Το διοξείδιο του άνθρακα προστάτεψε την αρχαία Γη από την ολοκληρωτική κατάψυξη

Πηγή: World Science, 30 Νοεμβρίου 2008

Το διοξείδιο του άνθρακα, η σημερινή μάστιγα για το φαινόμενο του θερμοκηπίου, μπορεί να βοήθησε κάποτε την αρχαία Γη να ξεφύγει από τη βαθιά ψύξη, προτείνουν ορισμένοι επιστήμονες.

Οι ερευνητές ισχυρίζονται ότι η Γη ποτέ δεν πάγωσε εντελώς κατά τη διάρκεια της λεγόμενης Κρυογενικής Περιόδου, περίπου 840 με 635 εκατομμύρια χρόνια πριν. Η άποψη αυτή έρχεται σε αντίθεση με την υπόθεση  η οποία ισχυρίζεται πως η Γη ήταν 'κλειδωμένη' μέσα σε πάγο, για πολλά εκατομμύρια χρόνια, χάρη σε μια ανεξέλεγκτη, αλυσιδωτή αντίδραση ψύξης του πλανήτη. Αυτή είναι η θεωρία για τη Γη Χιονόμπαλα.

Η υπόθεση της Χιονόμπαλας-Γης προτείνει πως ένα μεγάλο μέρος του πλανήτη σκεπάστηκε από πάγο κατά τη διάρκεια της Προκάμβριας Εποχής, όταν αναδύθηκαν μερικές από τις πιο πρωτόγονες μορφές της ζωής.

Τι θα μπορούσε να είχε αφήσει τον πλανήτη να ξεφύγει από αυτή την κακή μοίρα δεν είναι σαφές, αλλά οι επιστήμονες πιστεύουν σε κάτι αναπάντεχο σε μια πρόσφατη έρευνα από το Πανεπιστήμιο του Τορόντο. Αυτοί υποθέτουν η προώθηση του πάγου πάνω στη Γη αναβλήθηκε λόγω της αλληλεπίδρασης του κλιματικού συστήματος και του κύκλου του άνθρακα των ωκεανών, με το διοξείδιο του άνθρακα που διαδραματίζει βασικό ρόλο στη θερμομόνωση του πλανήτη.

Το διοξείδιο του άνθρακα έδρασε τότε με τον ίδιο τρόπο όπως και σήμερα, που ευθύνεται για τη σημερινή αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη.

Οι επιστήμονες του Τορόντο λένε πως μόλις οι θερμοκρασίες της Γης έπεσαν, το οξυγόνο που ήταν στον ωκεανό αντέδρασε χημικά με οργανική ύλη, οπότε απελευθέρωσε διοξείδιο του άνθρακα στην ατμόσφαιρα.

"Κάτι θα πρέπει να είχε εμποδίσει τους ωκεανούς στον ισημερινό του πλανήτη να μην καταψυχθούν", λέει ο γεωεπιστήμονας Phillip Allen του Imperial College του Λονδίνου, που μαζί με τους άλλους συναδέλφους του παρουσίασε τη νέα πρόταση στο περιοδικό Nature Geoscience.

"Στο παιχνίδι με την αλλαγή του κλίματος, το διοξείδιο του άνθρακα μπορεί να είναι τόσο άγιο όσο και αμαρτωλό. Στις μέρες μας ανησυχούμε για την υπερθέρμανση του πλανήτη και τις καταστροφές που κάνει στον πλανήτη μας το διοξείδιο του άνθρακα. Ωστόσο, περίπου 600 εκατομμύρια χρόνια πριν, αυτό το αέριο του θερμοκηπίου πιθανότατα έσωσε την αρχαία Γη και τις βασικές μορφές της ζωής από την εξαφάνιση μέσα στο ψύχος. "

Ο Allen, του οποίου η προηγούμενη έρευνα βρήκε αποδείξεις για θερμούς και ψυχρούς κύκλους στην Κρυογενική Περίοδο, είπε πως έχουν δημοσιευθεί πολλές εργασίες και έχουν αφιερωθεί πολλές συζητήσεις για τη θεωρία της Χιονόμπαλας Γης.

"Ιζηματογενή πετρώματα που έχουν αποτεθεί κατά τη διάρκεια αυτών των ψυχρών περιόδων δείχνουν ότι η δυναμική των παγετώνων και των ρευμάτων του πάγου συνέχισαν να διοχετεύουν μεγάλες ποσότητες ιζημάτων σε ανοικτούς ωκεανούς. Αυτό βέβαια έρχεται σε αντίθεση με τα δεδομένα της θεωρίας της Χιονόμπαλας Γης, η οποία προτείνει οι ωκεανοί είχαν καταψυχθεί ολοκληρωτικά. Ωστόσο, πολλοί επιστήμονες εξακολουθούν να πιστεύουν ότι η θεωρία για τη Χιονόμπαλα Γη είναι ορθή."

Η αλλαγή του κλίματος 'σταματάει την εποχή των παγετώνων'