Νανο-θεραπεία με στόχο καρκινικά κύτταρα

Πηγή: BBC, 13 Μαρτίου 2009

Η νανοτεχνολογία χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά για την καταστροφή καρκινικών κυττάρων με μια πολύ ειδική δέσμη γονιδίων. Η τεχνική, η οποία αφήνει τα υγιή κύτταρα ανεπηρέαστα, θα μπορούσε ενδεχομένως να προσφέρει ελπίδα σε άτομα που δύσκολα μπορεί να καταπολεμηθεί ο καρκίνος τους με κάποια χειρουργική επέμβαση.

Αν και  μέχρι στιγμής έχει δοκιμαστεί μόνο σε ποντίκια, οι ερευνητές ελπίζουν να κάνουν δοκιμές σε ανθρώπους σε δύο χρόνια.

Τα γονίδια ήταν τυλιγμένα σε μικροσκοπικά νανο-σωματίδια τα οποία αφομοιώθηκαν από τα καρκινικά κύτταρα, αλλά καθόλου από τους υγιείς γείτονες τους. Μόλις εισήλθαν στο εσωτερικό των καρκινικών κυττάρων, τα γονίδια τόνωσαν την παραγωγή μιας πρωτεΐνης η οποία καταστρέφει τον καρκίνο.

Οι ερευνητές λένε πως η τεχνολογία αυτή θα μπορούσε ενδεχομένως να είναι ιδιαίτερα σημαντική για τα άτομα με καρκίνους που δεν μπορούν να εγχειριστούν, επειδή είναι κοντά σε ζωτικά όργανα.

Ελπίζουν έτσι ότι τελικά η μέθοδος αυτή θα χρησιμοποιείται επίσης για τη θεραπεία του καρκίνου που έχει κάνει μετάσταση ή εξαπλωθεί .

Συναρπαστικό βήμα

Ο επικεφαλής ερευνητής Andreas Schatzlein, της Φαρμακευτικής Σχολής του Λονδίνου δήλωσε ότι «η γονιδιακή θεραπεία έχει συναρπαστικές προοπτικές για την ασφαλή και αποτελεσματική θεραπεία του καρκίνου, ωστόσο η αφομοίωση των γονιδίων από τα καρκινικά κύτταρα είναι μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις σε αυτό τον τομέα».

«Είναι η πρώτη φορά που τα νανοσωματίδια φαίνεται να στοχεύουν όγκους με τέτοιο επιλεκτικό τρόπο» επεσήμανε ο Andreas Schatzlein.

"Μόλις ενσωματωθεί μέσα στο κύτταρο, το γονίδιο που περικλείεται από τα σωματίδια αναγνωρίζει το καρκινική περιβάλλον και τα 'κλειδώνει'. Το αποτέλεσμα είναι να δηλητηριάζονται, αλλά μόνο τα υπαίτια καρκινικά κύτταρα, αφήνοντας τους υγιείς ιστούς ανεπηρέαστους.

"Ελπίζουμε ότι αυτή η θεραπεία θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη θεραπεία του καρκίνου των ασθενών σε κλινικές δοκιμές σε δυο χρόνια."

Η παραδοσιακή μέθοδος της χημειοθεραπείας καταστρέφει αδιάκριτα υγιή και καρκινικά κύτταρα, γεγονός που προκαλεί τις γνωστές δυσάρεστες παρενέργειες αυτής της μεθόδου, όπως κόπωση, ναυτία ή τριχόπτωση.

Ελπίζεται έτσι ότι η γονιδιακή θεραπεία θα έχει λιγότερες ανεπιθύμητες ενέργειες με τη στόχευση καρκινικών κυττάρων.

Η βρετανική μελέτη δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Cancer Research.

buzz it!

Πώς μπορεί η χημειοθεραπεία να κάνει τους όγκους μεγαλύτερους
Νανοσωλήνες από άνθρακα συνδέθηκαν με καρκίνο
Η νανοτεχνολογία σκοτώνει καρκινικά κύτταρα χωρίς να καταστρέφονται τα υγιή κύτταρα
Οι πρώτες εικόνες που δείχνουν την είσοδο των νανοσωλήνων από άνθρακα μέσα στα κύτταρα
Άγνωστοι οι κίνδυνοι για την υγεία από τη νανοτεχνολογία<
Ο κίνδυνος από την νανοτεχνολογία τέθηκε από τις ασφαλιστικές εταιρείες
Συζήτηση για τα buckyballs: Είναι τα νανοϋλικά τοξικά;
Νανοκύτταρα διεισδύουν στο εσωτερικό των καρκινικών κυττάρων και τα καταστρέφουν