Μεγάλη πιθανότητα να υπάρχει πάγος κάτω από τον Άρη, βλέπει το διαστημικό όχημα Odyssey

Από σελίδα του Yahoo!news 1 Μαρτίου 2002

Το διαστημικό σκάφος Mars Odyssey, έχει ανακαλύψει μεγάλες περιοχές παγωμένου υδρογόνου στην επιφάνεια του κόκκινου πλανήτη, κοντά στο Νότιο Πόλο του. Είναι μια ανακάλυψη που θα μπορούσε να αποδειχθεί κλειδί στην αναζήτηση της εκεί ζωής, λένε Αμερικανοί διαστημικοί επιστήμονες,

Η Οδύσσεια, που άρχισε να χαρτογραφεί την Αρειανή επιφάνεια την προηγούμενη εβδομάδα, χρησιμοποίησε μια σειρά οργάνων φασματομέτρων ακτίνων γάμμα, για να ανιχνεύσει σημαντικά ποσά του υδρογόνου, που οι επιστήμονες λένε ότι οφείλεται πιθανότατα στην παρουσία πάγου που σχηματίσθηκε από το νερό.

"Δεν εξετάζουμε ακριβώς τον παγετό της επιφάνειας, εκεί υπάρχει πράγματι άφθονος πάγος", είπε ο William Boynton, ένας καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Αριζόνα, του Σεληνιακού και Πλανητικού εργαστηρίου, κατά τη διάρκεια μιας συνέντευξης τύπου στο Jet Propulsion Laboratory.

Οι προηγούμενες αποστολές στον Άρη από το Viking Orbiter και Global Surveyor της NASA, έχουν υποδείξει από πριν, ότι βρίσκεται πάγος στον κόκκινο πλανήτη και οι επιστήμονες έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι το νερό έρεε κάποτε κι εκεί, που μάλιστα δημιούργησε βαθιά φαράγγια και άλλα γεωλογικά χαρακτηριστικά γνωρίσματα που μπορούν ακόμα να φανούν.

Αλλά τα συμπεράσματα από την Οδύσσεια, που προωθήθηκε τον Απρίλιο του 2001 και έφθασε σε τροχιά γύρω από τον Άρη, τον Οκτώβριο του 2001, θα μπορούσαν να παράσχουν την πρώτη πραγματική απόδειξη του πάγου που ακόμη σχηματίζεται στην επιφάνεια.

"Είμαστε ευχαριστημένοι με την ποιότητα των στοιχείων που βλέπουμε," είπε ο Stephen Saunders, ένας επιστήμονας του προγράμματος της Οδύσσειας, είπαμε. "Θα τα χρησιμοποιήσουμε για να στηριχτούμε σε αυτό που έχουμε μάθει από το Global Surveyor του Άρη και τις άλλες αποστολές. Τώρα μπορούμε πραγματικά να δούμε το νερό παρά να εικάζουμε την παρουσία του."

Οι επιστήμονες είπαν ότι η προκαταρκτική αξιολόγηση των στοιχείων δείχνει την παρουσία υδρογόνου σε λίγα μέτρα κάτψ από την Αρειανής επιφάνεια, σε μια περιοχή περίπου 400 μίλια σε μάκρος.

"Εάν ήσαστε ένας αστροναύτης που περπατά γύρω στην επιφάνεια του Άρη θα μπορούσατε να κλωτσήσετε το έδαφος και να δείτε τους κρύσταλλους του πάγου", είπε ο Boynton. "Θα μπορούσατε να το λειώσετε και να έχετε νερό".

Ο Boynton είπε ότι οι επιστήμονες διεγέρθηκαν από την ανακάλυψη επειδή η παρουσία του παγωμένου νερού δείχνει το νερό, και το νερό προτείνει τη ζωή στον Άρη.

"Τώρα πρέπει  να καταλάβουμε τι συνέβη σε όλο το νερό που έκανε αυτά τα φαράγγια και που πήγε εκείνο το νερό," είπε. "Θέλουμε να καταλάβουμε το κλίμα του πλανήτη και τις αλλαγές του."

Ο Boynton συνέχισε ότι οι επιστήμονες έχουν διάφορες θεωρίες για να εξηγήσουν τι συνέβη στο νερό που κάποτε έρεε στον Άρη, με την πίστη ότι ο πλανήτης ήταν στο παρελθόν πολύ θερμότερος.

"Ο Άρης είναι πραγματικά ένα πολύ, πολύ πλούσιο περιβάλλον," είπε. "Δεν είναι ο νεκρός πλανήτης που έχουμε διδαχθεί ότι ήταν, στο γυμνάσιο."

Πρώτη ανίχνευση υδρογόνου στον Άρη από τον Mars Odyssey