Επισημάνθηκε γιγαντιαία λίμνη στον Άρη

Από την ιστοσελίδα του BBC, 21 Ιουνίου 2002

Mars, NasaΟ Άρης σε διαφορετικά υψόμετρα: Το κόκκινο και το λευκό είναι ψηλά, και το μπλε είναι σε χαμηλά υψόμετρα.

Νέοι χάρτες δείχνουν ότι η Ma'adim Vallis, μια από τις μεγαλύτερες κοιλάδες στον Άρη, σχηματίσθηκε όταν ξεχείλισε μια μεγάλη λίμνη από ένα χαμηλό σημείο στην περίμετρό της.

Το όνομα Ma'Adim Vallis δόθηκε το 1973 για μια κυματοειδή κοιλάδα στον κόκκινο πλανήτη, που βρίσκεται στο Νότιο ημισφαίριο κοντά στις ορεινές περιοχές του πλανήτη. Έχει μήκος 861 χλμ και στα Εβραϊκά σημαίνει "Άρης".

Μετά την χαρτογράφηση της αρχαίας λίμνης οι ερευνητές λένε ότι το νερό θα μπορούσε να έχει κόψει τη βαθιά κοιλάδα και να έχει πλημμυρίσει διάφορους κρατήρες προς τα κάτω.

Υπολογίζουν ότι η λίμνη θα ήταν περίπου 1.1 εκατομμύρια τετραγωνικά χιλιόμετρα σε έκταση και 1.100 μέτρα βαθιά.

Αυτό είναι ακόμα ένα ακόμη κομμάτι των στοιχείων που εμφανίζει ότι ο Άρης είχε ένα παρελθόν που ήταν υγρό και θερμό. Μια εικόνα που προκύπτει για το πλανήτη είναι σαν μια απέραντη "χώρα λιμνών" στην οποία η ζωή θα μπορούσε ενδεχομένως να είχε αναπτυχθεί.

Πριν πολλά χρόνια στον Άρη

Αυτό που τώρα οι επιστήμονες σκέφτονται είναι πως  δημιουργήθηκε η κοιλάδα Ma'adim Vallis.

Περίπου 3.5 δισεκατομμύρια έτη πριν, στις βόρειες κλίσεις των Αρειανών ορεινών περιοχών, το επίπεδο επιφάνειας μιας λίμνης αυξανόταν αργά.

Η ίδια η λίμνη ήταν διαμορφωμένη αρκετά εκατομμύρια έτη πριν, κατά τη διάρκεια ενός μεγάλου βομβαρδισμού του πλανήτη από αστεροειδείς.

Η λίμνη βρέθηκε σε μια λεκάνη 450 km που γέμισε με νερό από ρεύματα κατά μήκος των πλευρών της, που κάλυψαν επίσης και τον πυθμένα της με ίζημα.

Σύντομα, η στάθμη του νερού έφθασε στο χείλος της και όμως ακόμα το νερό συνέχισε να ρέει μέσα σε αυτήν.

Ξαφνικά, το χείλος της άκρης του κρατήρα, που συγκρατούσε τη λίμνη, θρυμματίστηκε κάτω από το βάρος του νερού, και, καθώς παραβιάστηκε, το νερό έπεσε απότομα κάτω από την πλαγιά.

Αληθινή φύση

Υπερχειλίζοντας προς το βορρά, το νερό βρήκε μια διαδρομή λιγότερης αντίστασης, κινούμενο από κρατήρα σε κρατήρα και σκάβοντας έτσι ένα βαθύ κανάλι.

Αυτό το κανάλι - 861 χλμ σε μάκρος, 8-15 χλμ πλάτος και μέχρι 2.100 μ. σε βάθος - είναι η κοιλάδα Ma'adim Vallis.

Αρχικά, είχε θεωρηθεί ότι η κοιλάδα δημιουργήθηκε από μια πηγή υπόγειων νερών. Τώρα, οι νέες λεπτομερείς εικόνες από το Mars Global Surveyor του Άρη, που μέτρησε την ανύψωση των χαρακτηριστικών γνωρισμάτων του εδάφους έχουν αποκαλύψει την αληθινή φύση της κοιλάδας.

Οι ερευνητές από το Smithsonian Ίδρυμα στην Πολιτεία της Ουάσιγκτον και το Πανεπιστήμιο της Βιρτζίνια υπολογίζουν ότι η λίμνη που έφτιαξε την κοιλάδα είχε μια έκταση εκατομμυρίων τετραγωνικών χλμ.

Επίσης υπολογίζουν ότι ο όγκος του νερού που βγήκε έξω για να σχηματίσει την Ma'adim Vallis ήταν περίπου 160.000 εκατομμύρια κυβικά χλμ

Η έρευνα αυτή αναφέρεται στο περιοδικό Science.

Ωκεανός πάγου μόλις ένα μέτρο κάτω από την επιφάνεια του Άρη