Το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble εξετάζει μια δέσμη φωτός

Από σελίδα του BBC

Nasa-StsciTο διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble πήρε φωτογραφίες από έναν πίδακα πολύ θερμών αερίων κοντά σε μιά μαύρη τρύπα, που βρίσκεται στο κέντρο του γαλαξία M87

Η εικόνα που σχηματίζει ο πίδακας των αερίων που βγαίνει από το κέντρο του γαλαξία μοιάζει με την ακτίνα ενός κοσμικού φακού μέσα στο σκοτάδι.
Ο πίδακας αποτελείται κυρίως από ηλεκτρόνια και άλλα υποατομικά σωματίδια, που ταξιδεύουν μέσα στο διαγαλαξιακό χώρο σχεδόν με την ταχύτητα του φωτός.

Πολύ νωρίς, το 1918, ο γαλαξίας M 87 παρατηρήθηκε από ένα Αμερικανό αστρονόμο τον H D Curtiswas σαν ιδιάζων αντικείμενο. Αυτός σημείωσε την "περίεργη ακτίνα" που έβγαινε από το Μ87, αλλά δεν μπόρεσε να εξηγήσει την προέλευση της.
Στη δεκαετία του 1950, όταν η ραδιοαστρονομία   ξεκινούσε, μια από τις λαμπρότερες ραδιο-πηγές στον ουρανό ήταν η ονομαζόμενη Virgo A.
Αυτή ανακαλύφθηκε αργότερα ότι συσχετιζόταν με τον γαλαξία M 87 και τα αέρια του. Από τότε, υπήρξε ένα αντικείμενο έντονης και λεπτομερούς εξέτασης.

Οι επιστήμονες σήμερα πιστεύουν ότι η "ακτίνα" τροφοδοτείται από τεράστιες ποσότητες ενέργειας, οι οποίες προκαλούνται από μία τεράστια μαύρη τρύπα στο κέντρο του γαλαξία. Ο πίδακας προέρχεται από αέρια σε πολύ υψηλές θερμοκρασίες, που στροβιλίζονται καθώς πέφτουν προς τη μαύρη τρύπα και ταυτόχρονα συμπιέζονται από τα μαγνητικά της πεδία, με αποτέλεσμα να ακτινοβολούν.

Το φαινόμενο αυτό αντιστοιχεί στην ακτινοβολία σύγχροτρου, η οποία είναι ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία και εκπέμπεται από φορτισμένα σωματίδια που κινούνται κυκλικά με πολύ υψηλές ταχύτητες μέσα σε μαγνητικά πεδία.

Hubble Space Telescope