Φυσικός υποστηρίζει ότι θαλάσσιοι οργανισμοί εξαφανίζονται ανά 62 εκατομμύρια χρόνια
ή ότι υπάρχουν κύκλοι στην ποικιλότητα των απολιθωμάτων

Πηγή: Space.com, Μαίος 2006

Στις 10 Μαρτίου 2005 ο Robert Rohde μεταπτυχιακός φοιτητής και ο φυσικός Richard Muller, του Πανεπιστημίου Berkley της Καλιφόρνιας δημοσιεύουν μια εργασία τους στο Nature, με θέμα την ύπαρξη ενός ισχυρού κύκλου 62 εκατομμυρίων ετών στην ποικιλία απολιθωμένων ασπόνδυλων ζώων.   Η ανακοίνωση τους προκάλεσε αίσθηση στον επιστημονικό κόσμο, γιατί ο κύκλος είναι τεράστιος (ξεκινάει από 542 εκατομμύρια χρόνια πριν μέχρι 50 εκατομμύρια έτη πριν). Αλλά ο Richard Muller μπορεί να μην έχει καμία έτοιμη εξήγηση γι αυτό αλλά μόνο υποθέσεις.

Ο κύκλος αυτός, που στηρίχτηκε σε στατιστικές αναλύσεις στις βάσεις δεδομένων για την προέλευση των απολιθωμένων ασπόνδυλων ζώων, δείχνει ότι η ποικιλότητα των ειδών αυξάνεται και μειώνεται σε κάποιες ομάδες θαλάσσιων ζώων κάθε 62 εκατομμύρια χρόνια. Ένας αινιγματικός περιοδικός  κύκλος, που σύμφωνα με τους υποστηρικτές της θεωρίας το φαινόμενο αυτό μπορεί πιθανόν να αποδοθεί σε περιοδικά επαναλαμβανόμενες προσκρούσεις κομητών στη Γη, οι οποίες προκαλούνται από το πέρασμα του ηλιακού συστήματος μέσω μίας στενής περιοχής στο Γαλαξία, ή από κάποιον περιοδικό κύκλο υψηλής ηφαιστειακής δραστηριότητας.

Στον κατακόρυφο άξονα εικονίζονται εκατοντάδες θαλάσσια γένη με διάρκεια ζωής λιγότερα από 45 εκατομμύρια χρόνια, ενώ ο οριζόντιος δείχνει τις Εποχές  της γεωλογικής ιστορίας της Γης (εκατομμύρια χρόνια).

Ο Muller άρχισε την καριέρα του σαν μεταπτυχιακός φοιτητής στο νομπελίστα φυσικό Luis Alvarez κάνοντας πειράματα σωματιδιακής φυσικής και εργαζόμενος με θαλάμους φυσαλίδων.

Κατά τη διάρκεια των πρώτων ετών της καριέρας του βοήθησε επίσης στη δημιουργία του φασματογράφου μάζας σε επιταχυντές και έκανε μερικές από τις πρώτες μετρήσεις της ανισοτροπίας στο κοσμικό υπόβαθρο μικροκυμάτων.

Στη συνέχεια, ο Muller ασχολήθηκε σε άλλους τομείς της επιστήμης, και ειδικότερα των επιστημών της γης. Οι εργασίες του αναφέρονται στην προσπάθεια να γίνουν κατανοητές οι εποχές του πάγου, η δυναμική στο όριο μεταξύ πυρήνα και μανδύα, τους κύκλους των μαζικών εξαφανίσεων και της βιοποικιλότητας κατά τη διάρκεια μεγάλων περιόδων.

Μία από τις πιο 'θερμές' γνωστές προτάσεις του είναι η υπόθεση της Νέμεσης (ενός άστρου ερυθρού νάνου που είναι το πιο σύνηθες άστρο στον κόσμο και σε απόσταση 1 έως 3 έτη φωτός μακριά μας), δηλαδή ότι ο ήλιος μας θα μπορούσε να έχει ένα μέχρι τώρα άγνωστο συνοδό άστρο, που διαταράσσει περιοδικά το Νέφος του Oort και επομένως στη ροή των κομητών που εισέρχονται στο εσωτερικό ηλιακό σύστημα. Έτσι κάποια σώματα περιοδικά που εισέρχονται στη γειτονιά της Γης πέφτουν πάνω της και θα μπορούσαν να εξηγήσουν την προφανή περιοδικότητα των 26 εκατομμυρίων ετών, στα γεγονότα της μαζικής εξάλειψης.

Σήμερα, ο Muller διδάσκει "τη φυσική για τους μελλοντικούς Προέδρους", που είναι μια σειρά μαθημάτων με σκοπό να διδάξει τις έννοιες της φυσικής σχετικές με σημαντικές πολιτικές αποφάσεις, όπως την πυρηνική εξάπλωση, την αλλαγή του κλίματος, τα διαστημικά ταξίδια, και την ενεργειακή πολιτική. Επειδή στοχεύει να είναι περιεκτική, αυτή η σειρά μαθημάτων προορίζεται να είναι προσιτή στους μη-επιστήμονες, και ειδικότερα διδάσκεται κατά τέτοιο τρόπο ώστε οι σπουδαστές να μην χρειάζονται να χρησιμοποιήσουν μαθηματικά και τύπους.

Αποδείξεις από το φεγγάρι

Τα καλύτερα αποδεικτικά στοιχεία για τις περιοδικές επιδράσεις του ερυθρού νάνου Νέμεσις πάνω στη γη μπορούν τελικά να προέλθουν από το φεγγάρι. Ενώ ο γήινος φλοιός έχει τεντωθεί, έχει συμπιεστεί και έχει διπλωθεί βίαια σε ολόκληρη τη ζωή της, το φεγγάρι είναι σχετικά στατικό, συντηρώντας ένα πολύ πιο προσιτό γεωλογικό αρχείο.

Πριν λίγα χρόνια ο Muller, ο γεωλόγος Paul Renne του Μπέρκλευ και ο Timothy Culler βρήκαν ότι το φεγγάρι πέρασε από μια αναταραχή λόγω συγκρούσεων μεταξύ 400 και 600 εκατομμυρίων ετών πριν. Αυτή η ενεργός περίοδος (που μπορεί ακόμα να συνεχίζεται) πιθανώς να είχε επιπτώσεις στη γη δεδομένου ότι και τα δύο σώματα είναι κατά προσέγγιση στο ίδιο σημείο στο ηλιακό σύστημα.

Ο Muller λέει ότι υπάρχουν πολλά έμμεσα στοιχεία για μια ξαφνική αλλαγή στην τροχιά του Νέμεσης, η οποία μπορεί να έχει προκληθεί από ένα διερχόμενο αστέρι.

Αλλά η μελέτη τελικά δεν έδειξε για την περιοδικότητα των 26 εκατομμυρίων ετών της εμφάνισης του άστρου Νέμεσις, όπως αναμενόταν. Ο Muller το αποδίδει ότι δεν υπήρξαν αρκετά στοιχεία. Η μελέτη περιέλαβε 155 μικροσκοπικές υάλινες χάντρες που σχηματίστηκαν λόγω έντονης θερμότητας στη Σελήνη από συγκρούσεις μετεωριτών, και που παρουσιάστηκαν αργότερα στη γη μέσα σε ένα γραμμάριο από σεληνιακό χώμα, από το πλήρωμα του Απόλλωνα 14.

Αλλά δεδομένου ότι υπάρχουν "αρκετά κιλά σεληνιακής σκόνης και βράχων που δεν έχουν αναλυθεί", ο Muller προγραμματίζει μια άλλη πιο λεπτομερή μελέτη.

Εάν βρεθούν ή όχι οι αποδείξεις για τον Νέμεση στη σκόνη των φεγγαριών, είναι σαφές ότι ο Muller δεν θα σταματήσει. Είναι άτομο υπομονετικό, αλλά είναι επίσης εντυπωσιακά συντηρητικός επιστήμονας, γιατί ισχυρίζεται ότι δεν υπάρχει καμία απόδειξη έως ότου βρεθεί κάποια απόδειξη. Όπως λέει "Μπορεί να κάνω και λάθος."

Το κλίμα κατηγορείται για τις μεγάλες εξαφανίσεις των ειδών