Η επίδραση της ηλιακής ακτινοβολίας-Η έκθεση στον Ήλιο

Άρθρο 13-Μαϊου-2001

1. Επιστροφή στην εισαγωγή

3. Πως να μείνετε υγιείς στον Ήλιο

Η έκθεση στον Ήλιο

sunΗ έκθεση στον Ήλιο των μικρών παιδιών στην UV-Β ακτινοβολία είναι πιό επικίνδυνη από ότι των μεγάλων. Ακόμη και μικρές δόσεις στην νεαρά ηλικία μπορούν να οδηγήσουν σε αύξηση των μελανωμάτων σε μεγάλη ηλικία. Η αύξηση των καρκίνων του δέρματος τα τελευταία χρόνια στις ΗΠΑ έφτασε το 500% και οι γυναίκες έχουν 1.5 φορά περισσότερη πιθανότητα από τους άνδρες. Εδώ πρέπει να επισημάνουμε και την έκθεση την επικινδυνότητα και στις λυχνίες τεχνητού μαυρίσματος.

Σε μια έρευνα που έγινε για το τεχνητό μαύρισμα με solarium, οι άνδρες και γυναίκες, που συμμετείχαν στην έρευνα, έκαναν 10 φορές σολάριουμ σε όλο το σώμα, μέσα σε μια χρονική περίοδο 2 εβδομάδων. Οι λαμπτήρες που χρησιμοποιήθηκαν ήταν παρόμοιοι με τους λαμπτήρες που χρησιμοποιούνται από τα περισσότερα κέντρα σολάριουμ της αγοράς.

Η 'δόση' της ακτινοβολίας του σολάριουμ αυξανόταν σταδιακά, ενώ παράλληλα συγκεκριμένα σημεία του σώματος καλύπτονταν και άλλα σημεία εκθέτονταν στην ακτινοβολία μόνο στο τέλος της κάθε επίσκεψης για σολάριουμ.
Οι δερματολογικές και οι αιματολογικές εξετάσεις που έγιναν, στους συμμετέχοντες στην έρευνα, έδειξαν μετατροπές στο γενετικό υλικό οι οποίες ενδεχομένως σε παρατεταμένη έκθεση στην ακτινοβολία του σολάριουμ, να προκαλούν καρκίνο του δέρματος, κάτι που προκαλείται και από την παρατεταμένη έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία.

Πως όμως προστατεύεται κάποιος από τις UV ακτινοβολίες;

Ασφαλώς με την μη έκθεση τις επικίνδυνες ώρες 11πμ-4μμ. Με τα καπέλα ή τα μακριά μανίκια, τις τέντες ή τις ομπρέλες, τα κατάλληλα γυαλιά ηλίου (τα φτηνά κάνουν περισσότερη ζημιά παρά ωφέλεια).

Πρέπει να θυμόμαστε πως η δράση της UV-B ακτινοβολίας είναι αθροιστική και το μαύρισμα δεν αποτελεί προστασία. Ακόμη και αν έχουμε μαυρίσει ή έχουμε σκούρο δέρμα η UV-A φτάνει σε βάθος. Γι αυτό οι άνθρωποι της υπαίθρου ή οι ναυτικοί έχουν συνήθως πολλές και βαθιές ρυτίδες, που οφείλονται στη δράση των UV-A ακτίνων.

Οι επιφάνειες του νερού, λευκού τοίχου, άμμου, τσιμέντου ανακλούν μεγάλο μέρος της επικίνδυνης ακτινοβολίας και δεν μπορεί να προστατεύσει η σκιά. Ακόμη και στη σκιά όμως πρέπει να βάζουμε αντιηλιακή κρέμα.

Προπάντων όμως η κατάλληλη αντιηλιακή κρέμα, που πρέπει να προστατεύει, όχι μόνο από ένα είδος ακτινοβολίας (οι φθηνές προστατεύουν μόνο από την UV-B) αλλά και στην UV-A και στην UV-B. Είναι γνωστό πως και η UV-Α επιφέρει ανεπανόρθωτες βλάβες. Αυτό συμβαίνει γιατί αποτελεί το 90% της UV ηλιακής ακτινοβολίας και εισχωρεί βαθύτερα στο δέρμα.

Επομένως, για να έχουμε πλήρη προστασία και από την UV-Β αλλά και από την UV-Α θα πρέπει να χρησιμοποιούμε αντηλιακά ευρέως φάσματος. Η παρεχόμενη προστασία δηλώνεται από τον Φωτοτοξικό Παράγοντα Προστασίας (δείκτης PPF), αντίστοιχο του δείκτη προστασίας SPF.

Η UV ακτινοβολία που φθάνει από τον ήλιο στην επιφάνεια της Γης εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως είναι η ώρα της ημέρας, η εποχή του έτους, η συγκέντρωση του στρατοσφαιρικού όζοντος, τα αιωρούμενα σωματίδια και άλλοι παράγοντες.

Αλλά η επικινδυνότητα της UV ακτινοβολίας εξαρτάται και από τον τύπο του δέρματος και τη χρονική διάρκεια της έκθεσης. Έτσι σε πολλές χώρες εκδίδονται από επιστημονικούς φορείς Δελτία Ασφαλούς Έκθεσης στον ήλιο. Ως μέτρο χρησιμοποιείται ο Δείκτης UV (UV Index). Ο Δείκτης αυτός παρέχει μια εκτίμηση του κινδύνου της υπερέκθεσης στον ήλιο.

Βασίζεται σε μια κλίμακα τιμών από Ο έως 10, και δηλώνει τον βαθμό της προσοχής που πρέπει να δώσουμε όταν εκτιθέμεθα στον ήλιο. Το 10 δηλώνει πολύ υψηλό κίνδυνο από την έκθεση στη UV ακτινοβολία. Κατά την πρόγνωση του Δείκτη UV λαμβάνονται υπόψη όλοι οι παράγοντες που προαναφέρθηκαν.

Πώς υπολογίζεται ο Αμερικανικός δείκτης UV;

Αντίθετα από τους δείκτες μερικών χωρών, ο αμερικανικός δείκτης UV  δεν είναι βασισμένος στις επιφανειακές παρατηρήσεις. Μάλλον, υπολογίζεται χρησιμοποιώντας τα προβλεπόμενα επίπεδα όζοντος, ένα μοντέλο βασισμένο σε υπολογιστές που σχετίζει τα επίπεδα όζοντος με την επίπτωση στην UV ακτινοβολία στο έδαφος, τα προβλεπόμενα ποσά νεφών, και το ύψος της κάθε πόλης.

Ο υπολογισμός αρχίζει με τις μετρήσεις των τρεχόντων συνολικών ποσών του όζοντος για ολόκληρη την Γη, που αποκτήθηκαν μέσω δύο δορυφόρων που χρησιμοποιούνται από την NOAA. Αυτά τα στοιχεία χρησιμοποιούνται έπειτα για να παραγάγουν μια πρόβλεψη των επιπέδων όζοντος για την επόμενη ημέρα στα διάφορα σημεία γύρω από τη χώρα (USA). Ένα μοντέλο μεταφοράς της ακτινοβολίας   χρησιμοποιείται έπειτα για να καθορίσει το ποσό της UV ακτινοβολίας που φθάνει στο έδαφος από μήκη κύματος 290 έως 400 nm, χρησιμοποιώντας την ώρα της ημέρας (ηλιακό μεσημέρι), την ημέρα του έτους, και το γεωγραφικό πλάτος.

1. Επιστροφή στην εισαγωγή