Οι αστρονόμοι, λένε τώρα ότι το χρώμα του σύμπαντος είναι μπεζ, όχι τυρκουάζ.

Από σελίδα των New York Times, 7 Μαρτίου 2002

Πριν δύο μήνες, αστρονόμοι στο Πανεπιστήμιο Johns Hopkins έκαναν τους υπολογισμούς τους, μέσω ενός φάσματος χρωμάτων και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι κατά μέσον όρο το σύμπαν είναι χλωμό τυρκουάζ, ή μόλις με μια σκιά πιό πράσινη.

Είναι ένα ευχάριστο γαλήνιο χρώμα, το οποίο έκανε το γύρω του κόσμου, σε όλες τις μπροστινές σελίδες των εφημερίδων και των ειδήσεων της TV. Αλλά στην πραγματικότητα, ο κόσμος είναι μπεζ. Πρέπει λοιπόν να τον βλεπετε έτσι.

"Κάναμε λάθος," λένε οι αστρονόμοι, ο Δρ Karl Glazebrook και ο Δρ Ivan Baldry. Είπαν ότι παραπλανήθηκαν από ένα λάθος στο λογισμικό των υπολογιστών τους.

Ο καθορισμός όμως του κοσμικού χρώματος ήταν μια ύστερη σκέψη, που έγινε μετά την εξέταση περίπου 200.000 γαλαξιών για να μάθουν το ρυθμό γέννησης νέων αστεριών καθώς ο κόσμος γερνάει. Οι αστρονόμοι αποφάσισαν έπειτα να μετασχηματίσουν τα στοιχεία σε μια σειρά χρωμάτων. Έδωσαν έναν αριθμό στα χρώματα των διαφορετικών γαλαξιών, τους πρόσθεσαν μαζί και βρήκαν το χρώμα που το σύμπαν θα εμφανιζόταν, σε κάποιον που θα βρίσκεται έξω από αυτό.

Αλλά σύντομα αφότου η τυρκουάζ αναφορά, έκλεψε την παράσταση σε μια συνεδρίαση της Αμερικανικής Αστρονομικής Εταιρείας, οι επιστήμονες και οι ειδικοί του χρώματος προσπάθησαν να αναπαραγάγουν τα συμπεράσματα. Ο Δρ Mark Fairchild, ένας επιστήμονας στο εργαστήριο Color Science στο Munsell, του Τεχνολογικού Ιδρύματος Ρότσεστερ, επισήμανε την πηγή του λάθους των αστρονόμων.

"Είχαμε ένα προγραμματιστικό λάθος στον κώδικά μας," είπε ο Δρ Glazebrook σε μια συνέντευξη. "Η επίδραση του προγραμματιστικού λάθους ήταν να μετατοπιστεί το χρώμα όλων προς το πράσινο. Αυτό πραγματικά μας στεναχώρησε."

Οι περισσότερο αστρονόμοι που είχαν μάθει για το χρώμα, έμειναν έκπληκτοι για το λάθος που είχε γίνει.

Όπως ο Δρ Glazebrook και ο Δρ Baldry εξήγησαν, το μέσο χρώμα του σύμπαντος είναι πολύ κοντά στο λευκό. Γι' αυτό ένα μικρό σφάλμα είχε μια τέτοια μεγάλη επίδραση. Μια μικρή κλίση σε μια κατεύθυνση και ο κόσμος μπορεί να παρουσιαστεί κιτρινωπός, ενώ  προς μια άλλη κατεύθυνση, γαλαζωπός λευκός.

Οι δύο αστρονόμοι, δεν είναι σίγουροι για το ακριβές χρώμα αν ήταν πραγματικά μπεζ ή κάτι ακόμα ελαφρύτερο.

Εν πάση περιπτώσει, είπαν ότι είναι ανοικτοί στις προτάσεις για ένα όνομα για το χρώμα. Ο ιστοχώρος τους είναι: http://www.pha.jhu.edu/kgb/cosspec.

Ο κόσμος είναι τυρκουάζ, λένε οι αστρονόμοι
Structure and Evolution of the Universe - NASA's quest to understand the Universe: its evolution, structure and ultimate fate.