Το Hubble συλλαμβάνει τα "πυροτεχνήματα" ενός παλαιού σουπερνόβα

Από σελίδα του BBC, 3 Ιουλίου 2002

Hubble, NASA

Έγχρωμες ταινίες από μια τιτανική έκρηξη

Μια νέα εικόνα από το Διαστημικό Τηλεσκόπιο Hubble των συντριμμιών από μια αστρική έκρηξη, τα "πυροτεχνήματα" του, επιδεικνύει πώς η βία και η ομορφιά πηγαίνουν μαζί κατά τη διάρκεια της ζωής και του θανάτου ενός αστεριού.

Η παραπάνω εικόνα αποκαλύπτει φλογερές αεριώδεις ταινίες του κόκκινου, του λευκού, και του μπλε, που παρήχθησαν από μια τιτανική έκρηξη σουπερνόβας ενός ογκώδους αστεριού προς το κέντρο του γαλαξία μας.

Τα συντρίμμια του νεκρού αστεριού ονομάζεται Cassiopeia Α (Cas Α), που βρίσκεται στον αστερισμό Cassiopeia. Ο αστερισμός ονομάστηκε έτσι από το όνομα μια βασίλισσας της Αιθιοπίας. Αυτό είναι το νεώτερο γνωστό κατάλοιπο σουπερνόβας στο Γαλαξία μας. Το αστέρι ανατινάχτηκε στην πραγματικότητα 10.000 έτη πριν το φως του φθάσει στη Γη, προς το τέλος του  17ου αιώνα.

Κόμβοι του αερίου

Η νέα εικόνα του Cas Α επιτρέπει στους αστρονόμους να μελετήσουν τα υπολείμματα (κατάλοιπα) ενός σουπερνόβα με μεγάλη σαφήνεια, δείχνοντας για πρώτη φορά ότι τα συντρίμμια παρατάσσονται σε χιλιάδες μικρούς, ψυχρούς κόμβους του αερίου.

Αυτό το υλικό θα ανακυκλωθεί τελικά στις νέες γενεές των αστεριών και των πλανητών. Ο ήλιος και οι πλανήτες μας, θεωρείται, ότι σχηματίσθηκαν από τα συντρίμμια σουπερνοβών που εξερράγησαν δισεκατομμύρια έτη πριν.

Η εικόνα του Hubble εμφανίζει το πάνω πλαίσιο του διαστελλόμενου κελύφους του αερίου από το κατάλοιπο του σουπερνόβα. Κοντά στην κορυφή μπορεί να είναι φανούν δωδεκάδες μικροσκοπικών συμπαγών τμημάτων ύλης. Κάθε συμπαγές τμήμα, που ήταν αρχικά ένα μικρό κομμάτι του αστεριού, είναι δεκάδες φορές μεγαλύτερο από τη διάμετρο του ηλιακού μας συστήματός.

Τα χρώματα στην εικόνα παρέχουν πληροφορίες για την ποικιλία των στοιχείων που θερμαίνονται. Παραδείγματος χάριν, τα τμήματα με σκούρο μπλε είναι τα πλουσιότερα σε οξυγόνο ενώ τα κόκκινα πλούσια στο θείο.

Υπερταχεία εκτίναξη

Οι αστρονόμοι θεωρούν ότι το αστέρι του οποίου το κατάλοιπο δημιούργησε αυτόν τον ζωηρόχρωμο καμβά, είχε μάζα  περίπου 15 έως 25 φορές περισσότερη από τον ήλιό μας.

Τέτοια ογκώδη αστέρια χρησιμοποιούν την πυρηνική καύση σε μια μικρή χρονική κοσμική περίοδο: ακριβώς μερικές δεκάδες εκατομμυρίων ετών. Ο ρυθμός κατανάλωσης των πυρηνικών καυσίμων είναι χίλιες φορές γρηγορότερος από τον ήλιό μας

Όταν τα πυρηνικά καύσιμά τους εξαντλούνται, αυτά τα βαριά αστέρια αρχίζουν μια σύνθετη ακολουθία γεγονότων που οδηγούν σε μια δραματική έκρηξη. Οι πυρήνες τους καταρρέουν, αποδεσμεύοντας ένα τεράστιο ποσό βαρυτικής ενέργειας που εκσφενδονίζουν τα εσωτερικά τμήματα των αστεριών έξω στο διάστημα με απίστευτη βία.

Το εκτιναγμένο υλικό μπορεί να ταξιδέψει πολύ γρήγορα, 72 εκατομμύρια χιλιόμετρα την ώρα.

Το Chandra παρατηρεί σπάνιο Σουπερνόβα