Θεαματική νέα εικόνα του πίδακα μιας μαύρης τρύπας

Πηγή:ScienceDaily, 28 Ιανουαρίου 2009

Το Τηλεσκόπιο APEX στη Χιλή έχει δημιουργήσει μια εντυπωσιακή, υψηλής ευκρίνειας εικόνα από τους πίδακες και λοβούς, που προέρχονται από μια υπερβαρέα μαύρη τρύπα μάζας 100 εκατομμυρίων ήλιων στο κέντρο του Κένταυρου A, τον πλησιέστερο σε μας γιγάντιο γαλαξία.

Ο γαλαξίας αυτός βρίσκεται 13 εκατομμύρια έτη φωτός από τη Γη και είναι στην πραγματικότητα ο συνδυασμός ενός ελλειπτικού γαλαξία μετά τη συγχώνευση του με με ένα σπειροειδή γαλαξία. Έχει μια περιοχή έντονου σχηματισμού νέων άστρων και είναι μια ισχυρή πηγή ραδιοφωνικής ακτινοβολίας, με τη μορφή των πιδάκων.

Η εικόνα είναι η πρώτη που λήφθηκε από την μαύρη τρύπα σε μήκη κύματος κάτω του ενός χιλιοστού (870 μικρά), που αποκάλυψε έτσι τους ράδιο πίδακες υποατομικών σωματιδίων, που εκτινάσσονται με τη μισή περίπου ταχύτητα του φωτός. Επίσης, βλέπουμε τους λοβούς βόρεια και νότια του κεντρικού δίσκου της σκόνης. Η λάμψη στην κάτω δεξιά μεριά του γαλαξία είναι ένα κύμα κλονισμού που δημιουργείται από την σύγκρουση του λοβού με το περιβάλλοντα αέριο.

Μετρήσεις αυτής της εκπομπής, που συμβαίνει όταν ηλεκτρόνια με μεγάλη ταχύτητα κινούνται σπειροειδώς γύρω από τις γραμμές του μαγνητικού πεδίου, αποκαλύπτουν ότι το υλικό του πίδακα ταξιδεύει με περίπου τη μισή ταχύτητα του φωτός.

Η εικόνα είναι σύνθεση πολλών εικόνων που λήφθηκαν με διαφορετικά μέσα σε διαφορετικά μήκη κύματος. Το Παρατηρητήριο ακτίνων-Χ Chandra τράβηξε εικόνες στην περιοχή ακτίνων Χ , και το Τηλεσκόπιο  των 2.2 μέτρων MPG/ESO στη Χιλή ανέδειξε τα αστέρια και τον δίσκο της σκόνης στο υπόβαθρο.