Η ατμόσφαιρα της Αφροδίτης μπορεί να φιλοξενεί μικρόβια

Από σελίδα του BBC, 25 Σεπτεμβρίου 2002

Οι επιστήμονες στις Ηνωμένες Πολιτείες λένε ότι τα νέφη ψηλά στην ατμόσφαιρα του πλανήτη Αφροδίτη περιέχουν χημικές ουσίες, που μπορεί να δείχνουν παρουσία μια μορφή ζωής.

Τα διαστημικά σκάφη δεν έχουν βρει ποτέ οποιοδήποτε σημάδι ζωής πάνω στην Αφροδίτη, η οποία έχει μια εξαιρετικά καυτή επιφάνεια και μια ατμόσφαιρα που περιέχει ένα μίγμα δηλητηριωδών χημικών ουσιών.

Αλλά οι Dirk Schulze-Makuch και Louis Irwin, από το Πανεπιστήμιο του Τέξας, λένε ότι η ατμόσφαιρα της Αφροδίτης είναι "σχετικά φιλόξενη" και μπορεί να υπάρχουν ένας μεγάλος αριθμός βακτηριδίων.

"Από την άποψη της αστροβιολογίας, η Αφροδίτη έχει ελπίδες", ισχυρίζονται οι επιστήμονες μετά το τέλος της έρευνάς τους, που δημοσιεύεται στο περιοδικό New Scientist.

Εντούτοις, οι περισσότεροι αστρονόμοι παραμένουν δύσπιστοι και η γενική συναίνεση είναι ότι η ζωή στον πιο στενό γείτονα της Γης, θα ήταν αδύνατη.

Στοιχεία της Αφροδίτης

Δεύτερος πλανήτης από τον ήλιο - Παρόμοιος στο μέγεθος και τη μάζα με τη Γη - Παχιά, δηλητηριώδης ατμόσφαιρα με διοξείδιο του άνθρακα και θειικό οξύ - Η επίδραση του φαινομένου του θερμοκηπίου κρατά την επιφάνεια αρκετά καυτή, ώστε να λιώνουν τα μέταλλα.

Μοναδικότητες

Δεξιά : Η αποστολή Μαγγελάνος της NASA τελείωσε το 1994.

Nasa's mission Magellan Χρησιμοποιώντας στοιχεία από τις ρωσικές διαστημικές αποστολές Venera και επίσης τα σκάφη Venus και Magellan, οι ερευνητές έχουν μελετήσει την υψηλή συγκέντρωση σταγονιδίων ύδατος στα σύννεφα της Αφροδίτης.

Παρατήρησαν κάποιες μοναδικότητες στη χημική σύνθεσή τους, που θα μπορούσαν να εξηγηθούν  αν υποτεθεί ότι υπάρχουν μικρόβια στην ατμόσφαιρα.

Οι επιστήμονες βρήκαν υδρόθειο και διοξείδιο του θείου - δύο αέρια που αντιδρούν το ένα με το άλλο, και δεν φαίνονται στην ίδια θέση εκτός αν κάτι τα παράγει.

Επίσης λένε ότι - παρά την ηλιακή ακτινοβολία και τις αστραπές - η ατμόσφαιρα περιέχει μετά βίας οποιαδήποτε ποσότητα μονοξείδιο του άνθρακα, που αυτό φανερώνει ότι ένα απροσδιόριστο πράγμα αφαιρεί αυτό το αέριο.

Βακτηριακή ζωή

Οι ερευνητές είπαν ότι τα μικρόβια που ζουν στα νέφη της Αφροδίτης θα μπορούσαν να ενώσουν χημικά το διοξείδιο του θείου με το μονοξείδιο του άνθρακα και ενδεχομένως με το υδρόθειο σε έναν μεταβολισμό παρόμοιο με αυτόν μερικών πολύ-πολύ παλιών, στην πρόωρη Γη, γήινων μικροβίων.

Θεωρούν επίσης ότι οι θερμοκρασίες της Αφροδίτης ήταν κάποτε πολύ πιο χαμηλές και θα μπορούσαν να έχουν υπάρξει ωκεανοί στον πλανήτη.

"Η ζωή θα μπορούσε να έχει αρχίσει εκεί και να υποχώρησε σε πιο σταθερές μορφές ζωής, σαν τα μικρόβια, μόλις άρχισε η επίδραση του φαινομένου του θερμοκηπίου", λέει ο κ. Schulze-Makuch.

Βέβαια οι περισσότεροι επιστήμονες είναι δύσπιστοι για αυτόν τον ισχυρισμό. Τέλος ισχυρίζονται ότι τα μικροσκοπικά σταγονίδια του νερού δεν είναι αρκετά για να υποστηρίξουν τη ζωή στον πλανήτη Αφροδίτη.

Προηγούμενες αποστολές στην Αφροδίτη

Η αποστολή Μαγγελάνος της NASA τοποθετήθηκε σε τροχιά γύρω από τον πλανήτη επί 4 έτη, πριν βυθιστεί στην ατμόσφαιρά της Αφροδίτης το 1994.
Τα σκάφη της NASA Mariners 2, 5 και 10 η επίσης επισκέφθηκαν την Αφροδίτη.
Αρκετά διαστημικά σκάφη προσεδάφισαν οι Σοβιετικοί στην Αφροδίτη.

Επίσης οι χημικές αναλύσεις των βράχων δείχνουν μια σύνθεση παρόμοια με αυτήν των ηφαιστειακών βράχων που βρίσκονται πάνω στη Γη.

Γιατί η Αφροδίτη περιστρέφεται με αντίθετη φορά από τη Γη