Η νέα προσπάθεια για σύνδεση με το Beagle 2 την Παρασκευή το πρωί απέτυχε

Από την ιστοσελίδα του BBC, 26 Δεκεμβρίου 2003

Οι προοπτικές που υπάρχουν να είναι το Λαγωνικό 2 'εν ζωή' πάνω στον Άρη, γίνονται ολοένα και μικρότερες, μετά από μια ραδιοανίχνευση του πλανήτη.

Μεταξύ 00:20 και 01:40 στις 26 Δεκεμβρίου, ώρα Ελλάδος, το Παρατηρητήριο Jodrell Bank στο Cheshire προσπάθησε να ανιχνεύσει κάποιο σήμα του Λαγωνικού στον Άρη, αλλά δυστυχώς δεν βρήκε κανένα σήμα που να δείχνει ότι ο προσεδαφιστής είναι ζωντανός.

Οι επιστήμονες παρόλα αυτά παραμένουν αισιόδοξοι και λένε ότι θα γίνουν και νέες προσπάθειες για να έρθουν σε επαφή μαζί του την Παρασκευή.

Φυσικά, υπάρχει μεγάλος φόβος ότι το μικρό σκάφος θα μπορούσε να έχει συντριβεί πάνω στην Αρειανή επιφάνεια.

Η επιτυχία του Mars Express να βρεθεί σε τροχιά γύρω από τον κόκκινο πλανήτη έχει βεβαίως κάνει υπερήφανους τους ευρωπαίους επιστήμονες, όμως αυτή επισκιάστηκε από την αγωνία της αναμονής ενός σήματος από το Λαγωνικό.

Οι ελεγκτές της Ευρωπαϊκής Διαστημικής Υπηρεσίας (ESA) που έχουν το κέντρο τους στο Ντάρμσταντ της Γερμανίας, χειροκρότησαν και αγκάλιαζαν ο ένας τον άλλον, όταν εμφανίστηκαν σε μια μεγάλη οθόνη είδωλα από ραντάρ, που δείχνουν ότι είχαν επανακτήσει την επαφή τους με το Mars Express, μετά από τον πρώτο κύκλο που έκανε γύρω από τον Άρη.

Ποιές είναι οι αιτίες που δεν ήρθε το Beagle σε επαφή;

Ίσως μια δυσλειτουργία στους υπολογιστές έχει καθυστερήσει την μετάδοση.

Ίσως το σκάφος να έχει μια μη ευθυγραμμισμένη σωστά κεραία.

Να υπήρξε μια μερική καταστροφή κατά τη διάρκεια της προσεδάφισης.

Να έπεσε σε μια βαθιά ρωγμή του εδάφους.

Αναμενόμενο μήνυμα

Το διαστημικό σκάφος Οδύσσεια του Άρη, της NASA, θα περάσει και πάλι πάνω από την περιοχή προσεδάφισης την Παρασκευή στις 20.15 ώρα Ελλάδας.

Η Οδύσσεια του Άρη, που είναι σε τροχιά γύρω από τον Άρη, προσπάθησε ήδη μια φορά να ακούσει κάποιο σήμα από το Λαγωνικό - αλλά απέτυχε. Οι ερευνητές ελπίζουν ότι με τη δεύτερη φορά θα σταθούν πιο τυχεροί.

Ο προσεδαφιστής Beagle 2 έπρεπε να έχει περάσει στην Αρειανή ατμόσφαιρα στις 04.45 ώρα Ελλάδος την ημέρα των Χριστουγέννων και να έχει φθάσει στην επιφάνεια περίπου επτά λεπτά αργότερα. Αναμενόταν η επαφή του με το έδαφος να γινόταν πολύ μαλακά χάρις στα δύο αλεξίπτωτα και τους αερόσακους.

Η επιστημονική ομάδα αναμένει ένα προσχεδιασμένο σήμα από το λιλιπούτειο σκάφος των 64 cm x 23 cm, που μοιάζει με ιπτάμενο δίσκο, ενημερώνοντας τη Γη ότι επέζησε της καυτής εισόδου.

Μια εικόνα του ίδιου του σκάφους καθώς και της περιβάλλουσας περιοχής του έπρεπε, επίσης, να ήταν μεταξύ των πρώτων δεδομένων που θα έδινε.

Ακόμα κι αν η Οδύσσεια του Άρη αποτύχει την Παρασκευή να συλλάβει και να αναμεταδώσει το σήμα του Beagle, η αναζήτηση του θα συνεχιστεί.

Και το Jodrell και η Οδύσσεια θα έχουν κι άλλες ευκαιρίες στις ερχόμενες ημέρες να ανιχνεύσουν την Αρειανή επιφάνεια για τα ίχνη του ρομποτικού μικρού σκάφους.

Επιπλέον, έχουν προσφερθεί οι υπηρεσίες κι ενός άλλου μεγάλου ραδιο-τηλεσκοπίου στο Στάνφορντ της Καλιφόρνια, για να βοηθήσει την αναζήτηση του Beagle.

Φυσικά και το μητρικό σκάφος Mars Express πρέπει επίσης σύντομα να είναι σε θέση να κάνει επαφή με το Λαγωνικό.

Τρόπος επικοινωνίας

Το σήμα που πρέπει να βγάζει το Λαγωνικό 2 πρέπει να είναι ένας παλμός on-off μια φορά ανά λεπτό (10 δευτερόλεπτα on, 50 δευτερόλεπτα off). Κάπου 9 λεπτά αργότερα, αυτή η πολύ αργή ραδιοφωνική μετάδοση τύπου "κώδικα Μορς" πρέπει να φθάσει στη Γη μετά από ένα ταξίδι περίπου 157 εκατομμυρίων χιλιομέτρων.

Αν και η ισχύς της συσκευής αποστολής των σημάτων του Beagle είναι μόνο 5 βάτ, πιο μικρή από την ισχύ ενός κινητού τηλεφώνου, οι επιστήμονες είναι βέβαιοι ότι το σήμα αυτό μπορεί να ανιχνευθεί από ένα δέκτη υψηλής τεχνολογίας, που εγκαταστάθηκε πρόσφατα στο τηλεσκόπιο Lovell. Εντούτοις, απαιτείται μια σοβαρή ανάλυση των δεδομένων προτού να μπορέσουμε να προσδιορίσουμε καθαρά το σήμα του.

Αν και τα επίγεια ραδιοτηλεσκόπια δεν θα είναι σε θέση να στείλουν οποιαδήποτε απάντηση, η ανίχνευση του σήματος από το Λαγωνικό θα επέτρεπε στην υπεύθυνη ομάδα της αποστολής να καθορίσει πρόχειρα τη θέση του.

Αυτό το στοιχείο, στη συνέχεια, θα επέτρεπε στην κεραία επικοινωνίας της Οδύσσειας του Άρη να κατευθυνθεί ακριβέστερα προς το Λαγωνικό 2 κατά τη διάρκεια των επόμενων περασμάτων του πάνω από το χαμένο σκάφος.

Ισχυρή φωτογραφική μηχανή

Στην τροχιά του Mars Express πρέπει τώρα να γίνουν μικρές διορθώσεις για να αρχίσει την επιστημονική του αποστολή - και να κάνει επαφή με το Λαγωνικό εάν αυτό λειτουργεί στην επιφάνεια του Άρη.

Ο Mars Express είναι το πιο σημαντικό μέρος της Ευρωπαϊκής αποστολής, μετά το Λαγωνικό, ενώ θα ψάξει για  νερό, πάγο και τις βασικές χημικές ουσίες που βρίσκονται θαμμένες κάτω από την Αρειανή επιφάνεια.

Έχει ένα ισχυρό σύστημα κάμερας που θα μπορεί από τις αρχές Ιανουαρίου, εάν όλα τα άλλα αποτύχουν, να ψάξει στον κόκκινο πλανήτη για τα ίχνη των αλεξίπτωτων και των αερόσακων του Λαγωνικού.

Το ευρωπαϊκό διαστημικό σκάφος Mars Express με το ρομποτικό σκάφος Beagle 2 συγκρινόμενα με τα αντίστοιχα σκάφη της NASA, έχουν κατασκευαστεί αφ' ενός σε χρόνο ρεκόρ και αφετέρου με πολύ λίγα χρήματα στην ίδια την Ευρώπη. Γι' αυτό οι ευρωπαίοι μηχανικοί και επιστήμονες αισθάνονται ιδιαίτερα περήφανοι.

Το μητρικό σκάφος Mars Express μετά από ένα εξαμηνιαίο μακρύ ταξίδι γεμάτο κινδύνους είχε ελευθερώσει το ρομποτικό όχημα Λαγωνικό 2 πριν λίγες μέρες κοντά στον Άρη, ώστε να προσεδαφιστεί πάνω στον Άρη.

Κανένα σήμα από τον Άρη για το Beagle 2