Εντοπίστηκαν μαύρες τρύπες που περιστρέφονται η μία γύρω από την άλλη

Πηγή: Chinaview, 5 Μαρτίου 2009

Αστρονόμοι από το Αστεροσκοπείο Οπτικής Αστρονομίας στην Αριζόνα ανέφεραν ότι έχουν εντοπίσει δύο κολοσσιαίες μαύρες τρύπες να περιστρέφονται η μία γύρω από την άλλη εντός του ίδιου γαλαξία. Είναι η καλύτερη απόδειξη μέχρι σήμερα για την ύπαρξη ενός 'δυαδικού συστήματος μαύρων οπών', που μέχρι τώρα ήταν σε θεωρητικό επίπεδο.

Χρησιμοποιώντας δεδομένα από παρατήρηση στο Παρατηρητήριο Apache Point στο Νέο Μεξικό, οι αστρονόμοι υπολόγισαν ότι οι δύο μαύρες τρύπες είναι σε τροχιά η μία γύρω από την άλλη, περίπου, πέντε δισεκατομμύρια έτη φωτός μακριά από τη Γη. Η μεγαλύτερη μαύρη τρύπα έχει μάζα λίγο λιγότερο από ένα δισεκατομμύριο ηλιακές μάζες, ενώ η μικρότερη έχει περίπου 20 εκατομμύρια φορές τη μάζα του Ήλιου.

Οι αστρονόμοι εντόπισαν δίδυμα ίχνη υδρογόνου στο φάσμα ενός κβάζαρ, που θεωρούνται τα πιο φωτεινά αντικείμενα στο σύμπαν, ενώ η φωτεινότητά τους θεωρείται ότι προέρχεται από την ενέργεια κολοσσιαίων μαύρων οπών οι οποίες καταναλώνουν τεράστιες ποσότητες από γειτονικά αέρια και σκόνη.

Οι αμερικανοί αστρονόμοι ανακάλυψαν  ένδειξη για την ύπαρξη διπλής μαύρης τρύπας. Υπολόγισαν ότι οι δύο μαύρες τρύπες απέχουν μεταξύ τους μόλις 0,3 έτη φωτός και κινούνται η μια γύρω από την άλλη με την ασύλληπτη ταχύτητα των 6.000 χλμ. το δευτερόλεπτο (συγκριτικά, η ταχύτητα περιφοράς του ήλιου μας γύρω από το κέντρο του γαλαξία μας είναι μόλις 220 χλμ. το δευτερόλεπτο).

Μια καλλιτεχνική σύλληψη δείχνει τις δύο κολοσσιαίες μαύρες τρύπες σε τροχιά η μία γύρω από την άλλη, κάνοντας έτσι ένα δυαδικό σύστημα. Κάθε μαύρη τρύπα περιβάλλεται από ένα δίσκο υλικού που βαθμιαία κινείται σπειροειδώς προς αυτήν, ελευθερώνοντας ακτινοβολία από την περιοχή των ακτίνων Χ έως τα ραδιοκύματα. Οι δύο μαύρες τρύπες ολοκληρώνουν μια τροχιά κάθε 100 χρόνια.

Τα ευρήματα δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό Nature

Από καιρό ήταν αποδεκτό ότι οι περισσότεροι μεγάλοι γαλαξίες φιλοξενούν μαύρες τρύπες στα κέντρα τους. Όταν οι γαλαξίες συγκρούονται και συγχωνεύονται, πιστεύουν οι επιστήμονες, οι μαύρες τρύπες τους μπορεί να ελκύουν η μία την άλλη λόγω της βαρύτητας. Ωστόσο, τα στοιχεία για την προσέγγιση των μαύρων οπών και την τροχιά τους μέχρι σήμερα ήταν ελάχιστα.

Από προηγούμενες μελέτες είχαμε ισχυρές ενδείξεις ότι οι μαύρες τρύπες πλησιάζουν μεταξύ τους, "αλλά η υπόθεση αυτή που έχει υποβληθεί από αυτή την ομάδα είναι ειδική, επειδή η σύζευξη των δύο μαύρων οπών είναι πιο σφικτή και τα αποδεικτικά στοιχεία πολύ ισχυρότερα," έγραψε ο αστρονόμος Jon Miller του Πανεπιστημίου του Michigan σε συνοδευτική ανάλυση στο Nature.

Οι αστρονόμοι πιστεύουν ότι οι δύο μαύρες τρύπες τελικά μπορεί να συγχωνευθούν σε μία ακόμη μεγαλύτερη ενιαίο μαύρη τρύπα με τόση σφοδρότητα, ώστε οι ανιχνευτές βαρυτικών κυμάτων στη Γη αναμένεται να καταγράψουν το συμβάν. "Θα πρέπει να συγχωνευθούν, και το περιμένουμε", δήλωσε το μέλος της ομάδας μελέτης του Tod Lauer.

buzz it!