Κινείται ο Ήλιος μέσα στον Γαλαξία μας;

Συχνές ερωτήσεις Σεπτέμβριος 2001

Και βέβαια, ο Ήλιος ή μάλλον όλο το ηλιακό σύστημα, κινείται γύρω από το κέντρο του γαλαξία μας. Κινούμαστε με μια μέση ταχύτητα 828.000 km/hr. Αλλά ακόμη και με αυτόν τον ρυθμό, χρειαζόμαστε περίπου 230 εκατομμύρια έτη για να κάνουμε μια πλήρη περιστροφή γύρω από τον Γαλαξία μας! Σε άλλα σημεία όμως του γαλαξίας μας, η περίοδος περιστροφής διαφέρει. Αυτό σημαίνει ότι η περιστροφή του γαλαξία μας είναι διαφορική.

Ο Γαλαξίας μας είναι ένας σπειροειδής γαλαξίας. Πιστεύουμε πως περιέχει μια κεντρική προεξοχή, 4 μεγάλους βραχίονες (σπείρες), και μερικά βραχύτερα τμήματα βραχιόνων. Ο Ήλιος (και φυσικά, το υπόλοιπο του ηλιακού μας συστήματος) είναι τοποθετημένο κοντά στον βραχίονα του Ωρίωνα, μεταξύ δύο μεγαλυτέρων βραχιόνων (του Περσέα και του Τοξότη) Ο εξωτερικός βραχίονας (σπείρα) είναι του Κύκνου.

Οι σπείρες είναι περιοχές με πυκνότερη ύλη και περισσότερους αστέρες. Περιέχουν νεαρούς αστέρες, νεφελώματα-πρωτοαστέρες, αστέρες φασματικού τύπου Ο και Β καθώς και ανοικτά σμήνη αστέρων. Ανάμεσα στους αστέρες του Γαλαξία μας, υπάρχει διάχυτη ύλη που ονομάζεται μεσοαστρική ύλη, και δημιουργήθηκε από τους αστρικούς ανέμους, εκρήξεις υπεκαινοφανών ή καινοφανών αστέρων. Αποτελείται κυρίως από αέρια, σκόνη και νεφελώματα.

Η διάμετρος του Γαλαξία μας ή Milky Way είναι περίπου 100.000 έτη φωτός και ο Ήλιος βρίσκεται περίπου 28.000 έτη φωτός από το Γαλακτικό Κέντρο. Μπορείτε να δείται μια εικόνα του γαλαξία μας, αριστερά, που δείχνει πως φαίνεται 'κατά πρόσωπο'. Επίσης φαίνεται η θέση του Ήλιου μας, μια απίθανη μικρή κουκίδα σε αυτήν την όψη του γαλαξία μας.

Διάγραμμα ΓαλαξίαNGC1073

Είναι ενδιαφέρον να σημειώσουμε πως πρόσφατες παρατηρήσεις από αστρονόμους υποδεικνύουν πως ο Γαλαξίας μας είναι πράγματι ένας σπειροειδής γαλαξίας με το κέντρο του να έχει τη μορφή ράβδου, όχι απλώς ένας σπειροειδής γαλαξίας. Αυτό σημαίνει ότι δεν έχει μια απλή σφαιρική προεξοχή από αέρια και άστρα στο κέντρο του, αλλά μάλλον μια "ράβδο άστρων" από τα άκρα της οποίας αρχίζουν οι σπείρες. Αυτό μπορεί να φαίνεται σαν έναν άλλον γαλαξία του ιδίου τύπου (σπειροειδής με μια ράβδο στο κέντρο του), που είναι γνωστός σαν ο NGC1073.

Quasar: Οι οδηγοί μας στην κατανόηση της δομής και εξέλιξης του σύμπαντος
Πως έγινε ο σχηματισμός του ηλιακού συστήματος;
Παρατηρώντας τον Ουρανό: Πόσα αστέρια υπάρχουν εκεί;
Ευγενίδειο Ιδρυμα Το Πλανητάριο της Ελλάδος