Άστρα πολύ κοντά το ένα με το άλλο στο νεαρό σύμπαν

Πηγή: RedOrbit, 12 Φεβρουαρίου 2009

Στις απαρχές του Σύμπαντος, οι γαλαξίες μπορεί να είχαν κάποια άστρα που βρίσκονταν ένα εκατομμύριο φορές πιο κοντά από ό,τι είναι στις μέρες μας, σύμφωνα με μια έρευνα του Πανεπιστημίου της Βόννης.

Στον δικό μας Γαλαξία, έχουμε συνηθίσει στην ιδέα ότι ακόμα και τα πιο γειτονικά σε μας άστρα απέχουν έτη φωτός από τον Ήλιο. Όμως, μια ομάδα επιστημόνων, με επικεφαλής τον καθηγητή Pavel Kroupa του Πανεπιστημίου της Βόννης, πιστεύει πως τα πράγματα ήταν πολύ διαφορετικά στις απαρχές του Σύμπαντος. Ειδικότερα, μια κατηγορία αντικειμένων που ανακαλύφθηκαν πρόσφατα, οι Άκρως Συμπαγείς Νάνοι Γαλαξίες (UCD), μπορεί να είχαν άστρα πολύ κοντά το ένα με το άλλο ή ένα εκατομμύριο φορές περισσότερο από ό,τι βλέπουμε στην ηλιακή γειτονιά μας, σύμφωνα με υπολογισμούς που έγιναν από το μέλος της ομάδας Joerg Dabringhausen και παρουσιάστηκαν στο Monthly Notices της Βασιλικής Αστρονομική Εταιρεία.

Η εικόνα υποβάθρου τραβήχτηκε χρησιμοποιώντας το τηλεσκόπιο Du Pont των 2,5 μέτρων, ένα τμήμα του Παρατηρητηρίου Las Campanas στη Χιλή. Τα δύο ένθετα δείχνουν κοντινά πλάνα των δύο Νάνων Γαλαξιών UCD. Οι εικόνες αυτές έγιναν με τη βοήθεια του Hubble

Τα αντικείμενα UCD ανακαλύφθηκαν το 1999. Αν και εξακολουθούν να είναι τεράστια με τα κανονικά στάνταρτ, με μήκος σχεδόν 60 έτη φωτός, είναι μικρότερα από το 1/1000 της διαμέτρου του δικού μας Γαλαξία. (1 έτος φωτός είναι περίπου 10 εκατομμύρια εκατομμυρίων χιλιόμετρα). Οι αστρονόμοι πιστεύουν ότι τα UCDs δημιουργήθηκαν όταν πιο κανονικοί γαλαξίες συγκρούστηκαν στις απαρχές του Σύμπαντος. Όμως, κατά παράδοξο τρόπο, Οι Άκρως Συμπαγείς Νάνοι Γαλαξίες έχουν σαφώς μεγαλύτερη μάζα από ότι υπονοεί το φως που προέρχεται από τα αστέρια που περιέχουν.

Μέχρι σήμερα, έχει προταθεί για να εξηγηθεί αυτή η 'ελλείπουσα μάζα " η παρουσία της εξωτικής σκοτεινής ύλης, αλλά αυτή δεν θεωρείται ότι συγκεντρώνεται σε επαρκείς ποσότητες μέσα στους UCD.

Με την εργασία τους οι  Dabringhausen  και Kroupa παρουσιάζουν  μια διαφορετική εξήγηση.

Οι αστρονόμοι πιστεύουν ότι κάποια στιγμή, κάθε Νάνος Γαλαξίας (UCD) είχε μια απίστευτα υψηλή πυκνότητα άστρων, ίσως και 1 εκατομμύριο σε κάθε κυβικό έτος φωτός του διαστήματος, σε σύγκριση με το 1 άστρο μόνο που βλέπουμε στην περιοχή του χώρου γύρω από τον Ήλιο. Εκείνα τα αστέρια ήταν τόσο κοντά οπότε με την πάροδο του χρόνου συγχωνεύονταν, δημιουργώντας πολύ πιο τεράστια αστέρια στη θέση τους. Οι άστρα με τη μεγαλύτερη μάζα καταναλώνουν υδρογόνο πολύ πιο γρήγορα, προτού τερματίσουν τη ζωή τους μέσα σε βίαιες υπερκαινοφανείς εκρήξεις ή σουπερνόβα. Το μόνο που μένει τότε είναι είτε υπέρπυκνα αστέρια νετρονίων ή μερικές φορές και μια μαύρη τρύπα.

Έτσι, στους σημερινούς νάνους γαλαξίες UCD, ένα μεγάλο μέρος της μάζας τους αποτελείται από αυτά τα σκοτεινά κατάλοιπα, που σε μεγάλο βαθμό είναι αόρατα από τα τηλεσκόπια της Γης.

Οι ερευνητές λένε πως δισεκατομμύρια χρόνια πριν, τα αντικείμενα UCDs πρέπει να ήταν εξαιρετικά ασυνήθιστα. Είχαν ένα τέτοιο τεράστιο αριθμό άστρων πάρα πολύ κοντά μεταξύ τους, εντελώς διαφορετικά από αυτά που βλέπουμε σήμερα. Ένας παρατηρητής σε ένα υποθετικό πλανήτη μέσα σε ένα τέτοιο UCD θα έβλεπε ακόμα και τη νύκτα πολύ φωτεινό τον ουρανό, όπως είναι η μέρα στη Γη.