Το Hubble αποτυπώνει μια κοσμική διελκυστίνδα μεταξύ τριών ανήσυχων γαλαξιών

Πηγή: AP, 9 Μαρτίου 2009

Μια εντυπωσιακή εικόνα αποτύπωσε το διαστημικό τηλεσκόπιο Ηubble στον αστερισμό του Νότιου Ιχθύος (Piscis Austrinus) και σε απόσταση 100 εκατομμυρίων ετών φωτός από εμάς.  Εντόπισε τρεις γαλαξίες να έχουν εμπλακεί σε μια βαρυτική διελκυστίνδα όπου και οι τρεις γαλαξίες τραβάνε ο ένας τον άλλον, που αργά ή γρήγορα ένας από αυτούς θα διαλυθεί και φυσικά θα απορροφηθεί από τους άλλους δύο γαλαξίες.

Η νέα εικόνα από την Προηγμένη Κάμερα για Έρευνες στο τηλεσκόπιο Hubble επιτρέπει στους αστρονόμους να δουν την κίνηση των αερίων από γαλαξία σε γαλαξία, αποκαλύπτοντας έτσι την περίπλοκη αλληλεπίδραση μεταξύ τους.

Μια δραματική εικόνα Hubble που συνέλαβε τρεις ανήσυχους γαλαξίες (που αποτελούν μέρος του Hickson Compact Group 90), 'κλειδωμένους'  σε μια βαρυτική διελκυστίνδα η οποία μπορεί να οδηγήσει τον ένα από αυτούς να διαλυθεί και να απορροφηθεί μετά από τους άλλους δύο γαλαξίες.

Ενώ ο γαλαξίας NGC 7173 (στο μέσον αριστερά) και ο NCG 7176 (κάτω δεξιά) εμφανίζονται να είναι ομαλοί, ελλειπτικοί γαλαξίες, ο NGC 7174 (στο μέσον δεξιά) είναι ένας παραμορφωμένος σπειροειδής γαλαξίας που τραβιέται από τους κοντινούς του γείτονες.

Ο άτυχος γαλαξίας NGC 7174 μπορεί κάποτε να έμοιαζε με τον δικό μας σπειροειδή Γαλαξία, ενώ στη NASA πιστεύουν πως θα πρέπει να καταπίνεται σιγά σιγά από τους ελλειπτικούς γαλαξίες γείτονες του, που αναγκαστικά προκαλεί μια έκρηξη δημιουργίας νέων άστρων.

Τελικά θα πρέπει να συγχωνευθούν οι δύο ελλειπτικοί δημιουργώντας ένα ενιαίο υπερ-γαλαξία πολλές φορές μεγαλύτερο από τον δικό μας Γαλαξία.

Αυτό το τρίο είναι μέρος ενός σφικτού σμήνους από 16 γαλαξίες, πολλοί εκ των οποίων είναι οι νάνοι γαλαξίες. Το σμήνος των γαλαξιών ονομάζεται Hickson Compact Group 90, και πήρε το όνομά του από τον αστρονόμο Paul Hickson, ο οποίος πρώτος βρήκε αυτές τις μικρές ομάδες γαλαξιών στη δεκαετία του 1980.

Τον περασμένο μήνα, το κοινό είχε την ευκαιρία να ψηφίσει για το που θα πρέπει να στοχεύσει το διαστημικό παρατηρητήριο το επόμενο διάστημα. Επέλεξαν έτσι ένα ζεύγος σπειροειδών γαλαξιών που αλληλεπιδρούν και ονομάζονται Arp 274, που θα πρέπει να παρατηρηθεί κατά την πρώτη εβδομάδα του Απριλίου.

buzz it!