Ηφαιστειακός κατακλυσμός συνδέεται με την μαζική εξαφάνιση των ειδών από τη Γη

Από σελίδα του BBC, 6 Ιουνίου 2002

molten rockΜόνο οι βράχοι, που φαίνονται εδώ, είναι ό,τι απέμεινε άπό τον κατακλυσμό.

Μια τεράστια εκροή, 3.9 εκατ. κυβικών χιλιομέτρων, ηφαιστειακής λάβας πριν από 250 εκατ. χρόνια, ενδέχεται να αποτελεί τον αποφασιστικό παράγοντα του Μεγάλου Θανατικού, της μαζικής εξαφάνισης σχεδόν όλων των ειδών πάνω στη Γη την εποχή εκείνη.

Η ηφαιστειακή λάβα που ξεχύθηκε τότε κάλυψε τελικά διπλάσια έκταση από τις αρχικές εκτιμήσεις, βάσει νέας εκτεταμένης μελέτης ομάδας επιστημόνων από τη Βρετανία και τη Ρωσία.

Η επιστημονική εργασία που δημοσιεύεται στο περιοδικό Science, με επικεφαλής τον Marc Reichow από το Πανεπιστήμιο Λέιτσεστερ στην Βρετανία, προτείνει ότι ο "ηφαιστειακός κατακλυσμός" ήταν ενάμιση χιλιόμετρο βάθος και κάλυψε μια περιοχή ίση με τη μισή έκταση της Αυστραλίας.

Ο χρόνος του συμπίπτει με την εξαφάνιση από το αρχείο απολιθωμάτων μέχρι και το 90% όλων των θαλασσίων ειδών και το 70% των χερσαίων σπονδυλωτών.

Οι ερευνητές υποψιάζονται ότι πως λόγω της εκροής της λάβας ελευθερώθηκαν τεράστιες ποσότητες αερίου στην ατμόσφαιρα, δημιουργήθηκαν γρήγορα μεταβαλλόμενες περιβαλλοντικές συνθήκες που κατέστησαν αδύνατη, για τις περισσότερες μορφές ζωής, την συνέχιση της ζωής.

Ευρύτερη περιοχή

Οι ηφαιστειακοί βασάλτες από τον κατακλυσμό, που μελέτησαν οι επιστήμονες, βρίσκονται στις Σιβηρικές Παγίδες, που είναι ηφαιστειακοί βράχοι σε μια περιοχή της Σιβηρικής Πλατφόρμας.

Η Αγγλο-ρωσική ερευνητική ομάδα εξέτασε τους βράχους που λήφθηκαν από βαθιές γεωτρήσεις στη Δυτική Σιβηρική Λεκάνη, σχεδόν 1.000 χιλιόμετρα δυτικά της Σιβηρικής Πλατφόρμας.

Από την ηλικία και τη χημική σύσταση των βράχων, οι ερευνητές καθόρισαν ότι είναι επίσης μέρος των Σιβηρικών Παγίδων.

Τα νέα αποτελέσματα προτείνουν ότι η συνολική έκταση των Παγίδων κάλυψε περίπου 3.9 εκατομμύρια τετραγωνικά χιλιόμετρα.

Πιό πρόσφατος κατακλυσμός

Η Πέρμιαν-Τριαδική εξαφάνιση των ειδών είναι η μεγαλύτερη, ξαφνική εξάλειψη της ζωής που έχει αναγνωριστεί στο Απολιθωμένο Αρχείο των ζωντανών ειδών.

Μερικοί επιστήμονες υποψιάζονται έντονα ότι η συντριβή κάποιου Αστεροειδή ή κάποιου κομήτη μπορεί επίσης να είχε διαδραματίσει κάποτε έναν σημαντικό ρόλο για αυτή την εξαφάνιση.

Αμερικανοί ερευνητές έχουν βρεί χημικά ίχνη στους βράχους από το παρελθόν, που θεωρούν ότι είναι το σημείο πρόσκρουσης σε αυτή την εξωγήινη σύγκρουση.

Οποιεσδήποτε κι αν είναι οι αιτίες, η μαζική εξαφάνιση πιστεύεται ότι άνοιξε το δρόμο στους δεινόσαυρους να κυραρχήσουν πάνω στον πλανήτη.

Η εξαφάνισή τους όμως, 65 εκατομμύρια χρόνια πριν, έχει συνδεθεί επίσης με μια διαστημικό σύγκρουση και ένα άλλο γεγονός εκροής βασάλτη πάνω στην περιοχή της σημερινής Ινδίας και Πακιστάν.

Από την ηλικία και την χημική σύσταση των βράχων, οι ερευνητές καθόρισαν πως αυτά είναι επίσης μέρος των Σιβηρικών Παγίδων.

Σύνδεση σουπερνοβών με την αρχαία εξαφάνιση ζωής
Το μεγάλο θανατικό Η σύγκρουση της Γης με ένα αστεροειδή
Λεπτομέρειες για άλλες θεωρίες στην αιτία της εξαφάνισης, συμπεριλαμβανομένου των δραστηριοτήτων των ηφαιστείων, μιας σουπερνόβας, και των αλλαγών κλίματος.
Τεράστιες ηφαιστειακές εκρήξεις στη Σιβηρία συνδέονται με τη μαζική εξαφάνιση
Η Γη δοκίμασε πολλαπλές συγκρούσεις;