Πρώτη ανίχνευση υδρογόνου στον Άρη από τον Mars Odyssey

Από σελίδα του BBC, 13 Δεκεμβρίου 2001

odyssey in marsΤο διαστημικό σκάφος 'Οδύσσεια του Άρη' έχει κάνει την πρώτη σημαντική ανακάλυψή του: έχει ανιχνεύσει μεγάλες ποσότητες υδρογόνου - ενδεχομένως νερό - κοντά στους πόλους του κόκκινου πλανήτη.

Ενώ ακόμη το διαστημικό σκάφος είναι στη φάση της αεροπέδησης για να μπεί σε τροχιά γύρω από το Άρη, το Mars Odyssey επέστρεψε σημαντικά δεδομένα.

Η Οδύσσεια βρίσκεται ακόμη στα δύο τρίτα της φάσεως της αεροπέδησης και προς τα μέσα του Ιανουαρίου 2002, θα έχει μπεί στη κύρια φάση της αποστολής,.

Εκθέτοντας τις προκαταρκτικές παρατηρήσεις του Mars Odyssey (MO), οι επιστήμονες είπαν ότι με το πρώτο πέρασμα, το φασματόμετρο νετρονίων του οχήματος αποκάλυψε αποδείξεις για το στοιχείο μέσα στο χώμα, σε υψηλά γεωγραφικά πλάτη.

Τα αποτελέσματα δείχνουν μεγάλα ποσά υδρογόνου στην επιφάνεια, ένα πιθανό σημάδι νερού και πάγου. Οι παρατηρήσεις "είναι αυτό ακριβώς που θα αναμένατε για ένα περιβάλλον πολύ πλούσιο σε υδρογόνο", είπε ο Bill Feldman των Εργαστηρίων του Los Alamos.

Οι επιστήμονες της NASA, είπαν ότι διεγέρθηκαν από τις αρχικές ενδείξεις των ποσοτήτων του υδρογόνου, περιγράφοντας πως τα δεδομένα που έρχονται είναι σαφέστερα, πιό καθορισμένα και πολύ γρηγορότερα από ό,τι αναμένετο.

Odyssey, Nasa
Εικόνα του πάγου στο Νότιο Πόλο του Άρη από τον Mars Odyssey

"Αναμέναμε ότι θα έκανε το σκάφος πολλές τροχιές για να καθορίσει την παρουσία του υδρογόνου," είπε ο Stephen Saunders, ένας επιστήμονας του Mars Odyssey. "Αλλά το είδαμε με την πρώτη-πρώτη φορά."

Οι επιστήμονες ήδη ξέρουν ότι το νερό που υπάρχει στον Άρη είναι παγωμένο στους πόλους και υπάρχει ως ατμός σε λεπτά νέφη.

Υπάρχουν επίσης καλά στοιχεία ότι το νερό έρρεε στην επιφάνεια του πλανήτη στο πρόσφατο παρελθόν, χαράζοντας βαθιά κανάλια και φαράγγια.

Αποστολή χαρτογράφησης

Οι σημαντικές αποθήκες νερού με μορφή πάγου, μπορεί να σημαίνει πως υπάρχει πιθανότητα να υπήρξε ζωή σε κάποιο σημείο του Άρη.

Ο Mars Odyssey, αυτήν την περίοδο, πλησιάζει συνεχώς την τροχιά του γύρω από τον κόκκινο πλανήτη για μια αποστολή χαρτογράφησης που θα εξελιχθεί κυρίως τον Ιανουάριο. Θα χρησιμοποιήσει μια μπαταρία των οργάνων για να ερευνήσει την επιφάνεια του πλανήτη.

Όπως και το φασματόμετρο νετρονίων, το φασματόμετρο των γ-ακτίνων του, θα σχεδιάσει τη χημική σύνθεση της επιφάνειας. Η υπέρυθρη φωτογραφική μηχανή του θα κοιτάξει στις περιοχές από την νυχτερινή πλευρά του Άρη.

"Σκεφτόμαστε ότι θα είναι ένας πολύ συναρπαστικός χειμώνας και άνοιξη," λέει ο James Garvin, ένας επιστήμονας της NASA, σε μια συνεδρίαση της Αμερικανικής Γεωφυσικής Ενωσης στο Σαν Φρανσίσκο.

Αποστολή Mars Odyssey