Υπάρχει σχέση ανάμεσα στη σκοτεινή ενέργεια και ύλη του σύμπαντος;

Πηγή: ABC, 2 Απριλίου 2009

Αστρονόμοι πιστεύουν ότι πιθανόν να υπάρχει μια σύνδεση μεταξύ των δύο μυστηριωδών φαινομένων από τα οποία συνίσταται το σύμπαν - την σκοτεινή ύλη και την σκοτεινή ενέργεια.

Η έρευνα, με επικεφαλής τον καθηγητή Elcio Abdalla από το Ινστιτούτο Φυσικής του Πανεπιστημίου του Σαν Πάουλο στην Βραζιλία, εμφανίζεται σε μια πρόσφατη έκδοση του αστρονομικού περιοδικού Physics Letters B.

Η σκοτεινή ύλη είναι υπεύθυνη για την κίνηση των γαλαξιακών σμηνών, η οποία δεν είναι εύκολο να εξηγηθεί μόνο από την ορατή ύλη. Αν και η σύνθεσή της δεν είναι γνωστή, οι αστρονόμοι εκτιμούν ότι η σκοτεινή ύλη αποτελεί περίπου το 23% του σύμπαντος.

Από την άλλη η σκοτεινή ενέργεια, η οποία αντιπροσωπεύει περίπου τα τρία τέταρτα της υλοενέργειας του σύμπαντος, είναι μια δύναμη που δρα αντίθετα από την βαρύτητα και βοηθάει να εξηγηθεί γιατί η διαστολή του σύμπαντος επιταχύνεται.

Η ύπαρξη της σκοτεινής ενέργειας και της σκοτεινής ύλης έχει επιβεβαιωθεί από πολλές αστρονομικές παρατηρήσεις, όμως, παρά τις πολλές εικασίες, η σύνδεση μεταξύ των δύο είναι άγνωστη.

Ο Abdalla μαζί με συναδέλφους του από τη Βραζιλία και την Κίνα πιστεύουν ότι τώρα έχουν βρει μια σύνδεση μεταξύ των δύο - ότι η σκοτεινή ενέργεια διασπάται σε σκοτεινή ύλη.

Για να φθάσουν σε αυτό το συμπέρασμα, οι ερευνητές υπολόγισαν την μάζα 33 γαλαξιακών σμηνών, μελετώντας ακτίνες-Χ, οπτικό φως και αποτελέσματα βαρυτικού εστιασμού. Στη συνέχεια χρησιμοποίησαν αυτές τις μάζες που εκτίμησαν σε ένα στάνταρτ μαθηματικό μοντέλο των γαλαξιακών σμηνών.

Τα μοντέλα αυτά έτρεξαν με την προϋπόθεση ότι δεν υπάρχει σχέση μεταξύ σκοτεινής ενέργειας και σκοτεινής ύλης, και στη συνέχεια έτρεξαν με την υπόθεση ότι η σκοτεινή ενέργεια διασπάται σε σκοτεινή ύλη.

Τα αποτελέσματα τους έδειξαν ότι όταν υπέθεσαν ότι συνδέεται η σκοτεινή ενέργεια με την σκοτεινή ύλη, τότε το μοντέλο προβλέπει πιο στενή συμπεριφορά των σμηνών.

Γι αυτό οι ερευνητές λένε ότι χρειάζονται περισσότερα σμήνη γαλαξιών να μετρηθούν και να εξεταστούν ώστε να επιβεβαιωθούν τα αποτελέσματα.

"Εάν δε εξακολουθεί να υπάρχει μια τέτοια σημαντική ένδειξη για σύζευξη μεταξύ της σκοτεινής ύλης και της σκοτεινής ενέργειας, τότε αυτό θα ανοίξει ένα νέο τρομακτικό παράθυρο για τη φύση του σκοτεινού πεδίου", γράφουν οι ερευνητές.

Ο αυστραλός αστροφυσικός Scott Croom του Πανεπιστημίου του Σίδνεϊ λέει πως η έρευνα είναι ένας ωραίος τρόπος για να έχουμε μια διαφορετική οπτική γωνία στο ζήτημα της σκοτεινής ύλης.

Όμως ο Croom αναρωτιέται αν οι αστρονόμοι θα μπορούσαν ποτέ να μετρήσουν τις μάζες των σμηνών με τόση ακρίβεια ώστε να επιβεβαιωθεί η σχέση τους.

"Είναι δύσκολο να καταλάβουμε για το τι ακριβώς σημαίνει το αποτέλεσμα, γιατί ακόμα ψάχνουμε στο σκοτάδι όσον αφορά στην κατανόηση τόσο της σκοτεινής ύλης όσο και της σκοτεινής ενέργειας" λέει.

Η σκοτεινή ύλη και η σκοτεινή ενέργεια είναι όψεις της ίδιας άγνωστης δύναμης