Προήλθε η ζωή από το διάστημα;

Από τη σελίδα ABC News, 10 Ιουλίου 2003

Οι δομικοί λίθοι της ζωής πάνω στη γη μπορούν να έχουν προέλθει από γιγαντιαία νέφη παγωμένης σκόνης πέρα στο βαθύ διάστημα, ανακοίνωσαν αστρονόμοι σε μια διεθνή διάσκεψη αστροβιολογίας στην Αυστραλία.

Για περισσότερο από έναν αιώνα, οι επιστήμονες αναρωτιούνται γιατί τα 20 αμινοξέα που χρησιμοποιούνται από όλα τα έμβια όντα είναι αποκλειστικά αριστερόστροφα. Τα αμινοξέα είναι τα μόρια εκείνα που βασίζονται στον άνθρακα και φτιάχνουν τις πρωτεΐνες και τα ένζυμα, ουσίες βασικές για την επιβίωση και την αναπαραγωγή όλης της ζωής.

Αλλά εάν η ζωή προέκυψε από μια τυχαία σούπα των αμινοξέων, που εμφανίστηκαν κατά φυσικό τρόπο στη Γη δισεκατομμύρια χρόνια πριν, όπως πιστεύουν οι επιστήμονες, τότε δεν υπάρχει κανένας λόγος να πρέπει να έχουν την ίδια φορά, τη γνωστή ιδιότητα chirality.

"Είναι ένα μυστήριο στην επιστήμη και μάλιστα το παρατήρησε αρχικά ο Louis Pasteur το 1848", λέει ο  αστρονόμος Jeremy Bailey του Αγγλο-Αυστραλιανού Παρατηρητήριου.

"Ξέρουμε ότι υπάρχει ένα μεγάλο ποσό οργανικής ύλης που σχηματίζεται στα μοριακά νέφη στο διάστημα. Και ξέρουμε αρκετό υλικό που ήταν παρόν στην πρώτη φάση του σχηματισμού του ηλιακού συστήματος. Αλλά τα περισσότερα από αυτά θα είχαν καταστραφεί στις αστρονομικές διαδικασίες που δημιούργησαν τους πλανήτες", συνέχισε.

Μερικοί επιστήμονες πρότειναν ότι οι δομικοί λίθοι της ζωής μπορεί να έχουν "προσδεθεί" στους κομήτες και στους αστεροειδείς, που τότε βομβάρδιζαν έντονα τη Γη πριν 4,6 δισεκατομμύρια χρόνια, όταν ο πλανήτης μας ήταν μια άψυχη και αφιλόξενη θέση.

Οι περισσότεροι, εντούτοις, είχαν θεωρήσει αυτή την άποψη απίθανη.

Υπάρχει όμως ένας τρόπος να γίνουν τα αμινοξέα αριστερόστροφα. Αυτός είναι να βομβαρδιστούν με κυκλικά πολωμένο φως, μια καταστρεπτική μορφή υπεριώδους φωτός, που διαλύει και αποσυνθέτει ευκολότερα τα δεξιόστροφα αμινοξέα. Αυτή η διαδικασία δημιουργεί τελικά μια υπεροχή των αριστερόστροφων μορίων.

Αλλά τότε δεν υπήρχε καμία γνωστή πηγή κυκλικά πολωμένου φωτός στην πρώτη φάση της Γης.

Έτσι ήταν η κατάσταση μέχρι που ο Bailey και η ομάδα του έκαναν μια τυχαία ανακάλυψη. Αυτοί ανίχνευσαν το κυκλικά πολωμένο φως στο διάστημα: στην πραγματικότητα, στα διαστρικά νέφη που είναι γνωστά ότι είναι πλούσια σε οργανικά μόρια.

Οι κομήτες που δημιουργούνται στα νέφη όπως τα προηγούμενα -- με περισσότερα αριστερόστροφα μόρια από ό,τι δεξιόστροφα -- θα μπορούσαν να έχουν συντριβεί πάνω στη Γη. Επειδή έφεραν μια αφθονία αριστερόστροφων μορίων, αυτό μπορεί να εξηγήσει γιατί η ζωή αναπτύχθηκε με μια αριστερόστροφη πόλωση, ανέφερε.

"Η αρχική Γη θα είχε βομβαρδιστεί από κομήτες και αστεροειδείς, και θα μπορούσε να υπάρχει ένα σημαντικό ποσό αυτού του οργανικού υλικού, με μια υπερβολή των αριστερόστροφων μορίων", εξηγεί ο Bailey.

Στοιχεία από τους αρχαίους μετεωρίτες δείχνουν να το επιτρέπουν αυτό. Αν και σπάνιοι, αυτοί που έχουν μια υψηλή αναλογία οργανικού υλικού εμφανίζουν μια ευδιάκριτη αριστερόστροφη πόλωση στα αμινοξέα που περιέχουν.

Επιπλέον, παρουσιάστηκαν πρόσφατα εργαστηριακά πειράματα στη διάσκεψη, στα οποία βομβαρδίστηκαν αμινοξέα με κυκλικά πολωμένο φως και δημιούργησαν επίσης μια υπερβολή των αριστερόστροφων μορίων.

Ενώ όπως είπε ο Bailey, αυτό δεν ήταν η οριστική απόδειξη ότι οι δομικές ομάδες της ζωής στη Γη προήλθαν από το διάστημα, όμως αυτή είναι η ισχυρότερη εξήγηση μέχρι τώρα για αυτήν την παράξενη αριστερόστροφη πόλωση στα έμβια αντικείμενα.

Buckyballs από το εξωτερικό διάστημα
Αυτοδημιούργητα κύτταρα δείχνουν πως η ζωή μπορεί να ήλθε από το διάστημα.
Ενδείξεις για βακτήρια σε μετεωρίτη από τον Αρη