρησιμοποίηση νέων τρισδιάστατων στοιχείων από το διαστημικό σκάφος Mars Global Surveyor και έναν ισχυρό υπολογιστικό κώδικα νέου τύπου, που προσομοιώνει τη ροή του νερού πάνω στη ξηρά, οι επιστήμονες απεικόνισαν τη σύνθετη ροή του Αρειανού νερού. Αυτά τα στοιχεία, αποκτήθηκαν από το υψομετρικό όργανο με λέιζερ πάνω στο διαστημικό σκάφος και έδωσαν ιδιαίτερα ακριβείς, τρισδιάστατες τοπογραφικές όψεις του Άρη.

"Γνωρίζαμε εδώ και κάμποσο χρόνο ότι ο Άρης περιείχε λεκάνες και ρεύματα και ότι πολλά από αυτά έτρεξαν σε κοιλότητες. Έτσι τελείωσαν απότομα", είπε ο Mark Kramer, ένας επιστήμονας στο ερευνητικό κέντρο της NASA AMES στη Καλιφόρνια. Αυτή η νέα μελέτη αποκαλύπτει πώς αυτά τα δύο χαρακτηριστικά γνωρίσματα συνδέονταν το ένα με το άλλο όπως ένα ενιαίο, ενσωματωμένο δίκτυο νερού, που μπορεί να είχε υπάρξει στον Άρη κατά το παρελθόν.

Οι επιστήμονες είχαν μπερδευτεί αρκετά ως προς το γιατί μερικά αρχαία χαρακτηριστικά γνωρίσματα  - όπως ποτάμια - στον κόκκινο πλανήτη δεν φαίνονται να συνδέονται το ένα με το άλλο και να στερούνται συχνά τα μικρότερα χαρακτηριστικά γνωρίσματα των ρευμάτων.

Αν κοιτάξουμε σε μια φωτογραφία της επιφάνειας του Άρη, θα δούμε τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα των ποταμών να αρχίζουν και να τελειώνουν απότομα, και συχνά να απουσιάζουν μικρής κλίμακας χαρακτηριστικά γνωρίσματα Πολλοί επιστήμονες έχουν υποστηρίξει ότι αυτά τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα διαμορφώθηκαν από τα εντοπισμένα υπόγεια νερά,  όταν κυλούσαν στην επιφάνεια. Άλλοι έχουν υποστηρίξει ότι αυτά τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα διαμορφώθηκαν από την κατακρήμνιση κατά τη διάρκεια μιας εποχής στην οποία μπορεί ο Άρης να είχε μια παχύτερη ατμόσφαιρα.

Αυτό που οι επιστήμονες βρήκαν σε αυτήν την μελέτη, είναι ότι πολλά από αυτά τα, προφανώς τεμαχισμένα χαρακτηριστικά γνωρίσματα των ποταμών, μπορεί να έχουν συνδεθεί ή να έρευσαν σε καταβόθρες, που μοιάζουν με τις αρχαίες λεκάνες των λιμνών, εξηγεί ο Kramer

Οι μεγάλες λίμνες και οι ποταμοί στον Άρη μπορούν κάποτε να είχαν σχηματίσει υδάτινα συστήματα, που περιελάμβαναν πολλά ρεύματα και μικρότερες λίμνες, σύμφωνα με τους επιστήμονες. Η μελέτη διαπίστωσε ότι οι περιοχές κοντά στις Μεγάλες Λίμνες πάνω στη Γη έχουν μια ισχυρή ομοιότητα με τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του Άρη. Αν και οι περιοχές εμφανίζονται να είναι παρόμοιες, σχηματίσθηκαν με διαφορετικούς τρόπους, σύμφωνα με τον Kramer.

Τα στοιχεία που έρχονται από το Mars Global Surveyor και την αποστολή Οδύσσεια του Άρη είναι αρκετά αποκαλυπτικά, συνεχίζει ο Kramer.

Με μια μεγάλη ποσότητα πάγου που έχει ανιχνευτεί πρόσφατα, ακριβώς κάτω από την επιφάνεια του Άρη, η πιθανότητα να έχει υπάρξει ζωή ή μπορεί ακόμα να υπάρχει, μπορεί να έχει σημαδέψει το προηγούμενο κλίμα του και τη διάρκεια των επιφανειακών ροών του νερού.

Ήταν, αναρωτιούνται όμως οι επιστήμονες, ο Άρης πάντα ένας θερμός και υγρός πλανήτης, ή ήταν πάντα κρύος και ξηρός;

Το νερό στον Άρη διαρκούσε πολύ μικρές περιόδους