O αστεροειδής Ερως από τις απαρχές του ηλιακού συστήματος

Από το in.gr 1-6-2000

Ουάσινγκτον: O αστεροειδής Ερως φαίνεται ότι δημιουργήθηκε κατά το σχηματισμό του ηλιακού μας συστήματος και αποτελεί προϊόν των έντονων διαδικασιών που λάμβαναν χώρα τότε, σύμφωνα με νεότερες απόψεις των επιστημόνων.

Στις 14 Φεβρουαρίου, την ημέρα των ερωτευμένων, το μη επανδρωμένο σκάφος NEAR   εντόπισε μια ενδιαφέρουσα ανωμαλία στην επιφάνεια του αστεροειδούς, ένα βαθούλωμα μήκους πέντε χιλιομέτρων σε σχήμα... καρδιάς.

Οι επιστήμονες της NASA είπαν πως το σχήμα του βαθουλώματος ενδέχεται να είναι διαφορετικό και να παρουσιάζεται έτσι εξαιτίας των φωτοσκιάσεων. Ο αστεροειδής Ερως έχει σχήμα πατάτας και το βαθούλωμα είχε εντοπιστεί και από προηγούμενες παρατηρήσεις των επιστημόνων. Ομως, τόσο η θέση στην οποία βρίσκεται όσο και η σχετικά κακή ποιότητα των εικόνων που υπήρχαν από τον αστεροειδή δεν είχαν δώσει τη δυνατότητα στους επιστήμονες να το μελετήσουν καλύτερα.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις των αστρονόμων, ο συγκεκριμένος αστεροειδής είναι πιθανόν να πέσει κάποτε στην επιφάνεια της Γης. Πάντως δεν πρέπει να ανησυχούμε, αφού αυτό θα συμβεί, αν συμβεί, σε μερικά εκατομμύρια χρόνια από σήμερα.
Η νέα θεωρία για τον αστεροειδή στηρίζεται σε δεδομένα που συνέλεξε το εξερευνητικό σκάφος της NASA με το όνομα NEAR (Near Earth Asteroid Rendezvous), το οποίο μελετά τους αστεροειδείς κοντά στη Γη.
Τα στοιχεία αυτά δείχνουν ότι ο Ερως αποτελείται από το ίδιο υλικό με εκείνο των επονομαζόμενων χονδριτών. Οι χονδρίτες είναι πρωτογενείς μετεωρίτες, υπολείμματα των οποίων έχουν βρεθεί και στη Γη. Οι επιστήμονες γνωρίζουν ότι οι χονδρίτες σχηματίστηκαν μαζί με τους πλανήτες πριν από δισεκατομμύρια χρόνια.
Το NEAR μπόρεσε να περισυλλέξει στοιχεία για τον αστεροειδή, ύστερα από μία έντονη ηλιακή έκλαμψη, διάρκειας μισής περίπου ώρας, κατά την οποία ο αστεροειδής αντανακλούσε μεγάλη ποσότητα ακτινών Χ, προδίδοντας έτσι τη σύνθεσή του.
Ο εκπρόσωπος της NASA Τζέικομπ Τρόμπκα δήλωσε ότι από την ανάλυση των ακτινών Χ προέκυψε ότι ο Ερως έχει την ίδια χημική σύνθεση με τους πρωτογενείς βράχους του ηλιακού συστήματος, τους χονδρίτες, και επομένως αποτελεί ένα σημαντικό κρίκο στην αλυσίδα της εξέλιξης του ηλιακού μας συστήματος.

Δείτε και το σχετικό άρθρο Έρως ο παράξενος συνταξιδιώτης