Πάνω από την Ευρώπη μια μικρή τρύπα του όζοντος

Από σελίδα του BBC 13 Νοεμβρίου 2001

Απεικόνιση της τρύπας του
    όζοντος (μοβ χρώμα) για τις 16 Οκτωβρίου από τη NASA

Απεικόνιση της τρύπας του όζοντος (μοβ χρώμα) για τις 16 Οκτωβρίου από τη NASA

Μια μικρή σε μέγεθος τρύπα του όζοντος, όπως αναφέρουν ερευνητές από το Βασιλικό Μετεωρολογικό Ινστιτούτο της Ολλανδίας (KNMI) και από την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Διαστήματος (ESA), άνοιξε πάνω από τον Βόρειο Ατλαντικό και προχωράει προς την Βόρειο Ευρώπη.

Η τρύπα του όζοντος, λένε οι ερευνητές με βάση τις πληροφορίες που συλλέγονται από το GOME (Global Ozone Monitoring Experiment) με τη βοήθεια του ευρωπαϊκού δορυφόρου ERS-2, θα κινηθεί από την Γροιλανδία προς την Βόρεια Σκανδιναβία στις επόμενες ημέρες.

Προβλέπουν δε πως τα επίπεδα του όζοντος στην ατμόσφαιρα θα μειωθούν, αγγίζοντας ίσως και το 60% του ετήσιου μέσου όρου. Αλλά όπως λένε, δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας παρόλο που το όζον προφυλάσσει τη Γη από την υπεριώδη ακτινοβολία, καθώς η τρύπα είναι πολύ μικρή και δεν επηρεάζει την υγεία των κατοίκων της Βόρειας Ευρώπης.

Αυτήν την εποχή του χρόνου ο ήλιος σε αυτά τα γεωγραφικά πλάτη δεν είναι ιδιαίτερα επικίνδυνος, αλλά η μείωση του όζοντος έχει επιστημονικό ενδιαφέρον.

Συγκεκριμμένα η τρύπα δημιουργήθηκε εξαιτίας ασυνήθιστων αέριων ρευμάτων που υπάρχουν στην ατμόσφαιρα και όχι  σε χημικές ουσίες, όπως στην περίπτωση της τρύπας της Ανταρκτικής.

Οι συσκευές του GOME συλλέγουν το ηλιακό φως που οπισθοσκεδάζεται από την ατμόσφαιρα και ανακλάται από τη γήινη επιφάνεια. Διαφορετικές χημικές ενώσεις έχουν και διαφορετική ''φασματική υπογραφή'', απορροφούν δηλαδή ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία σε συγκεκριμένα μήκη κύματος. Ετσι, η παρουσία τους μπορεί εύκολα να ανιχνευτεί.

Για το μέλλον αναμένεται να εκτοξευθεί για λογαριασμό της ESA, ο δορυφόρος Envisat στις αρχές του 2002, για την καλύτερη παρακολούθηση της οζονόσφαιρας.

Ως γνωστόν το στρώμα του όζοντος βοηθά να προστατευθεί η γήινη επιφάνεια από την επιβλαβή υπεριώδη ακτινοβολία που εκπέμπεται από τον ήλιο.

Οι εκπομπές των βλαβερών αερίων για την μείωση της οζονόσφαιρας-  έχουν κατηγορηθεί για μιά πολύ μεγαλύτερη τρύπα πάνω από την Ανταρκτική.

Αυτλες οι χημικές ουσίες περιλαμβάνουν τους χλωροφλωροάνθρακες και τις ενώσεις βρωμίου, που βρίσκονται τώρα υπό  περιορισμό από το πρωτόκολλο του Μόντρεαλ.

Το Σεπτέμβριο, η ανταρκτική τρύπα του όζοντος είχε έκταση 26 εκατομμύρια τετραγωνικά χιλιόμετρα, γι' άυτό και το 2001 ήταν σχεδόν ένα από τα χειρότερα έτη που έχουν καταγραφεί.

Χημικές ουσίες εν χρήσει βλάπτουν το στρώμα του όζοντος