Aπέτυχε η αποστολή του δορυφόρου της ΝASA για τις εκπομπές CO2

Πηγή:ΑΠΕ- AFP, 24 Φεβρουαρίου 2009

Ανεπιτυχής ήταν η αποστολή του πρώτου δορυφόρου της NΑSA για τη μελέτη των χερσαίων εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα, ανθρώπινης και φυσικής προέλευσης, που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου.

Όπως ανακοίνωσε η NASA, η αποστολή απέτυχε, καθώς το διαστημικό όχημα που μετέφερε το δορυφόρο Οrbiting Carbon Οbservatory δεν κατάφερε να αποκολληθεί από τον πύραυλο που τον μετέφερε.

«Η εκτόξευση δεν ήταν επιτυχής. Ο δορυφόρος δεν τέθηκε σε τροχιά», δήλωσε ο παρουσιαστής της τηλεόρασης της NASA, τονίζοντας ότι γίνονται έρευνες για να εντοπιστούν τα συντρίμμια.

Νωρίτερα η τηλεόραση της NASA μετέδωσε εικόνες από την εκτόξευση του δορυφόρου με πύραυλο Taurus XL από την αεροπορική βάση Βάντερμπεργκ της Καλιφόρνιας.

Αποστολή του δορυφόρου ήταν η απεικόνιση της γεωγραφικής κατανομής των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα καθώς και οι αλλαγές της στο χρόνο.

Ήταν ο πρώτος δορυφόρος που εκτοξεύεται από τη Nasa με σκοπό να μελετήσει τις χερσαίες εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα, ανθρώπινης και φυσικής προέλευσης. Τον Ιανουάριο του 2009, η Ιαπωνία εκτόξευσε δορυφόρο με παρόμοια αποστολή.

Τα στοιχεία που θα συγκέντρωνε ο δορυφόρος θα βοηθούσε τους επιστήμονες να κάνουν πιο ακριβείς προβλέψεις για τις κλιματικές αλλαγές.

Ο ιαπωνικός Ibuki θα συγκεντρώνει δεδομένα από 56.000 σημεία σε όλο τον πλανήτη με τη βοήθεια δύο ανιχνευτών. Το ένα εξ αυτών είναι το φασματόμετρο, το οποίο μετρά την ηλιακή ακτινοβολία που αντανακλάται από την επιφάνεια της Γης. Τόσο το διοξείδιο του άνθρακα όσο και το μεθάνιο απορροφούν ενέργεια από την ηλιακή ακτινοβολία αφήνοντας το προσωπικό τους αποτύπωμα, το οποίο οι δορυφόροι ανιχνεύουν και στη συνέχεια καταγράφουν τις μεταβολές στην πυκνότητα της ατμόσφαιρας. Σύμφωνα με την JAXA, ο Ibuki μπορεί να εντοπίσει τις μεταβολές του διοξειδίου του άνθρακα σε αναλογία περίπου ενός μέρους το εκατομμύριο, μεταβολή που αντιστοιχεί με την αλλαγή που επιφέρει στην αλμυρότητα 200 λίτρων νερού η προσθήκη τεσσάρων σταγόνων αλατισμένου νερού. Ο δεύτερος ανιχνευτής χαρτογραφεί τα νέφη και τις υπόλοιπες αεροζόλες στην ατμόσφαιρα της Γης που είναι πιθανό να αντανακλούν ή να απορροφούν την ακτινοβολία.

Με τη μελέτη του διοξειδίου του άνθρακα στην κατώτερη ατμόσφαιρα θα ασχοληθεί και ο δορυφόρος OCO, ο οποίο κάθε 16 ημέρες θα σχεδιάζει και θα στέλνει στη Γη χάρτες με τα επίπεδα συγκέντρωσης. Ο δορυφόρος διαθέτει έναν ανιχνευτή που αποτελείται από τρία φασματόμετρα ειδικά για την ανάλυση των αποτυπωμάτων του διοξειδίου του άνθρακα και του οξυγόνου στο αντανακλώμενο φως.

Ο Οrbiting Carbon Οbservatory», με βάρος που δεν ξεπερνά τον μισό τόνο, περιελάμβανε φασματογράφους που μετρούν το διοξείδιο του άνθρακα, αναλύοντας την αντανάκλαση του ηλιακού φωτός.

Στον πολύ μεγαλύτερο δορυφόρο Aqua της NASA υπάρχουν ήδη όργανα για τη μέτρηση διοξειδίου του άνθρακα, όμως ο νέος δορυφόρος θα μετρούσε τη συγκέντρωσή τους σε σχετικά χαμηλό ύψος (πέντε έως δέκα χιλιόμετρα πάνω από την επιφάνεια της Γης), παρέχοντας πιο χρήσιμα δεδομένα για την εκπομπή και την απορρόφηση του επικίνδυνου αερίου.

Παρότι τα στοιχεία των δύο διαστημικών παρατηρητών δεν θα το ίδιο ακριβή με τα αντίστοιχα των επίγειων οργάνων μέτρησης, αυτό που τους λείπει σε ακρίβεια θα αναπληρώνεται από την ευρεία τους κάλυψη. Πιστεύεται ότι οι συγκεντρώσεις του διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα έχουν αυξηθεί από 280 σε 370 μέρη το εκατομμύριο, μετά την εποχή της βιομηχανικής επανάστασης.

Το ποσοστό στο οποίο ευθύνεται ο άνθρωπος για την αύξηση αυτή μόνο με εικασίες μπορεί να εκτιμηθεί προς το παρόν. Η ανθρώπινη δραστηριότητα, ωστόσο, υπολογίζεται ότι συνεισφέρει στην αύξηση των εκπομπών κατά 7 με 8 δισ. τόνους διοξειδίου του άνθρακα ετησίως. Παρότι τα μεγέθη αυτά μοιάζουν αμελητέα σε σύγκριση με το συνολικό μέγεθος του φαινομένου, προφανώς είναι αρκετά για να επιδεινώσουν ένα ήδη σοβαρό πρόβλημα.