Tο Chandra παρατήρησε την θυελλώδη περιοχή γύρω από μια μαύρη τρύπα

Από τη σελίδα του BBC 26-5-2000.

X-rays from the black hole are spread into its component
          parts by ChandraTo διαστημικό παρατηρητήριο ακτίνων Χ της NASA, Chandra, αποτύπωσε την θυελλώδη περιοχή γύρω από μιά γιγαντιαία μαύρη τρύπα σε ένα μακρυνό γαλαξία.

Συγκεκριμμένα το Chandra παρατήρησε τα αποτελέσματα της έντονης ακτινοβολίας που εκπέμπεται από την ύλη, όταν αυτή κινείται λόγω της πανίσχυρης έλξης της μαύρης τρύπας, λίγο πριν την απορροφήσει. Η ακτινοβολία αυτή θερμαίνει τα περιβάλλοντα αέρια που σχηματίζουν ανέμους υψηλής ταχύτητας λόγω της έλξης της βαρύτητας της μαύρης τρύπας. Πρόκειται για την πρώτη ευκαιρία που είχαν στην διάθεση τους οι επιστήμονες, για να μελετήσουν το φαινόμενο αυτό.

"Οι παρατηρήσεις με ακτίνες X επιτρέπουν στους αστρονόμους να μελετήσουν αυτές τις τρομερές ροές αερίων που ενώ υπέθεταν ότι υπήρχαν, ήταν αδύνατον να τις μελετήσουν προηγουμένως," είπε ο καθηγητής Niel Brandt στο Πανεπιστήμιο της   Pennsylvania.

Σχολιάζοντας τα δεδομένα από τον Chandra ο Dr. Shai Kaspi, από το ίδιο Πανεπιστήμιο είπε, "Είναι το πλέον αναλυτικό φάσμα με ακτίνες Χ που έχει ληφθεί σε μία ενεργή μαύρη τρύπα. Αυτή αποκαλύπτει πως ο άνεμος περιέχει οξυγόνο, νέον, μαγνήσιο, πυρίτιο, θείο, αργό, και σίδηρο."

Δισεκατομμύρια Ήλιοι

Chandra observatoryΜια ανάλυση του ανέμου από τον καθηγητή Hagai Netzer στο  Πανεπιστήμιο του Tel-Aviv, έδειξε ότι ο άνεμος των αερίων περιβάλλει σχεδόν ολόκληρη την μαύρη τρύπα.

Ο ονομαζόμενος ορίζοντας γεγονότων της κεντρικής μαύρης τρύπας στον γαλαξία, καταχωρημένος ως NGC 3783, έχει διάμετρο περίπου εκατό φορές σαν τον Ήλιο μας.

Η μαύρη τρύπα παράγει περισσότερη ακτινοβολία από ένα δισεκατομμύριο ήλιους καθώς τα αέρια αναρροφώνται από αυτή με ταχύτητα σχεδόν την ταχύτητα του φωτός. Ένα τμήμα αυτής της ισχυρής ακτινοβολίας απορροφάται από τα αέρια που περιβάλλουν την μαύρη τρύπα. Το αέριο τότε θερμαίνεται σε εκατοντάδες χιλιάδες βαθμούς και απομακρύνεται από την μαύρη τρύπα.

ChandraΗ επίσημη σελίδα του Chandra