Νέο διαστημικό τηλεσκόπιο θα ανοίξει νέο παράθυρο στο Σύμπαν

Από σελίδα του CNN, 29 Μαρτίου 2003

Ένα νέο διαστημικό τηλεσκόπιο που θα προωθηθεί στα μέσα Απριλίου πρέπει να ανοίξει ένα νέο παράθυρο στον Κόσμο, εστιάζοντας  σε αντικείμενα πάρα πολύ ψυχρά, απόμακρα ή που επειδή καλύπτονται από σκόνη εμποδίζονται τα άλλα παρατηρητήρια να τα δουν, ανακοίνωσε η NASA.

Η νέο διαστημικό τηλεσκόπιο χρησιμοποιεί υπέρυθρες ακτίνες και ονομάζεται Space Infrared Telescope Facility (SIRTF). Είναι το τελευταίο από τα τέσσερα "μεγάλα παρατηρητήρια της NASA". Η εκτόξευση του, που προγραμματίζεται για τις 18 Απριλίου 2003, γίνεται 13 χρόνια μετά από την πρώτη φιλόδοξη προσπάθεια, το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble.

Το νέο παρατηρητήριο πρέπει να εξετάσει την υπέρυθρη ακτινοβολία -- τη θερμότητα στην ουσία -- που εκπέμπεται από τα αστρονομικά αντικείμενα σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβάνων και των αστεριών και των γαλαξιών που βρίσκονται πέρα μακριά, πολύ πίσω στο χώρο και το χρόνο.

Η αποστολή "θα αυξήσει σημαντικά την κατανόησή που έχουμε για το Σύμπαν και θα ξαναγράψει πιθανώς τα βιβλία της αστρονομίας, ακριβώς όπως έγινε και με το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble", λέει ο Lia La Piana, ανώτερος υπάλληλος του προγράμματος της αποστολής του SIRTF, στην έδρα της NASA, Pasadena.

Κάθε ένα από τα μεγάλα παρατηρητήρια μελετά τον κόσμο σε διαφορετικές περιοχές του ηλεκτρομαγνητικού φάσματος, που περιλαμβάνουν το ορατό φάσμα, τις ακτίνες γάμμα, τις ακτίνες X, τις υπεριώδεις ακτίνες, τις υπέρυθρες ακτίνες, τα μικροκύματα και τέλος τα ραδιοκύματα που δεν μπορούμε να δούμε.

Το νέο τηλεσκόπιο θα κάνει περίπου 20.000 υπέρυθρες παρατηρήσεις κάθε χρόνο κατά τη διάρκεια της αποστολής του, που σχεδιάζεται να διαρκέσει τουλάχιστον 30 μήνες.

Ένας στόχος θα είναι οι σκονισμένοι δίσκοι των συντριμμιών γύρω από τα απόμακρα αστέρια, όπου μπορούν να σχηματιστούν νέοι πλανήτες. Αυτή η εργασία θα βοηθήσει την τρέχουσα αναζήτηση των αστρονόμων για πλανήτες όπως ο δικός μας που μπορούν να στηρίξουν ζωή.

"Το παρατηρητήριο θα μας δώσει μια καλύτερη κατανόηση του Κόσμου και της θέσης μας μέσα σε αυτόν", αναφέρει ο Michael Werner, ένας επιστήμονας του προγράμματος για την αποστολή, που κοστίζει 740 εκατομμύρια δολάρια, στο Jet Propulsion Laboratory της NASA.

Το τηλεσκόπιο θα προωθηθεί από το ακρωτήριο Canaveral της Φλώριδας, με έναν πύραυλο Δέλτα ΙΙ.

Ανανεώνεται το Hubble για να έχει νέες προοπτικές