Τοποθεσίες κατάλληλες για προσελήνωση ψάχνει το τηλεσκόπιο Hubble

Πηγή: NewScientist, 22 Αυγούστου 2005

Οι πλανητικοί επιστήμονες χρησιμοποιούν το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble για να ψάξουν για περιοχές κατάλληλες για πιθανές βάσεις των ανθρώπων στο φεγγάρι.

Οι προηγούμενες αποστολές έχουν παρατηρήσει το φεγγάρι σε ένα μεγάλο εύρος μηκών κύματος. Αλλά καμιά δεν είχε την υψηλή ανάλυση του Hubble στα υπεριώδη μήκη κύματος - μπορεί δε να προσδιορίσει φασματικά χαρακτηριστικά μόλις 50 μέτρα πάνω από την σεληνιακή έκταση.

"Προσπαθούμε να εξακριβώσουμε τη δυνατότητα των φασμάτων στο υπεριώδες για να βρίσκει ενδείξεις σεληνιακών πόρων (ορυκτών)", λέει ο Bruce Hapke, ένας πλανητικός επιστήμονας στο πανεπιστήμιο Πίτσμπουργκ στην Πενσυλβανία. Είναι ένας από τους έξι ερευνητές που καθοδηγούνται από τον ειδικό επιστήμονα της NASA, Jim Garvin, που χρησιμοποιούν το Hubble για να δουν το φεγγάρι.

Ειδικότερα, η ομάδα ελπίζει να είναι σε θέση να προσδιορίσει ένα ορυκτό, τον ιλμενίτη - ή οξείδιο του τιτανίου σιδήρου - που έχει βρεθεί προηγουμένως στα σεληνιακά εδαφολογικά δείγματα. "Έχει τις ιδιότητες που θα ήταν χρήσιμες στην κατασκευή μιας σεληνιακής βάσης", αναφέρει ο Hapke.

Επίσης, αυτό το ορυκτό περιέχει οξυγόνο, το οποίο θα μπορούσε να εξαχθεί για την αναπνοή, καθώς επίσης και υδρογόνο και ήλιο που απορροφήθηκαν από τον ηλιακό άνεμο. Με τη θέρμανση του μεταλλεύματος θα απελευθέρωνε εύφλεκτα αέρια, τα οποία θα μπορούσαν έπειτα να χρησιμοποιηθούν σαν μια πηγή ενέργειας για τη βάση, λέει ο Hapke. Ο σίδηρος στο μετάλλευμα μπορεί τελικά να χρησιμοποιηθεί για να παραγάγει δομικά υλικά, όπως ο χάλυβας, για τα σεληνιακά κτήρια.

Το ορυκτό αυτό βρέθηκε σε διαφορετικές συγκεντρώσεις και σε διάφορες περιοχές, που τις επισκέφτηκαν οι αστροναύτες του Απόλλωνα πολύ πριν τρεις δεκαετίες. Το Hubble παρατήρησε δύο από αυτές τις περιοχές - όπου οι αστροναύτες του Απόλλων 15 και του Απόλλων 17  βρέθηκαν το 1971 και το 1972 αντίστοιχα.

"Εξετάζουμε εκείνες τις δύο περιοχές επειδή ξέρουμε τι υπάρχει", λέει ο Hapke, που ήταν κύριος ερευνητής για τη σεληνιακή ανάλυση των δειγμάτων του Απόλλων. "Έτσι θα δοκιμάσουμε αν τα όργανα του Hubble μπορούν να μας πουν την αλήθεια με την υπεριώδη μελέτη του φεγγαριού".

Ωκεανός μάγματος

Το Hubble εξέτασε επίσης και μια τρίτη περιοχή - τον κρατήρα Αρίσταρχο διαμέτρου 42 χιλιομέτρων, κοντά στον ισημερινό του φεγγαριού. Ο κρατήρας βρίσκεται κοντά στην άκρη ενός οροπέδιου που υψώνεται περίπου 2 χλμ επάνω από τις απέραντες πεδιάδες της λάβας που τον περιβάλλουν.

Οι προηγούμενες παρατηρήσεις προτείνουν ότι η σύγκρουση που δημιούργησε τον κρατήρα έριξε υλικό και από το οροπέδιο και από τις πεδιάδες, που καλύπτονταν κάποτε από έναν ωκεανό μάγματος. Αυτό το υλικό που ξεχύθηκε είναι πιθανόν να περιέχει χρήσιμα μεταλλεύματα. Το διαστημικό σκάφος Clementine εξέτασε την περιοχή στα ορατά μήκη κύματος όπως και στο εγγύς υπέρυθρο. Ο Hapke εξηγεί ότι από τις μετρήσεις που γίνονται στα πιο μεγάλα μήκη κύματος, μοιάζει σαν να υπάρχουν διάφορες θέσεις όπου εκτίθενται ενδιαφέροντα μεταλλεύματα.

Προσθέτει δε ότι ο χρόνος για τις παρατηρήσεις του Hubble πιθανώς δεν θα είχε διατεθεί αν αυτό δεν ήταν σύμφωνο με το Όραμα για τη διαστημική εξερεύνηση του Προέδρου George Bush, το οποίο απαιτεί να επιστρέψουν οι άνθρωποι στο φεγγάρι περίπου το 2018 και πιθανώς μια νέα αποστολή στον Άρη το 2025.

Η NASA αναμένει να ελευθερώσει τα αποτελέσματα των παρατηρήσεων Hubble του φεγγαριού μέχρι τις αρχές του Οκτωβρίου του 2005.

Η μεγάλη περιπέτεια του ανθρώπου άρχισε