Ωρίων είναι το νέο όνομα του διαστημικού σκάφους της Nasa που θα πετάξει το αργότερο ως το 2014

Πηγή: BBC, 23 Αυγούστου 2006

Crew Exploration VehicleΤο σκάφος Ωρίων θα κάνει την πρώτη του πτήση το αργότερο ως το 2014

Η Nasa ονόμασε το νέο επανδρωμένο σκάφος της Ωρίων και θα αναπτυχθεί με σκοπό να μεταφέρει ανθρώπους πίσω στο Φεγγάρι και πιθανά μετά στον Άρη. 

Αναμένεται ότι το όνομα Ωρίων θα μπορούσε τελικά να σημάνει τόσα για την επανδρωμένη διαστημική εξερεύνηση, όσο και η αποστολή Απόλλων κατά τη δεκαετία του '60 και του '70.

Η πρώτη επανδρωμένη πτήση του - στο Διεθνή Διαστημικό Σταθμό - θα πραγματοποιηθεί το αργότερο έως το 2014 και η πρώτη πτήση του στο φεγγάρι το αργότερο έως το 2020.

Ωρίωνας ονομάζεται ένας από τους πιο φωτεινούς, πιο γνωστούς και εύκολα ευπροσδιόριστους αστερισμούς στον ουρανό.

Ένας σταθμός για την ανθρωπότητα

Το όνομα διαδόθηκε σε έναν ιστοχώρο τον περασμένο μήνα, αλλά η NASA προσπαθούσε να το κρατήσει κρυφό μέχρι τις 31 Αυγούστου, όταν προγραμματίζει να επιλέξει τον κατασκευαστή του, είτε την Lckheed Martin είτε την Northrop Grumman/Boeing για να αντικατασταθεί ο στόλος των διαστημικών λεωφορείων.

Crew Exploration Vehicle, NasaΤο όχημα δανείζεται στοιχεία από την εποχή του Απόλλων

Αλλά ο αμερικανός αστροναύτης Jeff Ουίλιαμς, που βρίσκεται 354 km πάνω από τη Γη στο ISS, το αποκάλυψε κατά λάθος.

"Το ονομάζαμε για πολλά χρόνια Εξερευνητικό Όχημα Προσωπικού, αλλά σήμερα έχει όνομα - είναι Ωρίωνας", είχε πει.

Ο Ωρίωνας θα είναι διαμέτρου 5 μέτρα και θα έχει βάρος περίπου 25 τόνων. Μέσα, θα έχει περισσότερο από 2,5 φορές τον όγκο μιας κάψουλας του Απόλλωνα.

Το διαστημικό σκάφος θα επιστρέψει τους ανθρώπους στο φεγγάρι για να μείνει για μεγάλες περιόδους ως δοκιμαστικό όχημα για το μακρύτερο ταξίδι στον Άρη.

Αξιόπιστη μορφή

Ο Ωρίωνας στο διάστημα θα τροφοδοτείται με ηλιακή ενέργεια

Το όχημα θα είναι ικανό να μεταφέρει μέχρι και έξι μέλη προς και από το Διεθνή Διαστημικό Σταθμό. Μπορεί να μεταφέρει τέσσερις αστροναύτες για τις σεληνιακές αποστολές. Αργότερα, αναμένεται να υποστηρίξει τις μεταφορές πληρωμάτων για τις αποστολές του Άρη.

Ο Ωρίωνας δανείστηκε τη μορφή του από τις κάψουλες του Απόλλων, αλλά η NASA λέει ότι έχουν γίνει από τότε γιγάντια άλματα στα συστήματα της τεχνολογίας, των υπολογιστών, της ηλεκτρονικής, της υποστήριξης της ζωής, της προώθησης και της θερμικής προστασίας.

Η NASA θεωρεί την κωνική μορφή της κάψουλας ως την ασφαλέστερη και την πιο αξιόπιστη για να επανέλθει στη γήινη ατμόσφαιρα από το διάστημα, ειδικά στις ταχύτητες που απαιτούνται για μια άμεση επιστροφή από το φεγγάρι.

Το Εξερευνητικό Όχημα Προσωπικού θα αντικαταστήσει το διαστημικό πρόγραμμα Διαστημικών Λεωφορείων αφότου βγουν από την υπηρεσία το 2010.

Νωρίτερα αυτό το καλοκαίρι, η NASA ανήγγειλε τα ονόματα των πυραύλων που θα θέσουν σε τροχιά το Εξερευνητικό Όχημα Προσωπικού και ένα όχημα φορτίου. Αυτοί οι προωθητές θα ονομαστούν Άρης Ι και Άρης V αντίστοιχα.

Ο Ωρίωνας

Αν και το διαστημόπλοιο Ωρίων είναι εξωτερικά πανομοιότυπο με το διαστημόπλοιο του Απόλλωνα, υπάρχουν σημαντικές διαφορές στη χωρητικότητα αλλά και στην τεχνολογία που θα περιλαμβάνει Ο θαλαμίσκος του Απόλλωνα μετέφερε τότε τρεις αστροναύτες και είχε ύψος και διάμετρο που έφταναν τα 3,9 μέτρα, ενώ μαζί με το θάλαμο υπηρεσίας είχε ύψος 6,71 μέτρα.

Ήταν το μόνο μέρος του διαστημοπλοίου το οποίο επέστρεφε από την περιοχή της Σελήνης στη Γη και χρησίμευε ως κέντρο ελέγχου ολόκληρου του διαστημοπλοίου και ως χώρος διαβίωσης, εργασίας και ανάπαυσης. Επικουρικά ο θάλαμος υπηρεσίας είχε σκοπό να υπηρετεί το θαλαμίσκο και το τριμελές πλήρωμα του σε όλες τις φάσεις της αποστολής. Περιελάμβανε το υποσύστημα παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος, τις μηχανές πλεύσης, μέρος του υποσυστήματος κλιματισμού και το υποσύστημα των μηχανών προώθησης περιλαμβανόμενα της κύριας πυραυλικής μηχανής για την είσοδο σε τροχιά γύρω από τη Σελήνη, την επιστροφή από εκεί, καθώς και για τις όποιες αλλαγές της πορείας του διαστημοπλοίου.

Αντίθετα, ο θαλαμίσκος του Ωρίωνα θα έχει 2,5 φορές το χώρο του Απόλλωνα, ύψος 3,30 μέτρα, διάμετρο 5,03 μέτρα και βάρος 25 τόνους ενώ θα έχει την ικανότητα να μεταφέρει μέχρι έξι αστροναύτες.

Ο εξοπλισμός του θα είναι επίσης ιδιαίτερα εντυπωσιακός και θα περιλαμβάνει τα πιο σύγχρονα υπολογιστικά, ηλεκτρονικά, προωθητικά και προστατευτικά συστήματα, και κατασκευαστικά υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί μέχρι τώρα σε ένα διαστημικό όχημα, ενώ θα μπορεί επίσης να επαναχρησιμοποιηθεί μέχρι και δέκα φορές. Για την επιστροφή στη Γη ένα σύστημα ειδικών αλεξιπτώτων και αμορτισέρ θα επιτρέπει την προσγείωση του όχι μόνο στη θάλασσα αλλά, τις περισσότερες φορές και στην ξηρά.

Οι αποστολές με τον Ωρίωνα

Η ονομασία Ωρίων προέρχεται από τον ομώνυμο χειμωνιάτικο αστερισμό, ορισμένα από τα λαμπερά άστρα του οποίου έχουν χρησιμεύσει όλα αυτά τα χρόνια για την πλοήγηση των διαστημικών αποστολών. Οι επανδρωμένες αποστολές που θα φέρουν το όνομα του υπολογίζεται να αρχίσουν το αργότερο το 2014, ενώ σε πρώτη φάση το νέο διαστημόπλοιο θα μπορεί να μεταφέρει μέχρι και έξι αστροναύτες στο Διεθνή Διαστημικό Σταθμό.

Το ίδιο όμως διαστημικό όχημα θα χρησιμοποιηθεί επίσης και για την επιστροφή του ανθρώπου στη Σελήνη μέχρι το 2020, ενώ αργότερα υπολογίζεται ότι θα χρησιμοποιηθεί και στην προετοιμασία του ανθρώπου για την πρώτη επίσκεψη μας στον κόκκινο πλανήτη.

Αρχικά, από το 2014, θ' αντικαταστήσει το διαστημικό λεωφορείο στη μεταφορά αστροναυτών στο Διεθνή Διαστημικό Σταθμό και αργότερα, μέχρι το 2020, θα είναι το διαστημόπλοιο που θα μεταφέρει τους αστροναύτες σε τροχιά γύρω από τη Σελήνη. Το κωνικό του σχήμα είναι το ασφαλέστερο και το πιο αξιόπιστο σχήμα για την επιστροφή του στη γήινη ατμόσφαιρα, ιδιαίτερα με τις ταχύτητες που υπολογίζεται ότι θα έχει μετά την επιστροφή του από τη σεληνιακή τροχιά, θα είναι επίσης 10 φορές ασφαλέστερο από το διαστημικό λεωφορείο χάρις στον ειδικό πύραυλο διαφυγής που θα μπορεί να απομακρύνει τον επανδρωμένο θαλαμίσκο σε περίπτωση που θα παρουσιαστούν κάποια προβλήματα στη διάρκεια της εκτόξευσης.

Συγκριτικά σχέδια των πυραύλων «Άρης V» (αριστερά) και «Άρης Ι» (δεξιά)

Οι πύραυλοι Άρης

Ο πύραυλος που θα μεταφέρει τον Ωρίωνα σε γήινη τροχιά θα είναι ο νέος πύραυλος Άρης Ι, που θα αποτελείται από δυο ορόφους Ο πρώτος όροφος είναι ένας επαναχρησιμοποιούμενος πύραυλος στερεών καυσίμων που προέρχεται από παρόμοια συστήματα τα οποία χρησιμοποιούνται στον πύραυλο εκτόξευσα του διαστημικού λεωφορείου. Ο όροφος αυτός θα συνδέεται με το δεύτερο όροφο του πυραυλικού συστήματος μ' έναν ειδικό συνδετικό κρίκο, ο οποίος θα αποχωρίζεται μετά το της πρώτης φάσης της εκτόξευσα. Αντίθετα, η κυρία προωθητική μηχανή του δευτέρου ορόφου θα τροφοδοτείται με υγρά καύσιμα οξυγόνου και υδρογόνου. Πρόκειται για μια εξελικτική μορφή των μηχανών προώθησα που χρησιμοποιήθηκαν στους πυραύλους Κρόνος IB και Κρόνος V του προγράμματος Απόλλων.

Για την επανδρωμένη, όμως, αποστολή στη Σελήνη και αργότερα προς τον Άρη, θα χρησιμοποιηθεί ένας ακόμη πιο ισχυρός και προηγμένος πύραυλος με την ονομασία Άρης V. Στον πρώτο όροφο του πυραυλικού αυτού συστήματος θα βρίσκονται πέντε μηχανές προώθησης με υγρά καύσιμα οξυγόνου και υδρογόνου, οι οποίες θα είναι τοποθετημένες στο κάτω μέρος ενός μεγαλυτέρου δοχείου καυσίμων από αυτό που χρησιμοποιείται στην εκτόξευση του διαστημικού λεωφορείου, ενώ προσαρτημένοι στο δοχείο αυτό θα βρίσκονται ακόμη δυο πύραυλοι στερεών καυσίμων. Ο δεύτερος όροφος θα αποτελείται από τις ίδιες πυραυλικές μηχανές που θα χρησιμοποιηθούν στο Άρης Ι. Ο τεράστιος αυτός πύραυλος θα έχει ύψος ενός ουρανοξύστη 28 ορόφων (περίπου 110 μέτρα), ακριβώς ίδιο με το ύψος του πυραύλου Κρόνος V, και την ικανότητα να μεταφέρει σε γήινη τροχιά 130 τόνους ενώ σε σύγκριση η μεταφορική ικανότητα του  Άρης Ι περιορίζεται στους 25 τόνους.

Έτσι, εάν τα σχέδια που ανακοίνωσε η ΝΑΣΑ πριν από δυο χρόνια πράγματι γίνουν πραγματικότητα τότε στα επόμενα δέκα χρόνια θα δημιουργηθούν μεγάλοι επιστημονικοί σταθμοί στη Σελήνη.

Το ταξίδι προς το Φεγγάρι το 2020

Infographic, BBC

(1) Εκτόξευση πυραύλων που μεταφέρουν ένα σεληνιακό όχημα μακριά από τη Γη και μια "εξέδρα αναχώρησης"
(2) Αρκετές μέρες αργότερα, ξεκινάνε οι αστροναύτες από τη Γη με ένα ξεχωριστό σύστημα πυραύλων με το Εξερευνητικό Όχημα Προσωπικού (CEV)
(3) Το CEV ενώνεται στο διάστημα μαζί με το σεληνιακό όχημα και την εξέδρα αναχώρησης μπαίνοντας σε γήινη τροχιά και έπειτα κατευθύνονται προς το φεγγάρι
(4) Έχοντας κάνει τη δουλειά του - της προώθησης του CEV και του σεληνιακού οχήματος προς το διάστημα - η εξέδρα αναχώρησης  ρίχνεται στη θάλασσα
(5) Στο φεγγάρι, οι αστροναύτες αφήνουν το CEV τους και μπαίνουν στο σεληνιακό όχημα για το ταξίδι στη σεληνιακή επιφάνεια
(6) Μετά από την εξερεύνηση του σεληνιακού τοπίου επί επτά ημέρες, το πλήρωμα εκτοξεύεται μακριά από τη Σελήνη σε ένα τμήμα του οχήματος
(7) Όταν μπαίνουν σε σεληνιακή τροχιά επανασυνδέονται με το CEV που είναι σε αναμονή και αρχίζουν το ταξίδι τους πίσω στη Γη
(8) Κατά τη διαδρομή, το τμήμα υπηρεσιών του CEV ρίχνεται στη θάλασσα. Ενώ η κάψουλα με το πλήρωμα εισέρχεται στην ατμόσφαιρα
(9) Η θερμική ασπίδα προστατεύει την κάψουλα, ενώ αλεξίπτωτα την φέρνουν κάτω στο έδαφος, πιθανώς στην Καλιφόρνια

Δείτε και τα σχετικά άρθρα
Το CEV ήδη ετοιμάζεται για την επιστροφή στη Σελήνη το 2018
Η NASA σχεδιάζει την επιστροφή της στη Σελήνη το 2020
Ωρίωνας: Στην κορυφή του Ουρανού

Home