Αυτοδημιούργητα κύτταρα δείχνουν πως η ζωή μπορεί να ήλθε από το διάστημα.

Από σελίδα του BBC 30 Ιανουαρίου 2001

Πρωταρχικά Κύτταρα Επιστήμονες έχουν κατορθώσει να δημιουργήσουν τα "πρωταρχικά κύτταρα" σε ένα πείραμα που μπορεί να δείξει ότι η ζωή άρχισε στο διάστημα και στη συνέχεια βρέθηκε στη γη. Δηλαδή τα βασικά συστατικά της ζωής ενδέχεται να έφτασαν στη Γη μέσω μετεωριτών ή αστεροειδών, ισχυρίζονται οι ερευνητές της NASA που κατάφεραν να δημιουργήσουν «βιολογικές» μεμβράνες σε συνθήκες παρόμοιες με αυτές που επικρατούν στο διαστρικό χώρο.

Οι ερευνητές που συνεργάζονται με την Αμερικανική Διαστημική Εταιρεία NASA λένε πως τα "πρωτο-κύτταρά" τους μιμούνται τις μεμβρανώδεις δομές που βρίσκονται σε όλα τους ζώντες οργανισμούς. Παρήχθησαν δε σε ένα εργαστηριακό πείραμα που αναπαρήγαγε τις σκληρές συνθήκες του παγωμένου διαστρικού διαστήματος.

Είναι πιθανόν τέτοιες δομές πως θα μπορούσαν να είναι σημαντικές στην προστασία των αυτο-αντιγραφικών μορίων όπως αυτά εξελίχθηκαν στη πρωτόγονη ζωή.

Αυτά τα μόρια θα μπορούσαν έπειτα να διανεμηθούν σε μια νεαρή Γη μέσω των κομητών, μετεωριτών ή της διαπλανητικής σκόνης, όπου αυτά έδωσαν το εναρκτήριο λάκτισμα της ζωής στον πλανήτη μας.

"Η διανομή αυτών των ενώσεων θα μπορούσε να είναι κρίσιμη για την προέλευση της ζωής στη Γη." τόνισε ο Dr Louis Allamandola, επικεφαλής ερευνητής του προγράμματος.

Επιστήμονες μεμβρανωδών

"Οι επιστήμονες θεωρούν ότι τα μόρια που απαιτούνται για να κάνουν τη μεμβράνη ενός κυττάρου, και επομένως είναι αναγκαία για την προέλευση της ζωής, είναι σε όλο το διάστημα. Αυτή η ανακάλυψη υπονοεί ότι η ζωή θα μπορούσε να είναι παντού στον κόσμο, " λέει ο Dr Louis Allamandola.

Πρωταρχικά Κύτταρα ΙΙ Μερικά από τα πειραματικά κύτταρα έχουν παράξενες εσωτερικές δομές.

Ερευνητές από το τμήμα Ames της NASA του εργαστηρίου αστροχημείας και το τμήμα χημείας και βιοχημείας στο Πανεπιστήμιο Καλιφόρνιας, Santa Cruz, χρησιμοποιώντας απλές, κοινές χημικές ουσίες στο πείραμά τους - πάγο φιαγμένο από  νερό, μεθανόλη, αμμωνία και μονοξείδιο του άνθρακα.

Αυτά τα υλικά βομβαρδίστηκαν   με υπεριώδη ακτινοβολία σε ένα κενό χώρο για να μιμηθούν τις διαστημικές συνθήκες.

Με αυτό το πείραμα παρήγαγαν στερεά υλικά που, όταν βυθίζονταν στο νερό, δημιούργησαν αυθόρμητα τις φυσαλίδες με μεμβρανοειδή δομή --όμοιες με αυτές των σαπουνιών-- που περιείχαν μια "εσωτερική" και μια "εξωτερικής"   στρώση. Οι ίδιες αυτές δομές δεν είναι όμως ζωντανές.

Οι μεμβράνες αυτές είναι ημιπερατές, επιτρέπουν δηλαδή σε μικρά μόρια όπως το νερό και το οξυγόνο να διέρχονται ελεύθερα μέσα από αυτές, αλλά εμποδίζουν τη διέλευση πολυπλοκότερων ουσιών. Η ιδιότητα αυτή είναι κύριο χαρακτηριστικό των βιολογικών μεμβρανών.

Η προστατευμένη χημεία

"Ο σχηματισμός αυτών των βιολογικά ενδιαφερουσών ενώσεων με την ακτινοβόληση απλών διαστρικών πάγων δείχνει ότι μερικές από τις οργανικές ουσίες που πέφτουν στη Γη στους μετεωρίτες και τη διαπλανητική σκόνη μπορούν να γεννηθούν στις πιό παγωμένες περιοχές του διαστρικού διαστήματος."

Οι επιστήμονες δεν ξέρουν πώς άρχισε η ζωή αλλά σε κάποιο σημείο οι μεμβράνες έγιναν σημαντικές.

"Όλη η ζωή όπως ξέρουμε πάνω στη Γη, χρησιμοποιεί δομές μεμβρανοειδείς για να χωρίσει και να προστατεύσει τη χημεία που εμπλέκεται στη διαδικασία της ζωής από το εξωτερικό χώρο," είπε ο Dr Jason Dworkin του εδρεύοντος στην Καλιφόρνια Ινστιτούτου για την αναζήτηση της εξωγήινης νοημοσύνης, Seti.

"Οι μεμβράνες είναι όπως ένα σπίτι. Ίσως αυτά τα μόρια ήταν ακριβώς η ακατέργαστη ξυλεία γύρω από την οποία οι χημικές ουσίες απαραίτητες για τη ζωή κινήθηκαν στο εσωτερικό τους για να οργανώσουν και να κατασκευάσουν τα σπίτια τους."

Ζωή παντού

Αυτή η νέα εργασία των επιστημόνων προτείνει ότι τα πρόωρα χημικά βήματα που θεωρούνται σημαντικά για την προέλευση της ζωής δεν απαιτούν έναν ήδη-διαμορφωμένο πλανήτη.

Αντ' αυτού, φαίνονται να παίρνουν θέση στην άποψη πως η ζωή άρχισε στο απέραντο διάστημα πολύ πριν να εμφανιστεί ο σχηματισμός πλανητών και επομένως η Γη.

Αυτό υπονοεί ότι η απεραντοσύνη του διαστήματος γεμίζει με τις χημικές ενώσεις που, εάν προσγειώθούν σε ένα φιλόξενο περιβάλλον όπως η Γη μας, μπορούν εύκολα να γίνουν άλματα στην έναρξη της ζωής.

Η Dr Monica Grady, από το μουσείο φυσικής ιστορίας στο Λονδίνο, το οποίο έχει αναλύσει τους Αριανούς μετεωρίτες για τα σημάδια της ζωής, είπε: "Ξέρουμε από πολύ καιρό ότι οι δομικές μονάδες για τη ζωή υπάρχουν στο εξωτερικό διάστημα. " και συνεχίζει "Αυτή η εργασία είναι πολύ ενδιαφέρουσα δεδομένου ότι δείχνει ότι οι φυσικές αντιδράσεις που εμφανίζονται στο διάστημα είναι σε θέση να δημιουργήσουν τις πιό σύνθετες βιολογικές δομές.

"Θέλουμε να δούμε εάν αυτές οι μεμβράνες παρουσιάζουν μερικές από τις ίδιες συμπεριφορές που βλέπουμε εδώ στη Γη στις βιολογικές μεμβράνες," είπε ο Dr Scott Sandford
"Είναι σημαντικό να έχεις μικρές δομές με ένα εσωτερικό και ένα εξωτερικό μέρος, αλλά στις ζωϊκές μεμβράνες είναι σημαντικό να είναι διαπερατές - αλλά όχι πάρα πολύ διαπερατές. Πρέπει τα άχρηστα προϊόντα να περάσουν έξω και νέα χρήσιμα υλικά να εισέλθουν, αλλά όχι με ένα ανεξέλεγκτο τρόπο. Θα επιθυμούσαμε να καταλάβουμε εάν αυτές οι μεμβράνες αφήνουν τα πράγματα να περάσουν μέσω αυτών και εάν είναι εκλεκτικά για μερικά άλλα."

Η ζωή θα μπορούσε να υπάρξει στη Γη 4.3 δισ. έτη πριν, φανερώνουν ανακαλυφθέντα ζιρκόνια
Στο φως ένα από τα αρχικά στάδια της ζωής.
Proceedings National Academy of Science
Nasa Astrobiology Institute
University of California San Diego
SETI
NASA Η σελίδα της NASA για την αστροβιολογία.