Η νανοτεχνολογία αποκατέστησε την όραση σε χάμστερ ενώ δοκιμές σε ανθρώπους θα ξεκινήσουν σε πέντε χρόνια

Πηγή: The Guardian, 14 Μαρτίου 2006

Αμερικανοί επιστήμονες ισχυρίζονται ότι αποκατέστησαν τις εγκεφαλικές βλάβες και χάρισαν ξανά την όραση σε τυφλά πειραματόζωα χρησιμοποιώντας μια επαναστατική θεραπεία βασισμένη σε νανοτεχνολογία. Έτσι ανοίγονται δρόμοι και για την θεραπεία ανίατων νόσων, όπως είναι τα εγκεφαλικά και οι τραυματισμοί του νωτιαίου μυελού.

Η θεραπεία θα απαιτήσει εκτενείς δοκιμές σε πειραματόζωα πριν δοκιμαστεί σε ασθενείς για να διαπιστωθεί κατά πόσον είναι ασφαλής για να χρησιμοποιηθεί σε ανθρώπους, και αν πράγματι είναι έτσι, θα πρέπει να βρεθεί σε ποιες περιπτώσεις μπορεί να εφαρμοστεί για την επιδιόρθωση των βλαβών. Και όπως λένε οι ερευνητές θα χρειαστούν 5 χρόνια πριν εφαρμοστούν στους ανθρώπους.

Ο Rutledge Ellis-Behnke του ΜΙΤ, που καθοδήγησε την έρευνα, είπε ότι η νέα μέθοδος θα βοηθήσει ασθενείς που υποβάλλονται σε νευροχειρουργικές επεμβάσεις ώστε να ελαχιστοποιηθούν οι εγκεφαλικές βλάβες από το χειρουργικό νυστέρι του χειρούργου. Η έγχυση μικροσωματιδίων στον εγκέφαλο, τη στιγμή της επέμβασης, διευκολύνει την επούλωση των νεύρων που συνήθως τραυματίζονται κατά την αφαίρεση των όγκων. .

Η θεραπεία βασίζεται στη χρήση μικροσωματιδίων - με απειροελάχιστες διαστάσεις - που όταν τοποθετούνται στο σημείο που έχει υποστεί βλάβη ο εγκέφαλος, δημιουργούν μία 'σκαλωσιά' με παχύρρευστη μορφή που καλύπτει την κατεστραμμένη περιοχή. Όπως έδειξαν μελέτες που έγιναν μέχρι σήμερα, τα κομμένα νεύρα είναι δυνατόν να ανακτήσουν τη συνέχειά τους και να δημιουργήσουν νέες συνάψεις.

Η θεραπεία εκμεταλλεύεται τη δυνατότητα των πεπτιδίων, τις δομικές μονάδες των πρωτεϊνών, να συγκεντρώνονται σε τρισδιάστατες 'σκαλωσιές' υπό τους συγκεκριμένους όρους. Στην πιο πρόσφατη έρευνα, οι επιστήμονες στο Ίδρυμα χρησιμοποίησαν τα πεπτίδια - διαστάσεων πέντε δισεκατομμυριοστών του μέτρου - που συγκεντρώνονται σε ένα λεπτό πλέγμα ινών μόλις αναμιγνύονται με το εγκεφαλονωτιαίο ρευστό, το υγρό που περιλούζει τα νεύρα στο νωτιαίο μυελό και τον εγκέφαλο.

Στις δοκιμές, οι εγχύσεις των νανοσωματιδίων σχημάτισαν ένα πήκτωμα που προκάλεσε νέα αύξηση των κατεστραμμένων νεύρων και βοήθησε να αποκατασταθεί η όραση κατά 75% των ζώων, σύμφωνα με τη μελέτη που δημοσιεύθηκε στα πρακτικά της Εθνικής Ακαδημίας των Επιστημών.

"Είδαμε τον ιστό να θεραπεύεται, κάτι που δεν έχουμε δει ποτέ πριν", λέει ο Δρ Ellis-Behnke.

Η επισκευή των νεύρων στο κεντρικό νευρικό σύστημα είναι πολύ δύσκολη επειδή οι τραυματισμοί στον εγκέφαλο ή τη σπονδυλική στήλη σημαδεύονται συνήθως με παχύ ιστό που αποτρέπει τα νεύρα να αναγεννηθούν. Το σώμα απελευθερώνει επίσης χημικές ουσίες που παρακωλύουν την αύξηση των νεύρων, ένας μηχανισμός ασφάλειας που αποτρέπει τα χαλασμένα νεύρα να κάνουν λανθασμένες συνδέσεις, οι οποίες θα μπορούσαν να είναι καταστρεπτικές.

Ο Δρ Ellis-Behnke θεωρεί ότι η θεραπεία σταματά τη το σχηματισμό ουλώδους ιστού και προστατεύει τα κατεστραμμένα νεύρα, επιτρέποντας τους έτσι να αναγεννηθούν μόνο στη χαλασμένη περιοχή του εγκεφάλου.

Στα πειράματα που έγιναν σε δέκα νεαρά και 16 ενήλικα χάμστερ, οι χειρουργοί έκαναν τομές ενός χιλιοστού στον εγκέφαλο των ποντικών και τοποθέτησαν στο σημείο νανοσωματίδια. Έπειτα από έξι εβδομάδες τα περισσότερα ζώα είχαν ανακτήσει την όρασή τους. Η εξέταση του εγκεφάλου τους έδειξε ότι αρκετές εβδομάδες μετά την εφαρμογή της νέας θεραπείας οι 'σκαλωσιές' είχαν διαλυθεί. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι τα αμινοξέα που την αποτελούσαν φαγώθηκαν από τα γύρω κύτταρα, βοηθώντας τη διαδικασία της επούλωσης.

"Η χρησιμοποίηση της νανοβιοϊατρικής τεχνολογίας και της μοριακής αυτο-θεραπείας για την επισκευή των δομών του εγκεφάλου ανοίγει έναν νέο τομέα και μια νέα πηγή ελπίδας για την αποτελεσματική θεραπεία των τραυμάτων των κεντρικών νευρικών συστημάτων", γράφουν οι επιστήμονες. "