Το Hubble ανακαλύπτει 100 νέους πλανήτες

Από το BBC, 2 Ιουλίου 2004

Το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble μπορεί να έχει ανακαλύψει τουλάχιστον 100 νέους πλανήτες, που βρίσκονται  σε τροχιά γύρω από αστέρια του Γαλαξία μας.

Αυτή η συγκομιδή του Hubble προέρχεται από μια αναζήτηση χιλιάδων άστρων στο κέντρο του Γαλαξία μας, που μοιάζει σαν μια διόγκωση.

Εάν επιβεβαιωθούν οι παρατηρήσεις θα διπλασιαστεί σχεδόν ο αριθμός των  γνωστών εξωηλιακών πλανητών σε,  περίπου, 230.

Η ανακάλυψη των νέων πλανητών από το Hubble θα βοηθήσει την ιδέα ότι σχεδόν κάθε αστέρι του Γαλαξία, σαν τον ήλιο μας, και πιθανώς σε όλο το Σύμπαν, συνοδεύεται από πλανήτες.

"Η σημαντικότερη πρόοδος"

Ο Steven Beckwith, διευθυντής του Διαστημικού Ιδρύματος Επιστήμης Τηλεσκοπίων, είπε ότι αυτή η ανακάλυψη μπορεί να είναι η σημαντικότερη πρόοδος στην ανακάλυψη εξωηλιακών πλανητικών συστημάτων, από τότε που ανακαλύφθηκαν οι πρώτοι πλανήτες στα μέσα της δεκαετίας του '90.

"Εάν δουλέψει αυτή η μέθοδος, θα είναι μια σημαντική ανακάλυψη για την αστρονομία, και θα κάνει το Hubble ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία για την εύρεση νέων πλανητικών συστημάτων".

Οι πλανήτες βρέθηκαν κατά τη διάρκεια μιας περιόδου παρατήρησης επτά ημερών το Φεβρουάριο, από τον αστρονόμο Kailash Sahu.

Μερικά από τα αστέρια που παρατηρήθηκαν φάνηκαν ότι το φως τους εξασθένιζε ελαφρώς. Αυτό θεωρείται ένδειξη ότι ένας πλανήτης που περνά μπροστά από το αστέρι είναι υπεύθυνο για τη μείωση του φωτός που φθάνει σε μας.

"Η ανακάλυψη πολλών πλανητών κοντά στα αστέρια στην περιοχή που διογκώνεται ο Γαλαξίας θα έδειχνε καθαρά ότι τα πλανητικά συστήματα είναι πολύ συνηθισμένα γύρω από κανονικά άστρα", τόνισε ο Beckwith.

Αλλά πρέπει να γίνει μεγαλύτερη έρευνα και μελέτη για να πείσει τους αστρονόμους ότι πραγματικά έχουν βρει τόσους πολλούς νέους πλανήτες.

"Δεν θα μπορέσουμε πιθανόν να έχουμε τα τελικά αποτελέσματα μέχρι το φθινόπωρο, ίσως το Σεπτέμβριο ή τον Οκτώβριο", πρόσθεσε ο Beckwith.

"Πρέπει να επιβεβαιώσουμε κάποιους από τους υποψήφιους πλανήτες, που ανακαλύφθηκαν γύρω από τα φωτεινότερα αστέρια, με τη χρησιμοποίηση μιας τεχνικής που γνωρίζουμε καλά. Αυτής της εύρεσης της ακτινωτής ταχύτητας από το έδαφος, μια διαδικασία που θα πάρει μερικές εβδομάδες. Υπάρχει επίσης και η πρόσθετη ανάλυση των εικόνων του Hubble".

Οι αστρονόμοι αναμένουν ότι θα είναι δυνατό να μελετηθούν οι ατμόσφαιρες των πλανητών που ανακαλύπτονται, σε ένα ποσοστό 10% έως 20% .

Η NASA μελετά τους τρόπους να ανανεώσει το τηλεσκόπιο Hubble χρησιμοποιώντας ένα τηλεκατευθυνόμενο διαστημικό σκάφος, μετά από μια απόφαση στις αρχές του τρέχοντος έτους ότι, αμέσως μετά την καταστροφή της Κολούμπια, ήταν πάρα πολύ επικίνδυνο να σταλούν αστροναύτες με το διαστημικό λεωφορείο.

Η NASA λαμβάνει υπ' όψιν της μια ρομποτική αποστολή για τη σωτηρία του Hubble