Η NASA τελικά είπε το τελικό όχι για μια αποστολή σωτηρίας στο Hubble παρόλο που οι μηχανικοί της υποστήριζαν ότι δεν υπάρχει ιδιαίτερος κίνδυνος

Από την ιστοσελίδα του BBC και του Reuters, 10 Φεβρουαρίου 2004

HubbleΗ απόφαση αυτή είναι συνέχεια της απόφασης που είχε πάρει ο διοικητής της NASA, Sean O'Keefe's, να ακυρωθεί  η αποστολή συντήρησηςί λόγω των ανησυχιών που υπάρχουν για την ασφάλεια των αστροναυτών.

Οι νέοι κανόνες, μετά από την απώλεια του διαστημικού λεωφορείου Κολούμπια πέρυσι, δεν επιτρέπουν καμιά επίσκεψη στον Hubble από τους αστροναύτες.

Η Αμερικανική Διαστημική Υπηρεσία έχει αναφέρει ότι εάν δεν συντηρηθεί ο Hubble, θα αντέξειι πιθανώς μόνο λίγα χρόνια ακόμα.

Οι μηχανικοί της NASA αμφισβητούν την απόφαση για το Hubble

Τον τελευταίο καιρό δημοσιεύτηκαν δύο ανώνυμες εκθέσεις μηχανικών της NASA, που αναφέρονται στην απόφαση της NASA να σταματήσει την ανανέωση του διαστημικού τηλεσκόπιου Hubble.

Και οι δύο εκθέσεις γράφτηκαν από μηχανικούς της NASA που φοβήθηκαν ότι θα έχαναν τις εργασίες τους εάν ήταν γνωστά τα ονόματά τους.

Οι δύο εκθέσεις ισχυρίζονται ότι δεν είναι πιο επικίνδυνο να συντηρηθεί το διαστημικό τηλεσκόπιο, από όσο η χρήση του διαστημικού λεωφορείου από τους αστροναύτες για να αναπτύξουν και να κτίσουν νέες μονάδες στο Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, ο οποίος θα απαιτήσει γι' αυτό κάπου 25 πτήσεις διαστημικών λεωφορείων.

Οι εκθέσεις αμφισβητούν την απόφαση της NASA του Ιανουαρίου να μην γίνει μια σχεδιασμένη αποστολή Διαστημικού Λεωφορείου, με σκοπό την επισκευή και την αναβάθμιση του Hubble το 2005 ή το 2006.

"Η τελική προγραμματισμένη αποστολή συντήρησης του διαστημικού τηλεσκοπίου Hubble, που ονομάζεται SM4, θα είναι τουλάχιστον τόσο ασφαλής όσο και οι πτήσεις των Λεωφορείων στο Διεθνή Διαστημικό Σταθμό", αναφέρει μία από τις δύο εκθέσεις.

Η άλλη έκθεση υποστηρίζει ότι οι αποστολές στον Hubble θα είχαν την ίδια δυνατότητα με εκείνες που θα γίνουν στο Σταθμό για να εξετασθεί μια πιθανή ζημιά στο θερμικό σύστημα προστασίας του Λεωφορείου.

Η ζημιά σε αυτό το σύστημα κάθετης απογείωσης καταδίκασε το Διαστημικό Λεωφορείο Κολούμπια να καταστραφεί κατά την επανείσοδό του στην ατμόσφαιρα τον Φεβρουάριο του 2003, σκοτώνοντας και τους επτά αστροναύτες.

Χωρίς την συγκεκριμένη αποστολή συντήρησης τα γυροσκόπια, που επιτρέπουνε στον Hubble να σκοπεύσουν σε συγκεκριμένα αντικείμενα, δεν θα λειτουργούν σωστά και οι μπαταρίες του διαστημικού σκάφους θα εξασθενίσουν. Όταν θα συμβεί αυτό, ο Hubble θα ξεφύγει από την τροχιά του και θα κατέβει προς τη Γη, όπου θα καεί κατά την επανείσοδό του στην ατμόσφαιρα.

Η αποστολή συντήρησης, που θα εγκαθιστούσε επίσης μια νέα φωτογραφική μηχανή και ένα άλλο όργανο, θα μπορούσε να δώσει μια παράταση ζωής στον Hubble για έξι ή και περισσότερα χρόνια για να συνεχίσει το αποτελεσματικό του έργο, λέει ο Steve Beckwith, διευθυντής του Επιστημονικού Ιδρύματος Διαστημικών Τηλεσκοπίων, το οποίο διαχειρίζεται Hubble.

Ο διοικητής Sean O'Keefe της NASA είχε πει ότι αποφάσισε να απορρίψει την αποστολή για σέρβις στον Hubble, λόγω των συστάσεων που έγιναν από την επιτροπή διερεύνησης του ατυχήματος στο Κολούμπια.

Η επιτροπή ανέφερε ότι τα Διαστημικά Λεωφορεία πρέπει να είναι σε θέση να επιθεωρήσουν και να επισκευάσουν τα τυχόν προβλήματα τους, πριν αυτά επαναεισέλθουν στη γήινη ατμόσφαιρα, και ότι θα μπορούσαν να εκμεταλλευθούν τυχόν πρόσθετη βοήθεια από όσους θα βρίσκονται πλησίον ή μέσα στο Διαστημικό Σταθμό.

Ο O'Keefe ανέφερε ότι οι αποστολές προς το Hubble δεν θα παρείχαν την ίδια ασφάλεια για τους αστροναύτες, με αυτή που θα προσέφερε σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης ο Διαστημικός Σταθμός.

Αλλά απαντώντας ο O'Keefe, κάτω από την πίεση των υποστηρικτών του Hubble, συμφώνησε να ζητήσει και μια δεύτερη άποψη.

Αλλά έχει πει επανειλημμένα ότι αυτός τελικά θα αποφασίσει τι θα γίνει.

"Σκέφτομαι ότι βασικά ο O'Keefe έχει υπερεκτιμήσει τον κίνδυνο και έχει υποτιμήσει τα οφέλη μιας αποστολής συντήρησης στον Hubble", συμπληρώνει ο Beckwith.

Δεν έγινε λεπτομερής έρευνα

Ο Readdy, ένας τέως αστροναύτης διαστημικού λεωφορείου, είπε ότι η NASA είχε αναλύσει ήδη το ζήτημα για το πόσο μια αποστολή στο Hubble, θα ήταν ασφαλής για τους αστροναύτες και είχε δει ότι ήταν επισφαλής.

Πρόσθεσε ότι το Hubble δεν προσφέρει κανένα "ασφαλές λιμάνι" για τους αστροναύτες, που θα επιδιώξουν να βρουν καταφύγιο λόγω μιας βλάβης, ενώ το ISS το προσφέρει.

"Οι δύο εκθέσεις από τους μηχανικούς, πραγματικά, δεν πήγαιναν σε βάθος", λέει ο Readdy, ο οποίος κατηγόρησε τις εκθέσεις των δύο μηχανικών για την "επιφανειακή" ανάλυσή τους.

Σχετικά με μια πιθανή αποστολή λεωφορείου στον Hubble, ο Readdy είπε ότι οι πιέσεις του προγράμματος και οι μέριμνες γι' αυτό θα ήταν τρομερές, ειδικά εάν η NASA θα έπρεπε να είχε έτοιμα δύο λεωφορεία ταυτόχρονα - ένα στην υπηρεσία του Hubble και ένα δεύτερο για να περιμένει έτοιμο να πετάξει εάν έπρεπε να κάνει μια αποστολή διάσωσης.

Ο Grunsfeld, ένας άλλος πρώην αστροναύτης του λεωφορείου, που ήταν στην τελευταία αποστολή συντήρησης του Hubble, με  το Κολούμπια το 2002, είχε καο προσωπικά συναισθήματα για το τηλεσκόπιο.

"Είμαι ο τελευταίος που θα θεωρούσε να αφήσουμε το Hubble στην τύχη του", είπε ο Grunsfeld.

Αλλά, όπως ανέφερε, η απόφαση αυτή βασίστηκε στην λογική.

Το ξανασκέφτεται η NASA για την απόσυρση του Hubble