Ένα βασικό σάκχαρο για τη ζωή ανιχνεύτηκε στο Γαλαξία μας

Πηγή: Cosmos Online, 24 Νοεμβρίου 2008

Η γλυκοαλδεΰδη, ένα μόριο σακχάρου που συνδέονται με την προέλευση της ζωής πάνω στη Γη, βρέθηκε σε μια μακρινή περιοχή του Γαλαξία μας, περίπου 26.000 έτη φωτός μακριά.

Και το πιο αξιοσημείωτο είναι ότι το μόριο ανιχνεύθηκε κινούμενο μέσα σε μια περιοχή του Γαλαξία όπου σχηματίζονται άστρα, και έτσι θα μπορούσαν να φιλοξενήσουν πλανήτες φιλικούς προς τη ζωή.

Η ζωή είναι γλυκιά: Η γλυκοαλδεΰδη είναι ένας μονοσακχαρίτης και θεωρείται από τους αστροβιολόγους σαν ένας σπουδαίος γενετικός δείκτης για την παρουσία της ζωής, καθώς αυτή μπορεί να αντιδράσει για να σχηματίσει τη ριβόζη.

"Είναι η πρώτη φορά που βλέπουμε γλυκοαλδεΰδη, ένα βασικό σάκχαρο, που ανιχνεύτηκε κοντά σε μια περιοχή σχηματισμού άστρων, όπου μπορεί να υπάρχουν πλανήτες οι οποίοι δυνητικά θα μπορούσαν να φιλοξενούν ζωή", δήλωσε η Serena Viti, αστροφυσικός στο Πανεπιστημιακό Κολέγιο του Λονδίνου, και συντάκτης της ανακοίνωσης για την εξεύρεση του σακχάρου στο Astrophysical Journal Letters.

Σε ψυχρά και αραιά μέρη

Η γλυκοαλδεΰδη μπορεί να αντιδράσει με την προπενάλη για να σχηματίσει τη ριβόζη, ένα σημαντικό συστατικό των RNA και DNA - τις βασικές μονάδες της ζωής. Το μόριο αυτό είχε ανιχνευθεί στο βαθύ διάστημα πριν, αλλά μόνο σε περιοχές πολύ ακραίες για την ύπαρξη της ζωής, όπως το ψυχρό και αραιό γαλαξιακό κέντρο, διευκρινίζει η Viti.

Οι ερευνητές βρήκαν το σάκχαρο αυτό στην περιοχή, που λέγεται G31.41+31, και είναι μια από τις μεγαλύτερες ζώνες δημιουργίας νέων άστρων του γαλαξία μας χρησιμοποιώντας το ραδιοτηλεσκόπιο IRAM στην Γκρενόμπλ της Γαλλίας. Οι προσομειώσεις που πραγματοποίησαν οι ερευνητές μετά την ανακάλυψη έδειξαν ότι το σάκχαρο δημιουργήθηκε στην περιοχή πριν από μερικές εκατοντάδες χιλιάδες χρόνια.

Το μόριο ανιχνεύτηκε σε παρόμοιες συγκεντρώσεις που βλέπουμε κι άλλες οργανικές ουσίες στο διάστημα, αυξάνοντας έτσι την πιθανότητα ότι η παρουσία του θα μπορούσε να είναι πιο διαδεδομένη από ό,τι εθεωρείτο μέχρι σήμερα.

Η περιοχή που εξετάστηκε εξονυχιστικά από τους εμπειρογνώμονες είναι πλούσια σε μικρά αστέρια που μπορεί να συνδέονται με πλανήτες, αυξάνοντας έτσι την πιθανότητα ότι οι εν λόγω πλανήτες έχουν κατάλληλη οργανική ύλη, που να είναι μέρος του κοκτέιλ που μπορεί να οδήγησαν στη γένεση της ζωής στη νεαρή Γη.

Αυτό το σενάριο "είναι εύλογο," λέει ο Tom Millar, ένας αστροφυσικός του Πανεπιστημίου Queen στο Μπέλφαστ, ο οποίος όμως δεν συμμετείχε στη μελέτη. "Αυτά τα μόρια πιθανόν να βρίσκονται σε πολύ  περισσότερες θέσεις στον Γαλαξία".

Επόμενο βήμα

Το επόμενο βήμα είναι η σάρωση του βαθύ διαστήματος για να βρούμε σαφείς αποδείξεις για τα δομικά στοιχεία της ζωής, δηλαδή τα αμινοξέα, που είναι οι βασικές μονάδες των πρωτεϊνών, είπε ο Millar. Ορισμένες μελέτες μάλιστα λένε ότι ήδη έχουν εντοπίσουν τα αμινοξέα στο διάστημα, αλλά οι περισσότεροι επιστήμονες έχουν αμφιβολίες, συνεχίζει.

Μάλιστα, αρχές του έτους ερευνητές ανακοίνωσαν ότι βρήκαν το αμινοξύ γλυκίνη στο βαθύ διάστημα.

Η ομάδα του Millar σχεδιάζει να κάνει χρήση του υπερ-υψηλής ισχύος ραδιοτηλεσκόπιο ALMA (Atacama Large Millimetre/submillimetre Array) που κατασκευάζεται στη Χιλή, που μπορεί να οδηγήσει στην ανίχνευση αυτών των ασαφών ενδείξεων για τη ζωή.

Θα μπορούσε η ζωή να έχει αρχίσει σε ένα σωρό από πάγο;
Προβιωτική διαστρική ανακάλυψη - η ναφθαλίνη από το διάστημα θα βοηθούσε να σχηματιστούν αμινοξέα