Η κοσμική "καταστροφή" είναι μια βεβαιότητα

Από σελίδα του BBC, 8 Μαίου 2002

Eta CarinaeΤο Eta Carinae θα εκραγεί σύντομα αλλά ευτυχώς δεν θα βρεθεί στο δρόμο μας.

Αργά ή γρήγορα, μια καταστροφή από το διάστημα θα σαρώσει σχεδόν όλη τη ζωή πάνω στη Γη. Σύμφωνα με τον Δρ Arnon Dar, του Διαστημικού Ερευνητικού Τεχνικού Ιδρύματος, στο Ισραήλ, ένας ιδιαίτερος τύπος αστεριού που θα εκραγεί σε οποιοδήποτε μέρος της περιοχής μας στο  Σύμπαν θα κατάστρεφε τον πλανήτη μας.

Χρησιμοποιώντας τις πιό πρόσφατους στατιστικές και υπολογισμούς, υποστηρίζει ότι ένα τεράστιο αστέρι που καταρρέει στο τέλος της διάρκειας της ζωής του θα σχημάτιζε μια μαύρη τρύπα και θα έστελνε μια ακτίνα-γ καταστρεπτικής ακτινοβολίας και ραδιενεργά σωματίδια που θα έβλαπταν καταστροφικά οποιοδήποτε πλανήτη στη τροχιά τους.

Οι πιθανότητες είναι ότι ένας πλανήτης, στο γαλαξία μας, θα επηρεαζόταν περίπου μιά φορά κάθε εκατό εκατομμύρια έτη. "Είναι μια βεβαιότητα. Τα χρονοδιαγράμματα είναι συγκρίσιμα με τις μαζικές εξαφανίσεις --εξαλείψεις-- που φαίνονται στο Γήινο γεωλογικό αρχείο, " είπε ο Δρ Dar..

Κανένας τόπος δεν θα μπορεί να κρυφτεί

Τα υπεμεγέθη αστέρια, εκείνοι με μια μάζα αρκετά μεγαλύτερη από τον ήλιό μας, είναι διεσπαρμένα σε όλο το Γαλαξία. Θεωρείται ότι όταν καταρρέουν στο τέλος της ζωής τους, εκτινάσσουν μια έντονη ακτίνα ακτινοβολίας, ακτινοβολίες γάμμα, στο διάστημα.

Τόσο ισχυρές είναι αυτές οι ακτινοβολίες γάμμα, και τα ενεργητικά υποατομικά σωματίδια που ακολουθούν τα ίχνη τους, που θα μπορούσαν να έχουν μια σημαντική επιρροή στη ζωή πάνω στο Γαλαξία μας.

"Εάν μια τέτοια ακτίνα επρόκειτο να χτυπήσει τη Γη, τα αποτελέσματα θα ήταν συνολικά καταστρεπτικά, κάτι που δεν θα μπορούσαμε ποτέ να φανταστούμε," είπε ο Δρ Dar.

Στην πλευρά της Γης που θα αντιμετώπιζε την έκρηξη, πύρινα κύματα κλονισμού θα αρχίσουν να δημιουργούν συνθήκες κόλασης μέσω της ανάφλεξης της ατμόσφαιρας όταν θα φθάνουν πάνω στο έδαφος.

Μέσα στις στιγμές της άφιξης της ακτινοβολίας από το βαθύ διάστημα, η ατμοσφαιρική θερμοκρασία θα αρχίσει να ανεβαίνει γρήγορα, σκορπώντας τον όλεθρο με παγκόσμια καιρικά συστήματα.

Καταστρεπτικά "θυγατρικά" σωματίδια

Όλο το οργανικό υλικό στην επιφάνεια της γης θα αρχίσει να καίει. Οι επιζόντες θα χωθούν μέσα στις σπηλιές και τα κτήρια. Αλλά το χειρότερο ακόμη ακόμα δεν ήλθε.

Η αρχική έκρηξη της ακτινοβολίας-γ θα διαρκέσει μόνο ένα μέρος του ενός δευτερολέπτου. Σχεδόν αμέσως κατόπιν θα έρθουν οι κοσμικές ακτίνες, οι οποίες θα ραντίσουν τον πλανήτη μας για αρκετές ημέρες. Κανένας τόπος δεν θα μπορεί να κρυφτεί.

Οι κοσμικές ακτίνες είναι ιδιαίτερα ενεργητικά σωματίδια που ταξιδεύουν μέσω του διαστήματος με σχεδόν την ταχύτητα του φωτός. Θα χτυπήσουν στην ατμόσφαιρα, αφήνοντας απέραντα ποσά ενέργειας και δημιουργώντας σμήνος καταστρεπτικών θυγατρικών σωματιδίων.

Αυτά τα σωματίδια, που αποκαλούνται μιόνια, θα διαπεράσουν εκατοντάδες μέτρα μέσα στους βράχους έτσι ώστε λίγες σπηλιές θα προσφέρουν προστασία και ακόμη και τα πιό βαθύβια πλάσματα θα επηρεαστούν από τις θανατηφόρες δόσεις της ακτινοβολίας.

"Το Γήινο οικοσύστημα θα καταστραφεί. Οι λίγοι που θα μπορούσαν να επιζήσουν από μια τέτοια καταστροφή θα επιθυμούσαν να είχαν πεθάνει, πάνω σε ένα πλανήτη με φοβερά αντίξοες συνθήκες", λέει ο Δρ Arnon Dar.

Ο Δρ Dar επισημαίνει ότι πολλές από τις μεγάλες εξαφανίσεις --εξαλείψεις-- που σημαδεύουν τακτικά τη Γήινη ιστορία είναι σύμφωνες με αυτήν την αιτία, λόγω μιας καταστρεπτικής εισροής ακτινοβολίας-γ από το διάστημα.

Απειλητικά αστέρια

"Άμεση απόδειξη ότι αυτό συνέβη πράγματι απουσιάζει αυτή τη στιγμή," είπε, "αλλά πολλοί άνθρωποι την ψάχνουν."

Υπάρχουν όμως και μερικές καλές ειδήσεις! Επειδή οι εκρήξεις των γάμμα ακτίνων, από τα καταρρέοντα υπερμεγέθη αστέρια, εξακοντίζονται σε όλο τον κόσμο αλλά σε στενό εύρος, πιθανώς λιγότερο από ένα βαθμό σε πλάτος, οι περισσότερες από αυτές δεν θα κτυπήσουν τη Γη.

Εντούτοις, οι πιό πρόσφατες στατιστικές προτείνουν ότι μόλις ένα σε εκατό εκατομμύρια έτη ή τόσο περίπου, θα είμαστε άτυχοι. Περίεργα, αυτός είναι περίπου και ο ρυθμός παγκόσμιας εξάλειψης στη Γη.

Προς το παρόν, οι αστρονόμοι δεν ξέρουν ποιο αστέρι βρίσκεται σε σειρά και περιμένει την ώρα που θα εκραγεί. Αστέρια, όπως το υπερμεγέθης Eta Carinae, ορατό στο Νότιο ημισφαίριο, είναι πιθανό να εκραγούν και να στείλουν ριπές ακτινοβολίας γάμμα κάποτε στα επόμενα εκατομμύριο έτη ή τόσο περίπου. Αλλά αυτό το ιδιαίτερο αστέρι δεν δείχνει να βρίσκεται στην κατεύθυνσή μας.

Αναμφισβήτητα, υπάρχει ένα αστέρι που θα εκραγεί, αλλά μέχρι τώρα οι αστρονόμοι δεν το έχουν βρεί. Αλλά ακόμα κι αν το βρουν, θα μας ειδοποιήσει από πριν;

"Με την τρέχουσα κατάσταση της επιστήμης μας όχι," είπε ο Δρ Dar, "αλλά καθώς η επιστήμη προχωρεί. Ίσως, μια ημέρα να είμαστε σε θέση να πούμε ποια αστέρια μας απειλούν."

Το μεγάλο θανατικό Η σύγκρουση της Γης με ένα αστεροειδή
Οι αστεροειδείς 'απειλούν' τη Γη
Λεπτομέρειες για άλλες θεωρίες στην αιτία της εξαφάνισης, συμπεριλαμβανομένου των δραστηριοτήτων των ηφαιστείων, μιας σουπερνόβας, και των αλλαγών κλίματος.
Ογκώδεις ηφαιστειακές εκρήξεις στη Σιβηρία που συνδέονται με τη μαζική εξαφάνιση