Tο Chandra φωτογράφισε το άστρο Cassiopia-A που εξερράγη

Από το in.gr και το BBC 6-Ιουλίου-2000

Cassiopia-AΧιούστον:Το διαστημικό τηλεσκόπιο ακτίνων Χ, Chandra, φωτογράφισε τα συντρίμμια ενός άστρου που εξερράγη και κατέγραψε τα "βαρέα" στοιχεία που διασκορπίστηκαν στο Διάστημα μετά την έκρηξη, δίνοντας στους επιστήμονες τη δυνατότητα να μελετήσουν το φαινόμενο για πρώτη φορά.

Το Cassiopia-A υπόλοιπο ενός υπερκαινοφανούς (supernova) αστέρα βρίσκεται σε απόσταση 11.000 έτη φωτός και είναι το διαστελλόμενο λείψανο ενός άστρου που εξεράγει περίπου 300 χρόνια πριν. Από τη μελέτη της έκρηξης οι επιστήμονες ελπίζουν να κατανοήσουν τον τρόπο με τον οποίο τα διάφορα στοιχεία που προέρχονται από την έκρηξη διασκορπίζονται στο Διάστημα
Τα όργανα παρατήρησης του τηλεσκοπίου, που βρίσκεται σε τροχιά γύρω από τη Γη, μπόρεσαν να απομονώσουν τις ακτίνες Χ που προέρχονται από στοιχεία όπως ο σίδηρος και το πυρίτιο.
Τα στοιχεία αυτά δημιουργούνται μέσα στα άστρα, σε συνθήκες υψηλής θερμοκρασίας και πίεσης, και η καταγραφή τους μπορεί να βοηθήσει τους επιστήμονες να κατανοήσουν τις διαδικασίες που λαμβάνουν χώρα μέσα στα άστρα.
Τα "βαρέα" στοιχεία που βρίσκονται στον πλανήτη μας δημιουργήθηκαν μέσα σε παλαιότερο άστρο, το οποίο εξερράγη στο μακρινό παρελθόν. Από τα "συντρίμμια" του προέκυψαν ο Ηλιος και οι πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος.

ChandraΤο Chandra στοίχισε 2.8 δισ. $ και  έχει κατασκευασθεί για να συλλέγει ακτίνες Χ.  Βρίσκεται σε τροχιά εδώ και ένα χρόνο περίπου. Το ύψος της τροχιάς του Chandra είναι 200 φορές μεγαλύτερο από αυτό του διαστημικού τηλεσκοπίου Hubble, και αντιστοιχεί στο ένα τρίτο της απόστασης από τη Γη στη Σελήνη.

.