Μέτρια άνοδο της στάθμης της θάλασσας υπολογίζει μια νέα μελέτη

Πηγή: Reuters, 4 Σεπτεμβρίου 2008

Μια έρευνα από επιστήμονες της Αμερικανικής Γεωλογικής Υπηρεσίας έδειξε ότι στο τέλος του 21ου αιώνα, η στάθμη της θάλασσας θα έχει ανέβει το πολύ κατά δύο μέτρα, γεγονός που, αν τελικά συμβεί, θα έχει τρομερές επιπτώσεις στον πλανήτη και σε εκατομμύρια ανθρώπους που ζουν σε παράκτιες περιοχές. Η μελέτη αυτή δείχνει ότι η στάθμη της θάλασσας δεν θα ανέβει τόσο πολύ στις επόμενες δεκαετίες, όσο λένε κάποιες άλλες έρευνες.

Σε παγκόσμιο επίπεδο η στάθμη της θάλασσας μπορεί να αυξηθεί από 0.8 έως 2 μέτρα έως το 2100 χάρη στην αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη, αλλά οι ολέθριες προβλέψεις για μεγαλύτερη άνοδο φαίνονται εξωπραγματικές, λένε οι Αμερικανοί επιστήμονες.

Οι ίδιοι εξέτασαν σενάρια για την απώλεια πάγου από τη Γροιλανδία, την Ανταρκτική και από τους μικρότερους παγετώνες και πάγους στους ωκεανούς της υφηλίου, καθώς και την διαστολή των ωκεανών που οφείλεται απλώς στην άνοδο των θερμοκρασιών των υδάτων.

Οι υπολογισμοί τους απέφεραν εκτιμήσεις για την παγκόσμια αύξηση της στάθμης της θάλασσας μέχρι το τέλος του αιώνα, που είναι όμως χαμηλότερες από πολλές άλλες υπάρχουσες προβλέψεις, αλλά ωστόσο είναι ανησυχητικές.

Η έρευνα είχε επικεφαλής τον Tad Pfeffer του Πανεπιστημίου Κολοράντο και η μελέτη του δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Science.

"Αυτό που δεν ξέρουμε τώρα είναι η δυναμική επίδραση του πάγου που δεν λιώνει, αλλά απλώς πηγαίνει κατευθείαν στον ωκεανό,"  πρόσθεσε ο Pfeffer, αναφερόμενος σε κομμάτια πάγου που σπάζουν από τεράστιες μάζες πάγου, όπως είναι τα παγετωνικά φύλλα και αυτά που πλέουν στη θάλασσα.

Οι επιστήμονες εργάζονται για να προβλέψουνε τις επιπτώσεις που θα έχει σε παγκόσμιο επίπεδο κατά τις επόμενες δεκαετίες, η άνοδος της θερμοκρασίας που οφείλεται σε ανθρώπινες δραστηριότητες, όπως το φαινόμενο του θερμοκηπίου.

Η άνοδος της στάθμης της θάλασσας είναι μία από τις απειλές. Κάποιοι επιστήμονες στο παρελθόν προέβλεπαν άνοδο πολύ μεγαλύτερη από ό,τι προβλέπει αυτή η μελέτη.

Ο Pfeffer και επιστήμονες στο Πανεπιστήμιο της Μοντάνα και του Σαν Ντιέγκο, κατέληξαν σε μια εκτίμηση περίπου 0,8 μέτρα. Αλλά στη χειρότερη περίπτωση προβλέπουν άνοδο κατά 2 μέτρα.

Ακόμη και η άνοδος αυτή είναι πιθανό να προκαλέσει σημαντικά προβλήματα σε παράκτιες περιοχές χαμηλού υψομέτρου οι οποίες φιλοξενούν εκατομμύρια κόσμο.

Για παράδειγμα, περιοχές του Μπαγκλαντές, της Κίνας και αλλού θα μπορούσαν να κατεστραφούν, ενώ παράκτιες πόλεις όπως η Νέα Ορλεάνη, το Άμστερνταμ ή η Βενετία θα μπορούσαν να βαλτώσουν.

Η έρευνα του Pfeffer είναι κάπως «αισιόδοξη», όμως πολλές άλλες έρευνες έχουν εκτιμήσει ότι η στάθμη του νερού στον πλανήτη θα ανέβει μέχρι και έξι μέτρα, μέχρι το τέλος του αιώνα.

Ο Pfeffer σημείωσε ότι «μέρη του Τρίτου Κόσμου, όπου ζουν και καλλιεργούν τροφή, μεγάλοι πληθυσμοί, θα είναι εκείνα που θα υποστούν τις μεγαλύτερες συνέπειες».

Οι ωκεανοί θερμαίνονται ταχύτερα απ ' ό,τι πιστεύαμε μέχρι τώρα