Πως φθάνουν τα φορτισμένα σωμάτια στην Γη για να δημιουργήσουν το Σέλας

Από το BBC 1-6-2000

Ρεύματα σωματιδίων από τον Ήλιο προξενούν το ΣέλαςΡεύματα σωματιδίων από τον Ήλιο προξενούν το Σέλας.

Το φαινόμενο αυτό έχει συχνότητα που καθορίζεται από την περίοδο περιστροφής του Ήλιου (27 ημέρες) αλλά κι από τον 11-ετή περίοδο δράσης των ηλιακών εκλάμψεων.

Από καιρό ήταν γνωστό ότι το Βόρειο και Νότιο Σέλας προξενούνται από φορτισμένα σωματίδια από τον Ήλιο που εισχωρούσαν στην μαγνητόσφαιρα της Γης, αλλά κανένας δεν είχε δεί αυτό να συμβαίνει.

Oι επιστήμονες βρήκαν ότι δάκρυα ή σχίσματα στο Γήϊνο μαγνητικό πεδίο είναι υπεύθυνα για την εισχώρηση των σωματιδίων στην ατμόσφαιρα της Γης και την εμφάνιση του Βόρειου και Νότιου Σέλας.

Τώρα μιά διεθνής ομάδα φυσικών χρησιμοποιώντας  τον πολικό δορυφόρο της ΝΑΣΑ έκανε τις πρώτες κατ'ευθείαν παρατηρήσεις του τρόπου που επιτρέπεται η ενέργεια να μεταφερθεί μέσω του ηλιακού άνεμου προς την Γη.
Η μαγνητόσφαιρα κανονικά δρά σαν κουκούλι, προστατεύοντας την Γη από την βλαβερή ηλιακή ακτινοβολία, αλλά και τώρα και πάντα η ενέργεια βρίσκει το δρόμο της μέσω μιας διαδικασίας καλούμενη "μαγνητική επανασύνδεση".
"Καμιά φορά ο ηλιακός άνεμος δημιουργεί δάκρυα-σχισμές στο κουκούλι, και τα φορτισμένα σωματίδια καθώς κι η ενέργεια από τον Ήλιο εισχωρεί στην μαγνητόσφαιρα. Μερικά από αυτά τα δάκρυα είναι εξαιρετικά μικρά--της τάξης του ενός χιλιομέτρου μακρυά, " είπε ο καθηγητής Jack Scudder, κύριος ερευνητής για το Hot Plasma Analyzer (HYDRA) του πολικού διαστημικού σταθμού της ΝASA

Χωριστοί πόλοι

Οι επιστήμονες εμπλέκονται σε ένα πολλαπλό-δορυφορικό Διεθνές Ηλιακό πρόγραμμα (ISTP) ευρίσκοντας δύο γενικούς χώρους που τα σχίσματα συμβαίνουν στη μαγνητόσφαιρα.
Η μία περιοχή ευρισκόμενη στον Πόλο είναι 48000 έως 64000 χιλιόμετρα προς την ηλιακή κατεύθυνση ('ημερήσια') στο  κουκούλι της Γης.
Η άλλη, παρατηρούμενη από τον δορυφόρο Geotail, είναι 137000 έως 154000 χιλιόμετρα προς την σκοτεινή ('νυχτερινή') μεριά της Γης και στο κομμάτι των 'δακρύων' της μαγνητόσφαιρας.
Η ανακάλυψη αυτή απαντάει σε ερώτημα μισού αιώνα γύρω από την προέλευση της ενέργειας που είναι υπεύθυνη για το Σέλας.

"Ενέργεια από τον ηλιακό άνεμο εισέρχεται στην μαγνητόσφαιρα μέσω μιας σχισμής από ατην φωτεινή (ημερήσια) μεριά της Γης. Ένα σχίσμα στα μαγνητικά πεδία της σκοτεινής πλευράς της Γης, επιτρέπει την μεταφορά της ενέργειας κάτω στην ατμόσφαιρα της Γης."
"Παρατηρώντας τον διαστημικό καιρό, είδαμε πως ό,τι  συμβαίνει, γίνεται δια μέσου και λόγω αυτών των σχισμάτων," είπε ο καθηγητής Scudder. "Τα δεδομένα δείχνουν καθαρά, οτι τα ηλεκτρόνια πηδούν μέσω αυτών των σχισμάτων, σαν να διέρχονται από μιά πόρτα που ανοίγει η Γη σε αυτά τα σωματίδια από το διάστημα."
"Η επόμενη ερώτηση είναι τι δημιουργεί τα δάκρυα. Θα θέλαμε να γνωρίσουμε πιό πολλά γύρω από την ασυνήθη εικόνα αυτού του 'διακόπτη'"

Δείτε και τα σχετικά άρθρα Το βόρειο Σέλας , Δορυφόρος βλέπει το αέριο κέλυφος της Γης.

Polar