Ονομάστηκαν Νιξ και Ύδρα τα δύο νέα φεγγάρια του Πλούτωνα

Πηγή: AP, 22 Ιουνίου 2006

Τα δύο νέα φεγγάρια του Πλούτωνα που ανακαλύφθηκαν πριν λίγους μήνες, ονομάστηκαν επίσημα από τη Διεθνή Αστρονομική Ένωση (IAU), που είναι υπεύθυνη για την ονοματοδοσία των ουράνιων αντικειμένων. Έτσι τώρα τα επίσημα ονόματα τους είναι Νυξ και Ύδρα, εμπνευσμένα από την ελληνική μυθολογία.

Έως πέρυσι, οι επιστήμονες νόμιζαν ότι ο Πλούτωνας διαθέτει μόνο ένα φεγγάρι, τον Χάροντα. Αλλά το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble εντόπισε δύο ακόμα δορυφόρους σε τροχιά, σε υπερδιπλάσια απόσταση από τον μικρό πλανήτη και πολύ αμυδρότερα από τον Χάροντα.

Τα δύο φεγγάρια ήταν μέχρι τώρα γνωστό με τα αρχικά ονόματα S/2005 P 2 και S/2005 P 1. Νωρίτερα φέτος, οι αστρονόμοι που ανακάλυψαν τους δορυφόρους, με επικεφαλής τον Alan Stern του Νοτιοδυτικού Ερευνητικού Ινστιτούτου στο Κολοράντο, κατέθεσαν τις προτάσεις τους για τα επίσημα ονόματα στη Διεθνή Αστρονομική Ένωση (IAU).

Τα ονόματα, με ρίζες από την Ελληνική Μυθολογία, επιλέχθηκαν εν μέρει επειδή τα αρχικά τους γράμματα (Ν και Η στα αγγλικά) παραπέμπουν στο σκάφος New Horizons (Νέοι Ορίζοντες) που αναχώρησε φέτος για τον Πλούτωνα σε μια αποστολή εννέα ετών, εξήγησε ο Δρ Stern που είναι ο επιστημονικός υπεύθυνος της αποστολής.

Η αποστολή New Horizons έφυγε αρχές του έτους για το εννιάχρονο ταξίδι για να μελετήσει τον Πλούτωνα.

Το όνομα Νιξ παραπέμπει στο όνομα Νυξ, που ήταν το μυθικό μαύρο πουλί της νύχτας που υπήρχε νωρίτερα από οτιδήποτε άλλο στον Κόσμο και γέννησε το ασημένιο αβγό του μέσα στο απέραντο σκοτάδι. Ενώ η Λερναία Ύδρα ήταν το χθόνιο τέρας με τα πολλά κεφάλια που φύλαγε την είσοδο του Κάτω Κόσμου στη Λέρνη. Ο Πλούτωνας ήταν ο ελληνο-ρωμαϊκός θεός του Κάτω Κόσμου.

Επειδή όμως Νυξ ονομάζεται ήδη ένα άλλο σώμα του ηλιακού συστήματος, ένας αστεροειδής κοντά στη γειτονιά της Γης γι αυτό η Διεθνής Αστρονομική Ένωση άλλαξε τη γραφή από Νυξ σε Νιξ για να αποφύγει τη σύγχυση.

Αυτό το καλοκαίρι, η IAU θα συζητήσει το κατά πόσον ο Πλούτωνας θα συνεχίσει να θεωρείται πλανήτης. Η ανακάλυψη πέρυσι ενός παγωμένου σώματος μεγαλύτερου από τον Πλούτωνα στην μακρινή Ζώνη Kuiper αναζωπύρωσε τη συζήτηση για το αν ο Πλούτωνας πρέπει να αφαιρεθεί από τη λίστα των εννέα πλανητών ή αν πρέπει να προστεθούν και άλλοι πλανήτες.

Στην περιοχή αυτή έχουν αρχίσει να ανακαλύπτονται όλο και πιο πολλά παρόμοια αντικείμενα, που υπολογίζεται ότι συνολικά φτάνουν τα 70.000. Ενώ την τελευταία δεκαετία άρχισε να δημιουργείται η αντίληψη ότι και ο Πλούτων δεν θα έπρεπε να θεωρείται πλανήτης αλλά ότι ίσως κι αυτός να είναι απλώς ένα από τα μεγαλύτερα από τα εξωτερικά αυτά αντικείμενα της Zώνης του Kuiper. Γιατί σήμερα θεωρούμε ένα αντικείμενο ως πλανήτη εφ όσον αυτό έχει μάζα μεγαλύτερη απ ότι όλα τ άλλα αντικείμενα με τα οποία έχει παρόμοια τροχιά. Μ' αυτόν τον ορισμό ο Δίας είναι πράγματι πλανήτης, γιατί η μάζα του είναι πολύ μεγαλύτερη από τη μάζα όλων των 61 μέχρι σήμερα δορυφόρων του.

Αστρονόμοι επιβεβαίωσαν ότι ο Πλούτωνας έχει τρία φεγγάρια