Αστρονόμοι βρήκαν άστρο που θα εκραγεί μετά από 200 εκ. χρόνια.

Από το BBB 21-Ιουλίου-2000

KPD1930+2752 Αστρονόμοι βρήκαν ένα άστρο που θα προκαλέσει μία από τις μεγαλύτερες εκρήξεις στο Σύμπαν μας. Το άστρο γνωστό σαν  KPD1930+2752, θα εκραγεί μέσα στα επόμενα 200 εκατομμύρια έτη.

Οι ερευνητές στην Αγγλία πιστεύουν ότι είναι το πρώτο τέτοιο είδος άστρου που βρήκαν. Λένε ότι θα μπορέσουν να κατανοήσουν πως δημιουργείται ή ύλη και ίσως το μέλλον του ίδιου του Σύμπαντος.
Το KPD1930+2752 στην πραγματικότητα είναι σύμπλεγμα δύο άστρων. Το ένα είναι θερμό και λαμπρό άστρο, ενώ το άλλο είναι ένα αμυδρό πυκνό αστέρι,   γνωστό σαν άσπρος νάνος.

Το θερμό-λαμπρό αστέρι περιστρέφεται γύρω από το λευκό νάνο με μια τρομακτική ταχύτητα αφού έχει περίοδο περιστροφής μόλις 137 λεπτών. Ο Pierre Maxted και ένας συνάδελφος του από το Πανεπιστήμιο του Southampton, είπαν ότι το KPD1930+2752 πρόκειται να καταστραφεί, γιατί συνεχώς χάνει ενέργεια λόγω του φαινομένου της "βαρυτικής ακτινοβολίας". Αυτή η απώλεια ενέργειας θα οδηγήσει τα αστέρια να συγκρουστούν μέσα στα επόμενα 200 εκατ. χρόνια, όταν το θερμό-λαμπρό αστέρι πέσει πάνω στο λευκό νάνο.

Μεταλλικά συντρίμμια

Αυτό που θα συμβεί μετά τη πτώση του λαμπρού άστρου , θα είναι μια γιγαντιαία έκρηξη σαν των υπερκαινοφανών (supernona). Θα είναι τόσο φωτεινή ωστε θα γίνει αντιληπτή έως την άλλη άκρη του Σύμπαντος. Γνωστή σαν τύπος Ia supernova, η έκρηξη θα σκορπίσει μεταλλικά συντρίμμια στο διάστημα κυρίως σίδηρο, νικέλιο και κοβάλτιο. Με το ίδιο τρόπο περίπου ο σίδηρος στην Γη προέρχεται από τον ίδιο τύπο Ιa  supernovae που η έκρηξη του έγινε δισεκατομμύρια χρόνια πριν.

Τα άστρα του τύπου αυτού είναι σπουδαία για τους αστρονόμους επειδή κατά την έκρηξη τους μπορούμε να πάρουμε πληροφορίες για το μέγεθος και την διαστολή του Σύμπαντος. Έτσι οι αστρονόμοι βρήκαν ότι το Σύμπαν όχι μόνο διαστέλλεται αλλά και επιταχύνεται.. Η μέθοδος αυτή ισχύει για supernovae σε απομακρυσμένους γαλαξίες του ίδιου τύπου με τον δικό μας.

Τώρα που το σύμπλεγμα KPD1930+2752 βρέθηκε οι αστρονόμοι που θα το μελετήσουν ίσως να βοηθηθούν στην κατανόηση της μοίρας του ίδιου του Σύμπαντος.

Τι είναι το supernova. Σελίδα με εκλαϊκευμένο υλικό για τα supernova