Μόνο στην αρχή της ύπαρξής του ο Άρης θα μπορούσε να φιλοξενήσει ζωή

Πηγή: BNSC, 21 Απριλίου 2006

Με τη χαρτογράφηση των μεταλλευμάτων στην επιφάνεια του Άρη, βασιζόμενοι στα δεδομένα που τους παρείχε το φασματόμετρο  OMEGA του ευρωπαϊκού διαστημικού σκάφους Mars Express της ESA, οι επιστήμονες έχουν ανακαλύψει τις τρεις εποχές της γεωλογικής ιστορίας του Άρη καθώς και πολύτιμες ενδείξεις για τις θέσεις στις οποίες μπορούσε να είχε αναπτυχθεί η ζωή.

Γεωλογικοί σχηματισμοί στον Άρη

Η νέα εργασία δείχνει ότι μεγάλες ποσότητες μόνιμου νερού θα μπορούσαν να είχαν παρουσία στον Άρη μόνο κατά το μακρινό παρελθόν, πριν από τέσσερα δισεκατομμύρια χρόνια, εάν βέβαια υπήρχε καθόλου.

Τα αποτελέσματα προέρχονται από το φασματόμετρο OMEGA στον Mars Express. Σε ένα Αρειανό έτος (687 γήινες ημέρες) λειτουργίας, το OMEGA χαρτογράφησε το 90% της επιφάνειας του, επιτρέποντας έτσι τον προσδιορισμό ποικίλων μεταλλευμάτων και διαδικασιών, οι οποίες έχουν αλλάξει κατά τη διάρκεια της Αρειανής ιστορίας. Οι χάρτες έχουν επιτρέψει στους επιστήμονες να προσδιορίσουν τρεις γεωλογικές εποχές για τον Άρη.

Η ΄φυλλοσική' εποχή εμφανίστηκε μεταξύ 4.5-4.2 δισ. έτη πριν, η 'θεϊκή' εποχή πραγματοποιήθηκε μεταξύ 4,2 και 3,8 δισεκατομμυρίων ετών πριν και η ''σιδηρική' εποχή άρχισε περίπου προν 3.8-3.5 δισεκατομμύρια έτη και συνεχίζεται έως σήμερα.

Η εποχή που πιθανά μπορεί να έχει υποστηρίξει τη ζωή ήταν η φυλλοσική (phyllosian), όταν θα μπορούσαν να σχηματιστούν στρώματα αργίλου στο κατώτατο σημείο των λιμνών και των θαλασσών, παρέχοντας με αυτό τον τρόπο υγρές και ήπιες συνθήκες, στις οποίους θα μπορούσαν να αρχίσουν οι διαδικασίες της ζωής.

Μετά από αυτήν την αρχική περίοδο, το νερό εξαφανίστηκε κατά ένα μεγάλο μέρος από την επιφάνεια του πλανήτη είτε με τη διαρροή σε υπόγειες θέσεις είτε με την απώλεια προς το διάστημα. Εκτός από μερικά εντοπισμένα παροδικά γεγονότα νερού, ο Άρης έγινε ξηρός.

Έτσι, επιβεβαιώθηκε ότι εδώ και 3,5 δισεκατομμύρια χρόνια ο Άρης γίνεται ολοένα και πιο ξηρός και όξινος. Το περιβάλλον αυτό είναι αφιλόξενο ακόμη και για τα μικρόβια, εξηγούν οι επιστήμονες. Εάν στον Άρη αναπτύχθηκαν ποτέ κάποιοι οργανισμοί, αυτοί οι επιστήμονες εκτιμούν ότι θα βρουν ίχνη τους στα αργιλώδη πετρώματα και στο έδαφος του ηφαιστειακού οροπεδίου της Μεγάλης Σύρτης.

Τα πλήρη αποτελέσματα της έρευνας δημοσιεύονται στο περιοδικό Science