Αυξήθηκε σε σαράντα ο αριθμός των φεγγαριών του Δία

Από σελίδα του space.com, 3 Ιανουαρίου 2003

Κι άλλο ένα μικρό φεγγάρι ανακαλύφθηκε στο Δία, κάνοντας έτσι το σύνολο τους σε 40. Ο νέος δορυφόρος βρέθηκε στις 31 Οκτωβρίου 2002 από τον Scott Sheppard στο Πανεπιστήμιο της Χαβάης χρησιμοποιώντας το τηλεσκόπιο των 2.,2 μέτρων του ίδιου Πανεπιστημίου. Αναγγέλθηκε στις 18 Δεκεμβρίου.

Το φεγγάρι αυτό βρίσκεται σε τροχιά αλλά προς την αντίθετη κατεύθυνση από ότι τα μεγαλύτερα φεγγάρια του Δία. Αυτή η ανάδρομος ή οπισθοδρομική κίνηση, δεν είναι κάτι ασυνήθιστο μεταξύ των πολλών, σχετικά μικροσκοπικών,  δορυφόρων του δία, μερικοί από τους οποίους θα μπορούσαν να είναι αστεροειδείς που συνελήφθηκαν από το βαρυτικό πεδίο ή να έχει οδηγηθεί εκεί λόγω συγκρούσεων.

Ο Δίας έχει τα περισσότερα γνωστά φεγγάρια από κάθε άλλο πλανήτη. Οι αστρονόμοι χρησιμοποιούν κατάλληλες τεχνικές και τα καλύτερα τηλεσκόπια για να βρουν περισσότερα φεγγάρια, γύρω από το Δία, τον Κρόνο και τους εξωτερικούς παγωμένους αέριους γιγαντιαίους πλανήτες. Ο Sheppard είναι μέλος μιας ομάδας που βρήκε 11 φεγγάρια του Δία πέρυσι.

Ο Κρόνος έχει 30 γνωστά φεγγάρια, ο Ουρανός έχει 21 , και ο Ποσειδώνας οκτώ.

Οι 4 μεγαλύτεροι δορυφόροι του Δία είναι οι Γανυμήδης, Ιώ, Ευρώπη, Καλλιστώ. Ο Γανυμήδης αν και δορυφόρος είναι μεγαλύτερος ακόμα και από τους πλανήτες Ερμή και Πλούτωνα. Οι υπόλοιποι δορυφόροι είναι οι: Αδράστεια, Μήτις, Αμάλθεια, Θίβη, Λήδα, Ιμαλία, Λυσιθέα, Ιλάειρα, Ανάγκη, Κάρμη, Πασιφάη και Σινώπη.

Πώς σχηματίσθηκε το φεγγάρι
Γιατί οι πλανήτες είναι σφαιρικοί ενώ οι αστεροειδείς δεν είναι;
Πως αποκτούν οι πλανήτες δακτυλίους;
Τα μπάζα ενός κομήτη δημιούργησαν πολλά φεγγάρια στον Κρόνο